Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mercabarna presenteert studie naar voedseltrends

Tijdens het vijftigjarig jubileum van de groothandelsmarkt Mercabarna werd er een tentoonstelling geopend over 50 jaar voedseltrends in Catalonië. De expositie is gebaseerd op een onderzoek dat in opdracht van Mercabarna werd verricht en een indruk geeft van hoe de Spaanse voedingsgewoonten de laatste vijftig jaar zijn veranderd, met name op het gebied van groenten en fruit. Er wordt een 'reis' gemaakt langs vijf koelkasten die ieder een decennium vertegenwoordigen van de zeventiger jaren tot heden. De zesde koelkast gunt de bezoeker een blik op de trends van de toekomst. De tentoonstelling is tot 11 mei te bezoeken in de Palau Robert Gardens in Barcelona en zal daarna op andere locaties in de stad te zien zijn. 



Montserrat Ballarin, directeur van Mercabarna, legt uit dat mensen de expositie moeten bezoeken omdat voedsel en gastronomie een belangrijk aspect van de cultuur van het land vormen. "Verse producten vormen een belangrijk onderdeel van onze Mediterrane keuken en dat is internationaal bekend. Men krijgt een indruk van de belangrijke rol die Mercabarna hierin speelt door ons marktmodel en lokale inkoopbeleid, aspecten waaraan de stad Barcelona grote waarde hecht. "Veel steden zouden jaloers zijn op de volumes en variatie die Mercabarna de stad Barcelona te bieden heeft.

De expositie geeft ook inzicht in de grote sociaaleconomische veranderingen van de laatste vijftig jaar en de invloed hiervan op onze voorkeuren en eetgewoonten. Toni Massanes, van Fundacion Alicia legt uit dat we zijn wat we eten. "We kunnen op deze manier de aandacht vestigen op het belang van voeding. In de toekomst moeten we beter stilstaan bij wat we eten en verantwoordelijkheid nemen. Onze keuzes hebben namelijk gevolgen voor de sector, de natuur en het milieu. Veel meer nog dan we denken," meent Massanes. 

Mercabarna presenteert onderzoek naar voedseltrends
Mercabarna heeft eveneens onderzoek gedaan naar vier huidige en toekomstige voedseltrends in Spanje. De studie richt zich op de voorkeuren op het gebied versproducten. Volgens Josep Tejedo, CEO van Mercabarna, wijst het onderzoek uit dat de consument in toenemende mate behoefte heeft aan gezonde, natuurlijke en eenvoudig te breiden producten. Daarnaast groeit ook de voorkeur voor lokale producten en kwalitatieve producten die minder milieubelastend zijn. Tegelijkertijd willen consumenten nieuwe belevingen, wat zich uit in een interesse voor exotische smaken en andere culturen."



De grootste voedingstrends houden dan ook verband met welzijn en het eten van gezonde producten wordt in de huidige samenleving dan ook steeds belangrijker. Nieuwe groenten en begrippen als 'flexitariër en 'schadelijke' producten zijn belangrijke verschijnselen binnen deze trend. Consumenten geven aan dat ze een voorkeur hebben voor producten zonder suiker of kunstmatige conserveringsmiddelen. Ondanks de afname van de consumptie van dierlijke eiwitten, wijst het onderzoek uit dat consumenten positief staan tegenover nieuwe vleesproducten, die minder vetten of zout bevatten of vlees dat vrij is van antibiotica. 

Volgens de studie is de belangstelling voor natuurlijke producten die lokaal worden geteeld of duurzaam zijn, gegroeid. Consumenten lijken zich steeds meer bewust te zijn van de herkomst van hun versproducten. Ze letten hierbij vooral op lokaliteit, seizoensgebondenheid en dierenwelzijn. 59% eet regelmatig AGF dat lokaal geproduceerd is en zo'n 70% hecht belang aan de omstandigheden waaronder dierlijke producten geproduceerd worden. Ook de vraag naar bioproducten groeit en zo'n 17% van de ondervraagden gaf aan regelmatig bio-AGF te consumeren. 

De derde trend die naar voren kwam is de toename van de consumptie van bewerkte versproducten. Spanjaarden weten het aanbod aan verschillende convenience-verpakkingen te waarderen, mede omdat hierdoor de producten langer houdbaar zijn.

Tenslotte experimenteren consumenten graag in de lunchpauze. Het onderzoek toonde aan dat Spanjaarden voortdurend op zoek zijn naar nieuwe smaakbelevingen. Globalisering, verre reizen en de toegenomen aanwezigheid van andere culturen in Spanje hebben gezorgd voor een grotere interesse in exotische smaken en 'fusion' gerechten. 41% van de ondervraagden gaf aan graag nieuwe producten uit te proberen, bijvoorbeeld uit andere landen of ambachtelijk bereide producten, (53% koopt deze producten).

Het onderzoek werd in april onder ruim 1.000 Spanjaarden tussen de 18 en 70 jaar oud gehouden. Daarnaast werd er ook onderzoek bij retailers en cateraars gedaan. 

Voor meer informatie:
Roser Lapuente Camins
Jefa de Medios de Comunicación
T. 93 556 35 08 / 93 556 30 00/610 59 50 24
Publicatiedatum: