Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi wint nog steeds terrein

Co-op verkoopt alleen Fairtrade bananen

VK: Extra-grote avocado's populairst bij Waitrose 1
De Britse keten Waitrose heeft sinds een jaar een premium-huismerk onder de naam Waitrose 1. Aanvankelijk bestond het assortiment van dit huismerk uit meer dan 500 producten, maar inmiddels zijn er met de toevoeging van seizoensproducten nu meer dan 700 verschillende producten in Waitrose 1 voor handen. Het populairste product is de extra-grote avocado, die per stuk £1,89 (€2,19) kost. (esmmagazine.com)

Versproducten Amazon tot 49% goedkoper dan concurrentie

AmazonFresh heeft in Duitsland in de afgelopen twee weken consumenten in delen van Berlijn en Potsdam van versproducten voorzien. De vergelijkingssite Guenstiger.de heeft de prijsverschillen van 100 producten van AmazonFresh in verhouding tot de concurrerende thuisbezorgers Rewe en Kaufland in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat de helft van alle producten bij AmazonFresh goedkoper zijn. Bij 50 van de 100 producten was Amazon goedkoper, terwijl bij nog eens 37 producten de prijs overeenkwam met de laagste prijs bij een van de concurrenten. 10 producten bleken bij alledrie de online retailers even duur te zijn. Slechts een product was bij AmazonFresh duurder dan bij de concurrentie. Een kilo courgettes kost bij AmazonFresh €1,60, terwijl deze bij Kaufland en Rewe respectievelijk €1,39 en €1,49 kost. De goedkoopste producten van AmazonFresh zijn vooral te vinden in de categorieën voor fruit en diepvriesproducten. Een citroen kost bij Amazon €0,35 en is daarmee 49% goedkoper dan de prijs van €0,69 die Rewe voor citroenen hanteert. (guenstiger.de)

JC.com test drones voor AGF

De Chinese online retailer JD.com wil drones ontwikkelen die geschikt zijn om grote ladingen aan groente en fruit over lange afstanden te verplaatsen. De drones worden getest op een netwerk dat wordt ontwikkeld in de noordelijke Chinese provincie Shaanxi. De drones nemen groente en fruit mee van het land naar de steden en brengen consumentengoederen naar afgelegen gebieden. (insideretail.asia)

VK: Co-op verkoopt alleen Fairtrade bananen

Co-op heeft beloofd om alle verpakking van huismerkproducten volledig recyclebaar te maken. Ook belooft het bedrijf om moderne slavernij aan te pakken en gaat het bedrijf in de komende drie jaar voor £2,5 miljard (€2,9 miljard) aan groente en fruit van Britse telers inkopen. Verder leeft het bedrijf de normen en waarden van Fairtrade na en zal er voor 100% aan Fairtrade bananen worden ingekocht. (edie.net)

Australië: Aldi wint nog steeds terrein 

Aldi blijft zijn marktaandeel in Australië vergroten ten koste van zijn concurrentie. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het onderzoeksbureau Roy Morgan. Woolworths is nog steeds de marktleider, maar het marktaandeel is afgenomen tot 35,7% met een omzet van AU$32,2 miljard (€21,4 miljard). Coles heeft een marktaandeel van 33,2% en een omzet van AU$30 miljard (€19,9 miljard). Het marktaandeel van Aldi is nu toegenomen tot 13,2%, terwijl de omzet neerkomt op AU$11,9 miljard (€7,9 miljard). Daarmee heeft de keten IGA ingehaald, dat bleef steken op een marktaandeel van 9,3% met een omzet van AU$8,4 miljard (€5,6 miljard). (kamcity.com)

Australië: Woolworths biedt gratis producten aan voor recensies
Woolworths heeft een online initiatief opgezet om producten te testen. De keten deelt gratis producten uit om te laten recenseren. Het initiatief is bedoeld om het huismerk beter te profileren. Klanten krijgen volle porties van het product om te testen, waarna ze ongecensureerde recensies kunnen geven op de website The Bunch. (sbs.com.au)

Lidl lanceert Chinese webwinkel

Lidl is zijn eigen online supermarkt begonnen op het platform van Alibaba, Tmall Global. Daarmee volgt de Duitse keten in de sporen van andere westerse bedrijven. De webwinkel bevat verschillende producten van het huismerk van Lidl. Voorlopig wordt er gefocust op graanproducten en droge producten, maar het bedrijf gaat waarschijnlijk bij succes het assortiment uitbreiden. (retaildetail.eu)

Supermarkten in VAE logische keus voor Roseberry
Klik hier om het artikel te lezen.

Leveranciers van Agrokor dreigen met leveringstop
Lokale leveranciers van het Kroatische Agrokor hebben aangegeven eind mei te stoppen met het leveren van goederen, tenzij Agrokor een deel van zijn schulden aflost. De leveranciers willen dat de terugbetalingen van het noodlijdende Agrokor aan hun adres een prioriteit krijgen. De leveranciers dreigden eerder met soortgelijke stappen in april. Dit gebeurde vlak voordat Agrokor onder toezicht van de overheid werd gesteld. Agrokor is in financiële problemen gekomen, nadat er in rap tempo is uitgebreid in Kroatië, Slovenië, Bosnië en Servië. (Reuters)

Japan: Grote ketens openen minder vestigingen
De grote supermarktketens van Japan hebben jaar op jaar 10% minder vestigingen geopend. Ini plaats daarvan hebben ze ervoor gekozen om bestaande winkels te moderniseren. Er zijn onder andere meer kant-en-klaar-maaltijden aan het assortiment toegevoegd, waarmee de ketens willen concurreren met buurtwinkels en tevens oudere en alleenwonende consumenten aan wil spreken. De Nikkei-beurs vroeg aan 27 supermarktketens hoeveel winkels ze hadden geopend en hadden gesloten in de periode van 2012 tot 2017. 15 ketens hebben laten weten dat er voor vier jaar op rij steeds minder winkels per jaar werden geopend. In 2017 zullen er in totaal slechts 62 vestigingen worden geopend, wat een laagterecord is. (asia.nikkei.com)

China: Consumenten gaan naar kleine lokale winkels
Buitenlandse supermarkten hebben moeite om te concurreren in de grotere steden van China. Consumenten in deze regio's maken steeds meer gebruik van online winkels en van lokale, kleine buurtwinkels. Dat is de analyse van experts die onlangs bekend werd gemaakt. Onlangs moest de Japanse keten Ito-Yokado een vestiging in Beijing sluiten, die al 13 jaar in bedrijf was. Daarmee heeft Ito-Yokado in korte tijd zijn zevende vestiging op moeten doeken. "Supermarkten en megastores komen niet langer tegemoet aan de nieuwe consumententrend in China, wat met name geldt voor de grootste en de op een na grootste steden van het land," aldus Chen Yuefeng van het branchemagazine China Chain Store. Volgens de journalist hebben consumenten meer de voorkeur voor kleinere winkels. (globaltimes.cn)

Walmart renoveert winkels in Michigan
Walmart gaat dit jaar 12 vestigingen in Michigan renoveren. De renovaties zijn onderdeel van een miljoeneninvestering om het Amerikaanse netwerk te moderniseren. Walmart gaat onder andere het aantal verse en biologische producten in het assortiment uitbreiden. Met de heropende winkels moeten zowel nieuwe als oude vaste klanten worden aangetrokken. Naast de winkels in Michigan krijgen dit jaar nog zo'n 400 tot 640 andere locaties een opknapbeurt. (mlive.com)

VS: Wegmans opent eerste winkel in Washington, D.C.
Wegmans gaat met 2022 zijn eerste vestiging in Washington openen. De nieuwe winkel is onderdeel van het voormalige Fannie Mae-complex aan Wisconsin Avenue NW. Hoewel het de eerste vestiging van Wegmans in Washington gaat zijn, breidt de keten in deze regio al langer uit. Wegmans heeft nu een netwerk van 10 vestigingen in Virginia en 8 winkels in Maryland. Ook staan er nog meer nieuwe winkels in de planning. (wxxinews.org)

VS: Seasons Kosher Supermarkets breidt netwerk uit

Seasons Kosher Supermarkets gaat drie nieuwe vestigingen openen. De winkels worden opgezet in Scarsdale te New York en in Baltimore en Cleveland. De winkel in Baltimore word geopend in juli, terwijl die in Scarsdale een maand later in bedrijf gaat. De vestiging in Cleveland zal in 2018 worden geopend. (fooddive.com)

VS: Lowes breidt verder uit in South Carolina
Lowes Foods breidt uit in South Carolina cdoor middel van het openen van twee nieuwe vestigingen in Lexington. Ook gaat de keten de voormalige Bi-Lo-vestiging in Colombia overnemen, die in 2018 naar planning zal worden heropend. (supermarketnews.com)

Publicatiedatum: