Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dip in vruchtgroentenprijzen na bizarre seizoensstart

Tholen - De prijzen op de vruchtgroentenmarkt zijn momenteel matig tot slecht. De dip is volgens Jesper van Oostende van The Greenery kenmerkend voor deze tijd van het jaar, wanneer zowel Zuid-Europa als Nederland op de markt zijn. Zorgelijker is volgens hem de productie uitbreiding in de Nederlandse vruchtgroentenmarkt.

Courgette-crisis
 Eén ding is zeker: een saai vruchtgroentenjaar zal 2017 niet worden. De markt heeft al flinke pieken en dalen gekend. "Als gevolg van de extreme weersomstandigheden in Zuid-Europa begon dit jaar natuurlijk met tekorten in alle groenten - de courgette-crisis", vertelt Jesper. "De kwaliteit was moeizaam, met name in de import, en de beschikbaarheid was wisselend. Uiteindelijk was het zelfs ook in de retail te merken: niet alle producten waren beschikbaar en de prijzen gingen omhoog. Dat is zeker uitzonderlijk."

Telers die hoopten daar een graantje van mee te pikken bij de start van het Hollandse seizoen, kwamen echter vaak van een koude kermis thuis. "De prijzen waren hoog en mede dankzij de retailers ging de consument op zoek naar alternatieven als conserven, diepvries en zelfs stamppot groenten. De vraag viel weg, juist toen de Zuid-Europese en de Nederlandse producties op gang kwamen. Zeker de aubergines en de courgettes hebben een hele lelijke start gemaakt. Ook andere vruchtgroenten hebben er last van gehad. Of er iemand van heeft geprofiteerd? Misschien wat tussenhandelaren, maar uiteindelijk heeft eigenlijk niemand hier wat aan."

"We moeten van ver komen", ziet Jesper. De eerste drie weken van januari is het in Nederland behoorlijk licht geweest. "Daarna is het licht voor een goed aantal weken uitgegaan. Courgettes hebben daar goed op gereageerd, die kwamen vroeg in productie en lopen zelfs iets voor. Paprika's producties lopen nu in en zijn nu gelijk aan vorig jaar. Tomaten lopen behoorlijk achter. Ze laten lang op zich wachten." Mede daardoor werd er in het voorjaar vrij goede, hoge prijzen gerealiseerd. "Maar het rendement is voor de telers beperkt gebleven doordat de kilo's achterblijven. Er was gewoon weinig productie. Je weet wel dat je die kilo's op een gegeven moment in het seizoen toch gaan komen."



Retail
Momenteel is de tomatenaanvoer echt op gang. "Dat gebeurt traditioneel vanaf begin mei. We zijn gewend om in deze weken met een grote aanvoer te werken en daar acteren we ook zeker op. Maar momenteel zien we dat de Nederlandse productie extreem piekt en de achterstanden worden ingelopen worden, daarnaast zien we ook dat Zuid-Europa nog een grotere rol speelt dan verwacht." Daarin speelt de retail een belangrijke rol. "Dit is het moment dat ze overstappen op Nederlands product. Dat is nog niet overal gebeurd." Deze situatie heeft grote gevolgen voor de verhouding in de vraag en aanbod - ten nadele van Nederland. Ook werkt het wisselvalige voorjaarsweer in heel Europa ook niet mee om de consumptie aan te jagen. Het resulteert in matige tot tegenvallende prijzen voor de vruchtgroentenmarkt. "Het zal wat opknappen wanneer alle retailers overstappen. Dat gebeurt later dan we gewend zijn."

Spannend jaar
Over het hele seizoen is natuurlijk nog geen conclusie te trekken, maar de areaaluitbreiding in de markt zorgt voor spanningen. "De laatste jaren is er elk jaar wel ergens iets overstuur gegaan in de Europese productietuinbouw.", vertelt Jesper. "De afgelopen jaren hebben een aantal segmenten binnen de vruchtgroenten het goed gedaan en de economische omstandigheden zijn verbeterd. Je ziet een aantal uitbreidingen plaatsvinden en bij sommige betwijfel je over een goed plan achter zit. De kans bestaat gewoon dat bepaalde segmenten worden overspoeld." Als voorbeeld geeft hij het snoepsegment, de pruimtomaten. "De markt groeit al jaren, maar we zien nu een dusdanig explosieve groei van het areaal dat je je afvraagt of het goed blijft gaan. De nieuwe rassen leveren elk jaar bovendien ook weer meer productie, dus van het zelfde areaal worden steeds meer kilo's gehaald. Die ontwikkeling blijft maar doorgaan."

Ook het team van The Greenery weet hiermee goed om te aan. "Door samen te werken met klanten en telers zorgen we er voor dat we produceren wat de klant vraagt. Perfect Fit, noemen we dat. Daarmee kunnen we ook onder lastige marktomstandigheden een meerwaarde in de keten creëren. In bepaalde periodes heb je nu eenmaal te maken met Europese overproductie. Daar ontkom je niet aan. Maar er moet wel een klantgedachte zitten achter wat je als organisatie op de markt zet anders zijn we allemaal verliezers."

Voor meer informatie:
The Greenery
Tel: 0180- 656715
Mob: 06-10307111
J.vanOostende@TheGreenery.com
www.theGreenery.com