Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Russische autodealers gaan in de tuinbouw

De crisis in de Russische automarkt die al in het vierde jaar zit, heeft autodealers gedwongen om naar andere ondernemingsmogelijkheden uit te kijken en de landbouw lijkt een verrassende investeringsoptie te gaan worden.

In de afgelopen drie jaar is de Russische automarkt met meer dan 50 procent geslonken van bijna 3 miljoen verkochte auto's in 2013 naar 1,42 miljoen in 2016. De Krimcrisis, westerse sancties en vooral de devaluatie van de Russische roebel, die bijna gehalveerd is ten opzichte van de belangrijkste wereldvaluta's, heeft geleid tot een catastrofale situatie in de auto-industrie.

Maar waar sommige bedrijven failliet zijn of activa hebben verkocht, hebben anderen – ook de eigenaars van Avilon en Major Auto, top-tienbedrijven in de Russische auto-industrie – een oplossing gevonden door naar de tuinbouw te diversifiëren.

Aandeelhouders van de AkitA-groep, eigenaren van autobedrijf Avilon, besloten al in 2012 in een agrarisch project te investeren. En zo werd er in de regio Kaluga het grote kascomplex Agro-Invest gebouwd, waar er op 43,5 hectare tomaten en komkommers worden geteeld op basis van een investering van meer dan $260 miljoen (15 miljard roebel). Daarnaast kondigde het bedrijf de bouw aan van een paddenstoelenteeltcomplex in de regio Tula met een investering van $105 miljoen (6 miljard roebel) en een capaciteit van 25.000 ton paddenstoelen.

"We zijn ervan overtuigd dat de agro-industriële lijn een belangrijke plaats zal innemen in de activiteiten van ons bedrijf. Het zal wat winstgevendheid, innovatie en imago betreft zeker geen minder belangrijke rol spelen dan de auto's," volgens Irina Monakhova, algemeen directeur van managementbedrijf AkitA.

Lees meer op Russia Beyond The Headlines
Publicatiedatum: