Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Britten creëren beleving

Smoothies, chocola, bier, gin en festival om waterkers te promoten

Waterkers verkoop je niet zomaar, weten de ondernemers van The Watercress Company. De groente is al belangrijk voor de omgeving, maar ze geloven hier dat er nog meer mogelijk is. Daar wordt aan gewerkt door de waterkers naar een hoger plan te trekken. Met smoothies, chocolade, bier, gin en zelfs een speciaal festival wordt de groente in de markt gezet.



Vanwege de zachte lente is de Britse waterkers een week eerder beschikbaar voor de inwoners van Dorchester in Dorset in het Verenigd Koninkrijk vanuit de Tesco-winkel, die de eerste levering van het seizoen mocht ontvangen. De Dorchester-winkel is hier speciaal voor geselecteerd omdat de Tesco-verkoop in 2016 en 2017 aantoonde dat de inwoners van deze stad meer waterkers per inwoner kopen dan elders in het Verenigd Koninkrijk.


Van rechts naar links: James Harper, bedrijfsleider Eddie Garlick, Tom Amery

Waterkers blijft een belangrijke sector in Dorset. The Watercress Company heeft meer dan 80 mensen in dienst. De Britse behoefte aan waterkers is zo groot dat er zelfs een jaarlijks Watercress Festival is om het begin van het nieuwe seizoen te vieren. Dit jaar zal dit plaatsvinden op zondag 21 mei in Alresford, Hampshire, bekend als de 'Capital of Watercress', zijnde de stad waaromheen veel van de waterkersbedrijven van Hampshire zijn gevestigd. 



James Harper, commercieel manager van The Watercress Company (TWC): "De verkoop van biologische waterkers gaat goed en we verkopen meer dan ooit. Het is een kant van het bedrijf dat echt aan het groeien is, we verkopen ook meer biologisch naar Nederland en Denemarken."

TWC's waterkers wordt los verkocht aan Bakkavor, een toonaangevende levensmiddelengroep die de verpakking verzorgt en aan winkeliers verkoopt.

"Aan het begin van het jaar, toen er een slatekort was, zaten we goed," zegt James. "We hadden een flinke voorraad en hebben de afgelopen jaren in de export geïnvesteerd. We zagen dus een grote stijging in de omzet omdat mensen op waterkers over moesten gaan en dat lijkt door te zetten nadat veel mensen het voor het eerst hebben geprobeerd."



Het bedrijf investeerde in de jaren 80 in een teler in Jerez in Zuid-Spanje, een van de natste gebieden in Spanje. Maar door de ligging werd deze teler niet geraakt toen het oosten van Spanje met het natte weer in Murcia zat. Vanwege de regenval en de bergen hebben ze zeer hoogwaardig bronwater, zodat ze waterkers op precies dezelfde manier kunnen produceren als in het Verenigd Koninkrijk. Sinds de jaren negentig investeert het bedrijf ook in een teler in Florida om de in de winter benodigde hoeveelheden te kunnen leveren.

De productie in het Verenigd Koninkrijk is een week vroeg en dat zou nog meer zijn geweest als het niet door de recente kou wat was vertraagd. 



Naast gesneden waterkers, verse wasabi en andere slasoorten heeft The Watercress Company geholpen bij de ontwikkeling van een reeks producten: Van smoothies voor patiënten in het lokale Dorset County Hospital tot waterkerschocolade voor het bedrijf Chococo in Dorset, en het kruidige blad heeft zelfs zijn weg gevonden naar een waterkers-gin. De Winchester Distillery produceert 'Twisted Nose Gin' naar de Latijnse vertaling voor waterkers 'nasturtium offifinale'. Het bedrijf verhuisde naar de vestiging van een van hun telers om het mineraalrijke bronwater en de overvloedig aanwezige verse waterkers te gebruiken.

Het lijkt erop dat de populariteit van waterkers zich uitstrekt naar andere sterke dranksoorten. Gezien de verhoogde interesse in ambachtelijke bieren is The Watercress Company in zee gegaan met Cerne Abbas Brewery om een op waterkers gebaseerde 'ale' te brouwen met de naam Watercress Warrior. Deze wordt op 15 mei gelanceerd.
 
Proost! Op de lancering van het nieuwe bier en de officiële start van het Britse waterkersseizoen!

Voor meer informatie:
James Harper 
Publicatiedatum: