Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi opent online winkel in China

De Duitse discountketen Aldi Süd (Aldi South) heeft officieel een nieuwe online winkel geopend in China. De lancering werd gevierd op locatie in Sjanghai. Bij dit evenement was de in China populaire zanger Chen Kun aanwezig en werd het publiek ook getrakteerd op een modeshow.

Aldi biedt op dit moment nog een beperkt assortiment aan van wijn, snacks, ontbijtproducten en biologische producten. Het Duitse bedrijf boort met zijn aanwezigheid in China echter wel een markt aan die behoefte heeft aan internationale kwaliteitsproducten. Het vertrouwen van de Chinese consument in lokale producten is namelijk gedaald. In de afgelopen jaren deed zich een aantal schandalen op het gebied van voedingsmiddelen voor, onder andere met babyvoeding.

Om deze reden voorziet Aldi op www.aldi.com.cn alle producten van gedetailleerde informatie en worden consumenten aangespoord om de producten te bespreken en aan te bevelen aan anderen.

De Chinese online markt is de grootste ter wereld. Volgens Shirley Zhu van het internationale marktonderzoeksbureau IGD zal het aandeel van het online segment binnen de Chinese markt met 2020 zijn verdubbeld tot 6,6%. Ook is er volgens Zhu sprake van een groeiend gebruik van internet en smartphones, samen met demografische veranderingen in de samenleving. "Het aantal jonge consumenten uit de middenklasse die drukkere levens leiden neemt toe," zegt Zhu.

Aldi heeft tijdens de openingsceremonie een aantal vragen beantwoord omtrent het besluit om de Chinese markt op te gaan: 

Aldi's online winkel bestaat momenteel uit 100 verschillende producten. Gaan jullie het assortiment uitbreiden?


We zijn absoluut van plan om ons assortiment groter te maken, om zo beter aan de behoeftes van de consument tegemoet te komen. Babyvoeding staat bijvoorbeeld hoog op onze lijst. Ook overwegen we om versproducten in het assortiment op te nemen.

Waarom kiezen jullie voor China, gezien de Indiase online markt sneller groeit?

We kijken uiteraard naar een groot aantal landen. Beide markten zijn interessant, maar de Chinese markt heeft zich meer ontwikkeld. China heeft al zo'n 25 jaar stabiele groei en die groei lijkt zich door te zetten. Daarbij is de Chinese middenklasse ongeveer acht keer zo groot dan die van India.

Waarom is het Chinese online segment zo aantrekkelijk?
China heeft zijn eigen unieke "ecosysteem". Dit geeft ons uitstekende mogelijkheden voor ontwikkeling. Er is veel interesse vanuit de Chinese consument voor kwaliteitsproducten die online kunnen worden verkocht. Aldi kan deze consumenten bereiken met behulp van onze lokale partner Tmall Global.

Zijn jullie van plan om in China puur een e-commerce retailer te blijven of gaan jullie mogelijk ooit ook fysieke winkels opzetten?


We hebben nog steeds niets besloten met enige volgende stappen die we kunnen nemen. Dat gezegd hebbende sluiten wij in principe niets uit.
Publicatiedatum: