Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Negen experts over de toekomst van bioproducten

VK: Sainsbury's introduceert "reddingsstations" voor bananen
Om de verspilling van bananen tegen te gaat, heeft het hoofd van Sainsbury's voor duurzaamheid energie, Paul Crewe, zogeheten bananen-reddingsstations opgezet in 500 Britse vestigingen. Consumenten kunnen hier recepten en advies inwinnen over hoe gekneusde bananen nog kunnen worden gebruikt, in plaats van dat ze worden weggegooid. (businessgreen.com)


Carrefour opent eerste biosupermarkt in Spanje

Carrefour is met een nieuw concept in Spanje begonnen onder de naam Carrefour Bio. Het concept draait om een focus op producten die afkomstig zijn uit de biologische landbouw en veeteelt. Het assortiment bevat alle grote biologische merken, naast producten van de eigen huismerken Carrefour Bio en Ecoplanet. Alle voedingsmiddelen zijn gecertificeerd als biologisch. (expansion.com)

Big C Thailand heeft dalende omzet in eerste kwartaal
De omzet van het Thaise Big C is in het eerste kwartaal jaar op jaar met 14,9% afgenomen tot THB 28 miljard (€733,3 miljoen). De voornaamste oorzaak is de afname van 20% in vergelijkende winkelomzet. Big C heeft geprobeerd om meer winst te maken door ongunstige vormen van omzet zoals bulk-korting en kortingsbonnen te vermijden. (igd.com)

Eroski terug op winst na acht jaar aan verlies
Na acht jaren waarin verlies werd geleden, heeft de Eroski-groep nu een positief resultaat bereikt. Ook heeft Eroski een lichte toename in omzet gezien, aldus directeur Agustín Markaide. Markaide wilde nog geen specifieke informatie vrijgeven, omdat dit eind mei zal gebeuren door een speciale commissie. Hij gaf echter wel aan dat de bruto winst sterk is verbeterd, hoewel de netto winst nog steeds niet positief is wegens de nieuwe belastingwetten die onlangs door het ministerie voor financiën zijn doorgevoerd. Eroski wil in de toekomst investeren in meer supermarkten. (financialfood.es)

Afrika: Overzicht van lokale leveranciers
Onlangs lanceerde Shoprite de campagne "Made in Nigeria". Naar aanleiding hiervan heeft IGD een overzicht gegeven over hoe Afrikaanse retailers lokale producenten ondersteunen.
Klik hier om meer te lezen op igd.com.

Dubai: Spinneys komt met assortiment voor misvormd AGF
Spinneys is begonnen met een assortiment voor misvormde groente en fruit. De afwijkende producten worden voor 45% goedkoper verkocht dan het reguliere groenten en fruit van de keten. Spinneys hoopt met het initiatief verspilling te verminderen. Ongeveer een derde van al het voedsel in de wereld, oftewel 1,3 miljard ton, wordt weggegooid. Bijna de helft hiervan betreft groente en fruit. (whatson.ae)

Dia meldt verlies in Spanje
Grupo DIA had in het eerste kwartaal een bruto omzet van ongeveer 1,38 miljard in Spanje. Jaar op jaar is dat een afname van 2,1%. Het resultaat kwam doordat het bedrijf slecht presterende winkels heeft gesloten. Wereldwijd groeide Dia in de periode van januari tot maart echter met 2,9% en werd een omzet bereikt van €2,5 miljard. Jaar op jaar was dit een toename van 6,8%. De vergelijkende winkelomzet steeg met 4,1%. Dia wil in de toekomst de mogelijkheden verkennen op de Chinese markt. (revistainforetail.com)

VS: Jewel wil 19 Strack & Van Til-vestigingen overnemen
Jewel Food van Albertsons Cos. wil 19 vestigingen van de keten Strack & Van Til overnemen. Dat werd aangegeven door het moederbedrijf van Strack & Van Til, Central Grocers, tijdens een procedure omtrent het faillissement van Central Grocers. Jewel Food biedt $70 miljoen (€63,3 miljoen) voor de vestigingen en $30 miljoen (€27,1 miljoen) voor de inventaris. Central Grocers wil al zijn vaste activa verkopen om zo zijn schuldeisers terug te betalen. (supermarketnews.com)

VS: Minder omzet voor onafhankelijke supermarkten
FMS Solutions Holdings LLC (FMS) en de National Grocers Association (NGA) hebben hun jaarlijks verslag over de financiële situatie van onafhankelijke supermarktketens bekend gemaakt. De laatste editie hiervan betreft 2016. Uit het laatste verslag blijkt dat de omzet voor onafhankelijke retailers ten opzichte van 2015 met 1,62% is gedaald. De winstmarges bleven met 27% gelijk, terwijl de uitgaves neerkwamen op 23,04% van de omzet. (groceryheadquarters.com)

Aldi investeert $180 miljoen in Chicago
Aldi is van plan om ongeveer $180 miljoen (€162,8 miljoen) te investeren in de regio van Chicago. Met de investering worden voor 2020 130 winkels van het totale netwerk van 150 vestigingen gerenoveerd. 
(chicagotribune.com)

Lidl bevestigt plannen voor Ohio
Lidl gaat in de zomer van dit jaar zijn eerste Amerikaanse winkels openen. Een van de regio's waar de discounter aan de slag gaat, is Ohio. Volgens de woordvoerder van de Amerikaanse tak van Lidl, William Harwood, is het bedrijf begonnen met het zoeken naar geschikte locaties in Ohio. (cleveland.com)

America's Food Basket stellen nieuwe CEO aan
America's Food Basket heeft David Siegel benoemd tot nieuwe CEO en Angela Decicco als nieuwe onderdirecteur voor merchandising. Siegel was eerder werkzaam als onderdirecteur bij Stop & Shop New England van Ahold. Hij volgt vanaf 22 mei de huidige CEO Daniel Cabassa op America's Food Basket is een coöperatie die uit 47 vestigingen bestaat en in Lake Success in New York is gevestigd. (supermarketnews.com)

Amazon al 20 jaar beursgenoteerd bedrijf

Amazon viert zijn twintigjarig jubileum als beursgenoteerd bedrijf. Het bedrijf heeft momenteel een waarde van bijna $460 miljard (€416,0 miljard). Amazon begon ooit als bescheiden online boekenwinkel en ging twintig jaar geleden de beurs op met een waarde van slechts $438 miljoen (€396,1 miljoen). Vandaag de dag is Amazon uitgegroeid tot een imperium dat alles verkoopt van boeken tot kleding, elektronica, meubels en voedingsproducten. (chainstoreage.com)

Whole Foods werkt samen met startup Salted
De startup Salted, dat maaltijdpakketten levert, gaat samenwerken met Whole Foods en andere ketens om zijn maaltijdpakketten via bestaande retailkanalen bij de consument te krijgen, aldus Tech Crunch. Salted is van plan om met het einde van volgend jaar in zo'n 2.000 winkels zijn producten te vermarkten. Elk pakket van Salted bestaat zeven tot negen ingrediënten, een recept en een link naar een online video voor tekst en uitleg. (fooddive.com)

Negen experts over de toekomst van bioproducten
Klik hier om het artikel te lezen.


Publicatiedatum: 17-5-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: