Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hogere fruitverkoop door gratis fruit Tesco

Meer groentenconsumptie verwacht in 2040

Marktaandeel van Aldi groeit in Australië
Volgens het laatste Supermarket Currency-verslag van het onderzoeksbureau Roy Morgan Research hebben Australische consumenten in de periode van 12 maanden tot maart 2017 AU$90,3 miljard (€60,1 miljard) bij supermarkten uitgegeven. Hiervan werd $32,2 miljard (€21,5 miljard) uitgegeven bij Woolworths. Dit betekent het marktaandeel van Woolworths iets is gezakt van 36,3$ in september 2016 tot 35,7% nu. Er werd $30,0 miljard (€20,0 miljard) bij Coles uitgegeven, dat daarmee een onveranderd marktaandeel van 33,2% kreeg. Aldi claimde $11,9 miljard (€7,9 miljard) van de uitgaven en liet daarmee zijn marktaandeel stijgen van 12,5% naar 13,2%. Het marktaandeel van IGA daalde van 9,8% tot 9,3% met een totaal aan uitgaven van consumenten van $8,4 miljard (€5,3 miljard). De uitgaves aan overige supermarkten steeg van 8,1% tot 8,6% met een totaalbedrag van $7,8 miljard (€5,2 miljard). (roymorgan.com)

Meer groentenconsumptie verwacht in 2040

De Noorse retailer ICA heeft een onderzoeksverslag gepubliceerd. Tijdens het onderzoek werd een enquête gehouden en werden kinderen geïnterviewd die zijn geboren in de periode van 2000 tot 2010. Hierbij werd gekeken naar hun houding tegenover voeding om een beeld te creëren van het consumentengedrag van de toekomst. De eisen die de toekomstige consumenten voor voedingsproducten hebben gesteld komen erop neer dat het in 2040 milieuvriendelijk moet zijn (54%), gezond moet zijn (52%) en kwalitatief goed moet zijn (46%). Ander conclusies waren als volgt:
  • 59% denkt dat we meer kruiden en eetbare planten te eten.
  • 68% denkt dat we meer lokaal geteelde producten gaan eten.
  • 62% denkt dat wel met 2040 meer vegetarisch zullen eten.
  • Slechts 11% denkt dat we meer vlees zullen eten.
  • 42% denkt dat we meer groenten thuis gaan produceren.
Bron: igd.com

Spar International heeft snelste groeitempo sinds 10 jaar
Spar International heeft over 2016 een omzet gemeld van €33,1 miljard. Jaar op jaar is dat een toename in omzet van 4,5%. De groei kwam tot stand door het wereldwijde programma van Spar voor uitbreiding, waarbij Spar aangaf dat dit het snelste groeitempo sinds 10 jaar is. De groei was met name sterk in de West-Europese markten, waarbij de totale omzet van de negen EU-landen tot €15 miljard steeg. De retailomzet bij Oost-Europese landen nam toe met 6,5%, terwijl deze in Rusland steeg met 7,7%. Ook was er groei te zin in Afrika en het Midden-Oosten, waar Spar nu in 15 verschillende regio's aanwezig is.
Klik hier om meer te lezen op esmmagazine.com.

Eat-in-supermarkten steeds populairder in Japan
Een aantal Japanse retailers maakt steeds meer gebruik van het Amerikaanse "grocerant"-concept. Steeds meer supermarkten breiden uit met een restaurant, aldus Asian Nikkei. De Japanse retailer Aeon gaat zijn supermarkten van restaurants voorzien, waarbij binnen 3 jaar 150 vestigingen een restaurant voor minstens 50 gasten moeten krijgen. In Aeon's netwerk van 360 vestigingen zijn al veel mogelijkheden voor restaurants, maar betreft dit vooral locaties met een ruimte voor maximaal 20 tot 30 gasten. (undercurrentnews.com)

Servië: Gomex plant 27 nieuwe winkels in 2017

De Servische supermarktketen Gomex had in 2016 een omzet van €83 miljoen. Vorig jaar had Gomex een omzet van €76 miljoen, waarmee de omzetstijging neer komt op 9%. De nettowinst daalde met €700.000, wat vooral te maken had met toegenomen salarissen. De keten investeerde een recordbedrag van €5,14 miljoen. De retailer is van plan om in 2017 25 nieuwe winkels te openen in Belgrado en Centraal-Servië. (esmmagazine.com)

Meer fruitconsumptie door gratis fruit van Tesco

Het "Free Fruit for Kids"-initiatief van Tesco is een succes bij zowel kinderen als de ouders. Tesco heeft sinds het begin in juli 2016 zo'n 20 miljoen stuks fruit uitgedeeld. Nieuw onderzoek van Tesco en Mumsnet naar de uitwerking van het initiatief laat positieve resultaten zien. Een derde van de deelnemende ouders geeft aan dat hun kinderen door het initiatief meer fruit zijn gaan eten. (eprretailnews.com)

Canadese ketens verliezen minder marktaandeel

Internationale supermarktketens als Walmart en Costco nemen al meer dan tien jaar een groeiend marktaandeel van de Canadese sector in. Ondanks dat lijkt het erop dat Canadese ketens maatregelen hebben getroffen tegen de afname van hun marktaandeel. Analisten zeggen dat het prijsverschil tussen lokale en internationale ketens is afgenomen en dat de klantenprogramma's van Canadese ketens voor meer omzet zorgen. (canadiangrocer.com)

Albertsons is snelst groeiende keten van de VS
Uit statistieken van de National Retail Federation blijkt dat Albertsons, Sprouts Farmers Market en Southeastern Grocers de snelst groeiende retailketens van de VS zijn, aldus Retail Info Systems. Albertsons, Sprouts en SE Grocers hadden in de afgelopen vijf jaar een jaarlijkse omzeetgroei van respectievelijk 74,1%, 47,4% en 34,6%. Albertsons heeft een omzet van meer dan $60 miljard (€54,0 miljard). Er gaan geruchten dat het bedrijf van plan is om de biologische supermarktketens Whole Foods of Sprouts Farmers Market over te nemen. (fooddive.com)

VS: Aldi maakt werk van gezonde voeding op scholen

Klik hier om meer te lezen op drugstorenews.com

Publicatiedatum: 18-5-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: