Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fairtrade Zwitserland: duidelijke omzetstijging voor Max Havelaar

Duurzame consumptie floreert in Zwitserland: nooit eerder heeft de Zwitserse bevolking zoveel geld uitgegeven aan fairtradeproducten als in 2016. In dat jaar werd er 628 miljoen Zwitserse frank (575,04 miljoen euro) aan fairtradeproducten uitgegeven, een stijging van 20,7% ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral de afzet van cacao, koffie en vruchtensappen maakte een duidelijke groei door. Maar ook bananen hebben een recordresultaat bereikt. Desondanks is de banaan niet meer het fairtradeproduct met de grootste omzet. Deze ranglijst wordt nu aangevoerd door samengestelde producten zoals zuivelproducten, bakkerijproducten en icetea.

Toen de stichting Max Havelaar zich in 2012 ten doel stelde om de jaarlijkse fairtrade consumptie per hoofd van de bevolking in Zwitserland te vergroten naar 100 Zwitserse frank, leek dit een utopie. Nadat dit cijfer binnen vijf jaar is gegroeid van bijna 50 Zwitserse frank naar 75 Zwitserse frank, is dit doel nu tastbaar dichtbij gekomen.


Jose Sazarias Masa Sosa, bananenproducent in Peru (Copyrights: Santiago Engelhardt)

Werking van fairtrade verder vergroten
De nieuwe directeur Andreas Jiménez kijkt vol vertrouwen naar de toekomst: "We willen de coöperatiemogelijkheden met onze marktpartners verder ontwikkelen. Daarbij staat op de voorgrond dat het fairtrade-engagement van de marktpartners en daarmee de werking van de fairtradebeweging vergroot worden." Jiménez wil zich tegelijkertijd inzetten voor grote transparantie: "In een wereld waarin de digitale toegang tot informatie rondom producten en grondstoffen steeds belangrijker wordt, willen we de consumenten verder ontwikkelde oplossingen aanbieden." Jiménez volgde begin mei Nadja Lang op, die na twaalf succesvolle jaren bij Max Havelaar een nieuwe zakelijke weg in is geslagen.

Ondanks de positieve cijfers is er nog veel te doen. Veel fairtrade producenten hebben nog steeds onvoldoende afzetmogelijkheden voor hun producten. Momenteel kan slechts 40% van de producentenorganisaties meer dan 40% van hun oogst onder fairtradevoorwaarden verkopen. "Daarom is het voor Max Havelaar nodig om de afzet van fairtradeproducten verder te vergroten. Daarmee verbeteren we de levens- en werkomstandigheden van kleine telers en arbeiders", aldus Andreas Jiménez.
Publicatiedatum: