De U.S. Department of Agriculture voorspelt dat de verkoop van lokaal geteelde voeding in 2019 $20 miljard (€18,4 miljard) zal bereiken, terwijl dit in 2014 nog $12 miljard (€11 miljard) was. Managementadviesbureau AT Kearney ontdekte dat 78% van de consumenten meer voor lokale producten willen betalen.
De processen, die de producten van de volle grond, bakkerijen en kleine faciliteiten naar de winkel verplaatsen, kunnen echter nauwelijks bijgehouden worden. Iedereen, van leveranciers tot distributeurs en retailers, willen een systeem opzetten dat kleine hoeveelheden producten van veel verschillende producenten verwerkt.
Investeren in lokaal gebied
Een deel van het probleem is dat 'lokaal' nog geen wettelijk bepaalde term is. Voor sommige retailers, zoals Wegmans, betekent het 100 mijlen (160,9 km) binnen het bereik van de winkel. Anderen zien het begrip als binnen een en dezelfde staat of een algemeen gedefinieerd gebied. Bij niet-gedefinieerde bevoorradingsstandaarden wordt er vaak voor grote bedrijven bedrijven gekozen, terwijl dit in strijd is met de definitie die consumenten van het begrip 'lokaal' hebben. Een recente peiling door AT Kearney toont aan dat 96% van de consumenten het begrip 'lokaal' bepalen als alles wat afkomstig is binnen 100 mijlen van de winkel.
Fred Broadwell, Hoofd van Local Organic Y'All in North Carolina, zei dat lokale telers graag met supermarkten willen samenwerken. Ze hebben echter ook retailers nodig die met hen samen willen werken. Om de aanvoer en werkzaamheden te versnellen is tijd en investering nodig, terwijl de normen in voedingsveiligheid en andere sectoren vaak omslachtig zijn. De meeste lokale telers, die retailmarkten willen bevoorraden, zullen door de USDA's Good Agricultural Practices (GAP) programma gecertificeerd worden. Sommige retailers hebben duurdere, internationale certificatie nodig. Broadwell: "Sommigen zijn bezorgd dat het voor kleine en middelgrote bedrijven onmogelijk wordt om in het systeem te komen".
Veel grote retailers verhogen hun aanvoer. Southeastern Grocers, waarbij ongeveer 30% van de productie van lokale telers komt, kondigde een nieuw beleid aan. Dit beleid houdt in dat ze de prioriteit geven aan groenten en fruit die in het zuidoosten van de Verenigde Staten worden geteeld. Meijer geeft elk jaar meer dan $100 miljoen (€91 miljoen) uit aan lokale producten.
Sam's Club, de clubretailer van Wal-Mart, voert de aanvoer van lokale producten op. De keten begon onlangs lokale managers in dienst te nemen. Zij moesten meer lokale en biologische producten inkopen. De managers moeten ook nieuwe, veelbelovende producten uitzoeken voor de Road Shows, waarbij de managers alle winkels bezoeken om presentaties te geven. Todd Matherly, Senior Vice President van droge voeding en drankjes bij Sam's Club: "Het is niet ongewoon dat onze clubmanagers lokale ondernemers ontmoeten, die een geweldig product hebben. De informatie delen we met het Road Show team om hun producten eventueel te testen in onze winkel."
Good Natured Family Farms in Bronson, Kansas, levert eieren, vlees en andere producten van kleine telers, die binnen 100 mijl van Kansas City gevestigd zijn, naar de lokale Hen House Market en winkels van Price Chopper. Cherry Capital Foods, een lokaal knooppunt dat voeding uit Michigan verzamelt en verspreidt, neemt leveranciers aan en biedt productlijsten aan. Stephanie Pierce, Sales Manager bij Cherry Capital Foods: "Retailers hebben geen individuele relatie met alle leveranciers en telers. Het is inefficiënt voor een teler met een beperkte marge om al die relaties te onderhouden." Cherry Capital levert aan supermarkten in de staat, waaronder Fresh Thyme, Earth Fare en Lucky's Markets.
Union Kitchen in Washington, D.C., werkt in alle drie de gebieden van de retailsector: productie, distributie en winkelomzet. Het bedrijf runt een gezamenlijke keuken en een bedrijfsontwikkelingsprogramma. Hier kunnen startende bedrijven alles maken, van koekjes tot koffie, waarbij ze werken voor een retailcontract. Union Kitchen verspreidt ook producten aan meer dan 200 retailers in het D.C. gebied. De producten zijn in hun eigen keuken ontwikkeld. Cullen Gilchrist, medeoprichter en CEO van Union Kitchen: "We helpen hen bij de start van hun bedrijf. Wij zijn in staat om betere deals te sluiten dan zijzelf hadden gekund."
Twee jaar geleden besloot Union Kitchen om nog een stap verder te nemen. Het bedrijf opende een supermarkt waar veel zelfontwikkelde producten aangeboden worden. Eerder dit jaar openden ze een nieuwe locatie. Om zo veel mogelijk klanten aan te trekken, biedt de winkel conventionele producten, natuurlijke producten en biologische merken aan. Gilchrist: "We zien de omzet stijgen. Vaak kiezen klanten voor onze lokale producten."