Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Geleidelijke groei in Europese consumptie

Hoge prijzen voor Piel de Sapo wegens schaarste

De Spaanse markt stapt van Piel de Sapo-meloenen uit Senegal en Brazilië over naar hetzelfde ras van de velden van Almeria. Doordat er nu wordt overgeschakeld, is een klein gat in de markt ontstaan. De oogst van Almeria komt later wegens een vertraging in de aanplanting van meloenen en watermeloenen. Ook scoorden andere groentensoorten hoge prijzen tijdens de periode waarin er werd aangeplant.

"De temperaturen nemen in Spanje toe en daardoor stijgt de vraag. Omdat er nu weinig meloenen beschikbaar zijn, zijn de prijzen hoog. Ze zijn significant hoger dan het begin van het vorige meloenenseizoen van Almeria. Het is een goed begin van dit seizoen," zegt Antonio Agudo van El Melonero, dat is gevestigd in Villaconejos. "Naast het late begin lijkt het er volgens kwekerijen op dat steeds meer telers in Almeria overstappen op het produceren van watermeloenen."



"We waren in de vorige week klaar met de Senegalese meloenen. We waren erg tevreden over de kwaliteit van het product dat wat hadden ontvangen en kregen erg bevredigende prijzen. Ik denk dat de kwaliteit van groene meloenen uit Brazilië en Senegal ruim boven de kwaliteit van de meloenen uit Panama, Honduras of Costa Rica zit," zegt Agudo. "Na Almeria gaan we verder met de meloenen uit Murcia en daarna met die van Castile-La Mancha."

Europese consumptiegroei traag, maar stabiel
Het in Madrid gevestigde bedrijf zet 85% van zijn meloenen op de binnenlandse markt, terwijl de rest naar verschillende landen binnen Europa wordt geëxporteerd. Volgens Antonio Agudo krijgt de Piel de Sapo-meloen langzaam aan een steeds groter marktaandeel.

"Piel de Sapo-meloenen zijn nog steeds relatief onbekend in Europa. Daar worden afhankelijk van het land traditioneel gezien meer Galia, Cantaloupe, Charentais of gele meloenen geconsumeerd. Echter, de consumptie van groene meloenen neemt sinds de afgelopen jaren in de rest van Europa langzaam maar zeker steeds meer toe. Als we op internationale beurzen aanwezig zijn, zijn Europese bezoekers verrast als ze de Piel de Sapo-meloenen proeven. Ik denk dat op de lange termijn er veel meer consumptie van Piel de Sapo-meloenen gaat zijn in Centraal- en Noord-Europa," legt hij uit.

"We merken op dit moment dat onze klanten in het buitenland steeds meer beginnen in te zien dat grotere Piel de Sapo-meloenen smakelijker zijn dan kleinere. Consumenten buiten Spanje zijn meer gewend aan meloenen die veel kleiner zijn dan de traditionele Spaanse Piel de Sapo. Het is uiteindelijk misschien zelfs mogelijk om dezelfde meloenen die we aan andere Europese landen leveren ook in Spanje te vermarkten, maar dat zal nog wel een lange tijd duren."

Publicatiedatum: