Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EU-subsidies voor Griekse exporteurs

Het Griekse kiwiseizoen is onlangs afgerond. Volgens het Griekse bedrijf Zeus was dit een succesvol jaar voor de Griekse kiwi's, die hun weg vonden naar belangrijke markten als India, Roemenië, het Verenigd Koninkrijk en de VS. "We hebben onze omzet toe kunnen laten nemen met 10%," zegt Christina Manossis van Zeus. "We hebben elk jaar onze omzet weten te vergroten. We zijn slechts een kleine onderneming, maar we hebben ondanks dat een omzet behaald van €7,6 miljoen."

Volgens Manossis heeft het bedrijf echter nog veel werk te verrichten. "We werken aan een vijfjarenplan en gaan in september onze investeringen bepalen. Op dit moment bevinden we ons op een kruispunt. Gaan we zo blijven als dat we nu zijn, of willen we groter worden? Als we voor uitbreiding kiezen, zullen we met subsidies van de EU moeten investeren in nieuwe technologie, zoals sorteermachines."



Een van de redenen voor uitbreiding is het feit dat het totale areaal van Griekenland is toegenomen. Dat betekent dat in de komende twee tot drie jaar de productie ook toe zal nemen. Zeus moet daarom zijn huidige faciliteiten in schaal vergroten, zodat het bedrijf in staat is om 7.000 ton aan fruit te verwerken. "We hebben grotere ruimtes nodig voor koelopslag, nieuwe sorteermachines en grotere pakstations. We hebben ook geïnvesteerd in nieuwe kiwirassen, zoals gold kiwi's en groene kiwi's. Onderzoek en ontwikkeling is een investering voor de lange termijn. We bevinden ons hiermee nu nog in een onderzoeksfase en zijn nog niet begonnen met aanplanting."

90% van het areaal van Zeus is geconcentreerd in de Griekse regio Pieria. Dit gebied heeft een ideale bodem en een klimaat dat bij uitstek geschikt is voor de teelt van kiwi's of druiven.



Nu Griekenland steeds belangrijker wordt als fruitleverancier, neemt ook de binnenlandse concurrentie toe. "Het kan moeilijk zijn om te concurreren met andere bedrijven. De structuur van de handel is niet altijd even duidelijk. Ons bedrijf is nu bijvoorbeeld vooral gericht op markten met een focus op kwaliteit in plaats van prijs. De kiwi's die wij produceren moeten aan bepaalde vereisten voldoen. We kunnen niet zomaar onze kiwi's scheiden om deze in kwaliteit aan te passen aan de standaard van bepaalde andere markten. Dat is de reden waarom we ons relatief langzaam ontwikkelen in markten als India."

Hoewel Zeus streeft naar de hoogste kwaliteit, heeft het bedrijf naast premium-markten ook het voordeel van secundaire markten ontdekt. "Secundaire markten zijn net zo belangrijk als premium-markten. Daarom noemde ik zonet Roemenië, waar we pas sinds een jaar of twee actief zijn. Sindsdien hebben we ons de voordelen gerealiseerd van het leveren van kwaliteit die net onder premium-kwaliteit valt. Om de beste kwaliteit te creëren, krijg je te maken met kosten die leiden tot een hogere retailprijs. Kiwi's van premium-kwaliteit zijn te duur voor een secundaire markt, zoals in Roemenië. Tegelijkertijd kan er in deze markten nog steeds winst worden behaald met kiwi's die van iets mindere kwaliteit zijn."


Manossis denkt echter dat er dingen moeten veranderen om sterkere resultaten op de wereldmarkt te bereiken. "We denken dat de enige manier waarop we uit kunnen breiden door middel van telersorganisaties is. Wat export betreft lopen we achter op Italië. Ook hebben we in vergelijking met Italië minder georganiseerde coöperaties. We moeten Griekse telers verenigen. Door de lucratieve mogelijkheden voor de Griekse landbouwsector zijn er meer telers bijgekomen, maar we moeten onszelf organiseren om professioneler te worden."

Manossis is van mening dat Griekenland het huidige aantal landbouwprogramma's moet uitbreiden om te kunnen concurreren op de wereldmarkt. "Het staat of valt met de telersorganisaties. We moeten hierbij helemaal overnieuw beginnen. Als de regelgeving voor coöperaties niet wordt aangepast, zal er niets veranderen."



Het totale Griekse areaal is over het gehele land verspreid. Er zijn veel kleine stukjes land, die allemaal hun eigen faciliteiten en logistieke ondersteuning nodig hebben. Als al deze teeltbedrijven op de een of andere manier in een gemeenschappelijke organisatie zouden zijn verenigd, zou er veel winst kunnen worden gemaakt. "We produceren 7.000 ton aan kiwi's door middel van 280 kleine teeltbedrijven. Al deze bedrijven hebben hun eigen transport en hun eigen documentatie nodig. De kosten voor deze versnipperde manier van landbouw zijn erg hoog."

Er kunnen alleen op nationaal niveau hervormingen worden doorgevoerd. "We hebben hiervoor goede wetgeving nodig, naast samenwerking met gemeentes, de overheid en individuele bedrijven. Verandering zal generaties lang duren. Als dit 50 jaar geleden was gebeurd, was het nu makkelijker geweest. Maar nu moet dit gebeuren door middel van een goed overheidsbeleid."

Om ten opzichte van Italië een inhaalslag te maken, moet Griekenland toegang vinden tot de markten waar Italië al aanwezig is, zoals Brazilië en Taiwan. Bedrijven zoals Zeus maken gebruik van financieringsprogramma's om dit te bewerkstelligen. Er zijn op dit moment 17 programma's actief, die gericht zijn op het leveren van innovatieve technologie, middelen voor internationale promotie en de juiste teeltmethodes.

"We werken met programma's die zowel door de EU als door de Griekse overheid worden gefinancierd. In september beginnen we met een programma dat door de Europese Commissie en verder los van de Griekse overheid beschikbaar is gesteld. We gebruiken deze subsidies om het merk van Zeus beter herkenbaar te maken en meer concurrerend vermogen te geven."

"Al met al hebben we een fantastisch jaar gehad. We zagen de vraag toenemen. Griekse groente en fruit en de kwaliteit van Zeus winnen steeds meer terrein op de wereldmarkt en raakt steeds beter bekend door zijn smaak," zegt Christina Manossis tot slot.

Voor meer informatie:

Christina Manossis
Zeus Kiwi - Greece
Tel. +30 2351 053559
Dir. Line +30 2351 045395
Fax. +30 2351 053901
Skype Christina.manossis
Email: christinam@zeuskiwi.gr
www.zeuskiwi.gr

Publicatiedatum: