Jonge Zwitserse ondernemers starten campagne voor door vorst getroffen fruittelers
Sneeuw- en vorstschade
Bij een lokale fruitproducent is de aanblik treurig. "80 tot 90 procent van mijn oogst zal dit jaar uitvallen", zegt Röthlisberger. "Helaas bestaat er voor de vorstschade in de appelproductie geen verzekering; de grote schade zal de opbrengsten ver overtreffen."
Het is duidelijk: de kleine oogst moet tegen zo goed mogelijke prijzen verkocht worden. Swiss Food Concepts wil met een bijzondere campagne helpen: iedere appel telt! In de herfst neemt Swiss Food Concepts geperst appelsap bij de fruitproducenten af en vult dit in kleine drinkzakjes. De zakjes worden echter reeds nu al besteld en betaald.
Foto: Drinkzakjes met campagne-opdruk
Op de Kickstarter-website kunnen de zakjes besteld worden. De klant betaald 1,50 Zwitserse frank (1,37 euro) per zakje en kan al vanaf één zakje bestellen. Tachtig procent van de winst gaat direct naar de getroffen fruitproducenten. De zakjes worden in de herfst van 2017 per post aan de klanten geleverd. "Ook bedrijven kunnen meedoen. Zij schenken hun personeel of klanten daarmee een gezonde pauzedrank, want een zakje komt overeen met circa twee appelen", zegt Lazzara, die verantwoordelijk is voor het domein 'Innovative Business Creation'.De sap is in het zakje ongekoeld tot wel een jaar houdbaar.
De campagne wordt op facebook.com en kickstarter.com in detail gepresenteerd. Een getekende video-animatie legt uit hoe de opbrengst voor de fruittelers vergroot kan worden.