Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Raimo Einosson, Warberg Tomat

"Zweedse retailers houden vast aan traditionele tomatenrassen"

Raimo Einosson van Warberg Tomat vertelt dat zijn bedrijf één van de eerste in Zweden was, dat startte met de teelt van kleine snacktomaten.



Momenteel biedt de teler 33 tomatenrassen aan. Naast de meer traditionele rode rassen teelt het bedrijf ook een aantal minder bekende gele, bruine, roze en gestreepte rassen.

"De snackrassen worden goed verkocht. Het is echter niet zo eenvoudig om retailers te interesseren voor onze onbekendere tomatenrassen. In onze eigen winkel verkopen deze tomaten uitstekend maar retailers hebben de neiging vast te houden aan de rassen die zij al jarenlang verkopen. De laatste acht jaar is hier wel wat verandering in gekomen. We hebben supermarkten dozen gestuurd met een mix van kleuren bij wijze van een soort 'pick and mix'-concept, waarbij klanten de tomatenrassen kunnen kiezen die bij hen het meest in de smaak vallen," vervolgt Einosson.


"De bestverkochte tomaat in onze bedrijfswinkel is de Delisioso, die in Zweden onder de naam Svea Kist bekend is. Deze tomaat is door een panel Zweedse chefkoks uitgeroepen tot de lekkerste tomaat van 2014."



Het bedrijf teelt ook snackkomkommers omdat deze erg populair zijn bij consumenten die de mini-komkommers lekkerder vinden smaken dan traditionele. Einosson vertelt dat consumenten het de ideale snackgroente vinden omdat de komkommers makkelijk mee te nemen zijn en zonder verdere bereiding gegeten kunnen worden.

Warberg Tomat verkoopt de helft van zijn productie in zijn eigen winkel en de andere helft is bestemd voor lokale kruideniers. 



"We willen tomaten telen voor onze lokale markt, waarbij we indien mogelijk geen chemische gewasbeschermingsmiddelen toepassen. We werken al dertig jaar met biologische gewasbescherming om plagen en schimmels te bestrijden. We kopen wekelijks insecten en mijten in om eventuele plagen onder controle te houden," vertelt Einosson.


Voor meer informatie:
Raimo Einosson
Warberg Tomat
Tel: +070–260 05 28
Email: info@warbergtomat.se
warbergtomat.se
Publicatiedatum: