Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tomeco investeert in moderne verpakkingshal

"We zeggen eigenlijk nooit 'nee'"

Tholen - Enkele jaren geleden sloegen vier telers de handen in elkaar om samen te werken en richtten Tomeco op. "Kort samengevat is Tomeco een coöperatie binnen een coöperatie", vertelt Tom Lefevre van Hortipower in Merksplas. Samen met twee andere collega's, John Vermeiren en Dirk Van Den Plas, hebben we Hortipower opgericht en we zijn gestart met 9 hectare. Dit is uitgegroeid tot 14,5 hectare. "We begonnen met alleen tros, maar ondertussen is het belangrijkste product de pruimtomaat, die ongeveer 25% van het areaal beslaat. Daarnaast bieden we nog andere specials, maar met name de grovere, zoals San Marzano, Coeur du boeuf, Intense en Kubello."



Tomeco Services
Onder Tomeco vallen vier bedrijven: Hortipower, VW Tuinderijen, VW Maxburg en Tomato Masters. Bij elkaar hebben ze een totaalareaal van zo'n 50 hectare, waarvan 20 belicht. Kort na het samengaan is ook Tomeco Services - het verpakkingsbedrijf - ontstaan. Alle tomaten worden verpakt op één plaats. Ook gaan we meer en meer van andere producenten en bedrijven verpakken. Dit zijn niet alleen tomaten. Ondertussen is de huidige inpakloods te klein geworden en zal men binnenkort investeren in een grotere en gemoderniseerde inpakhal. Naar verwachting zal de bouw starten eind 2017." Hij verwacht dat op termijn meer verpakt zal worden. "De eisen van de retail worden steeds strenger, ook op het gebied van hygiëne. Netjes verpakt is de ideale oplossing bij tomaten. Daarom willen wij hier specialist in worden."

Kwaliteit door maatwerk

Tom geeft aan dat ze zich als Tomeco met name onderscheiden met de flexibiliteit die ze bieden op diverse gebieden, waaronder dus de verpakking. "Er zijn ontzettend veel tomaten, dus is het moeilijk om te differentiëren. Het gaat bij ons niet perse om de naam of de meest exclusieve tomaat. Ons streven is niet om enkel en alleen de beste tomaat te leveren, want er kan morgen een nieuw en beter ras zijn dat iemand anders teelt, maar het totaalpakket primeert. We willen lekkere tomaten van goede kwaliteit leveren en op een flexibele manier direct inspelen op de vraag van de retailers. We zeggen eigenlijk nooit 'nee'."

Telers vs Coöperatie
Hij geeft aan dat ze als Tomeco puur met de productie en het verpakken bezighouden en niet met de marketing en verkoop. "Wij laten dat onderdeel aan de veiling over. Producenten zijn gespecialiseerd in de teelt, zij in het naar de markt brengen. Zo simpel is het. De samenwerking met Hoogstraten is nauw en ons doel is om de coöperatie sterker te maken. Bijna 100% van onze tomaten worden bemiddeld. Zo leveren we jaarrond aan verschillende supermarkten. De producten worden vermarkt onder het Hoogstraten label in binnen- en buitenland. De vraag van retailers groeit, die kun je alleen nog maar als groep beantwoorden. Supermarkten kloppen eerder bij grote partijen aan, omdat ze dan verzekerd zijn van aanbod."



Op vraag produceren

Het afgelopen belichte seizoen 2017 is volgens Tom positief verlopen. "Spanje was kwalitatief ondermaats of te weinig beschikbaar en meerdere afnemers hadden een voorkeur voor binnenlands product. Het jaar ervoor, begin 2016, was moeilijker. Toen was er meer uit Spanje beschikbaar. De zomer was beter en het najaar gemiddeld tot goed." Hij benadrukt dat ze niet te veel produceren: "wat de klant vraagt, dat telen we. Het grootste deel van wat we produceren is verkocht op voorhand. Dit betekent dat er voor ons product prijsafspraken worden gemaakt en de prijzen die we ontvangen ook vrij stabiel zijn. We zijn minder afhankelijk van de fluctuerende marktsituatie. Hij vindt bemiddeling op lange termijn positiever. "Natuurlijk zijn er regelmatig hoge dagprijzen, maar als je over enkele jaren gaat kijken zijn er ook regelmatig momenten waar de prijs bizar laag is. Wij kiezen liever voor stabiliteit. Jaarrond leveren tegen aanvaardbare prijzen."

Samenwerkingen
Bij Tomeco kunnen zich ook andere producenten aansluiten. "We vinden het belangrijk dat ze zich kunnen vinden in onze doelstellingen en dat het klikt. We staan open voor samenwerkingen, dus verwachten ook dat er op termijn meerdere telers onder Tomeco zullen vallen. Wij geloven in coöperaties. Daarbij is het belangrijk elke dag scherp te blijven." De mogelijke fusie tussen Hoogstraten en BelOrta bekijkt Tom positief en sceptisch. "Dit kan natuurlijk enorm positief uitpakken met een groot blok naar de retail toe. De neuzen binnen beide partijen moeten natuurlijk wel dezelfde richting uit staan, anders heeft het geen toekomst. Alleen dan kun je er samen voor gaan. Dat is niet binnen één dag geregeld, dus afwachten hoe het zich ontwikkelt. Als wij als Tomeco ook binnen een grotere partij onze passie kunnen uitoefenen, zijn we tevreden."

Voor meer informatie:
Tomeco
info@tomeco.be
www.tomeco.be