Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Netto-inkomen gedaald naar 46,6 mln dollar

Eerste kwartaal heeft twee gezichten voor Fresh Del Monte Produce

Fresh Del Monte Produce (FDP) maakte bekend een netto-inkomen van 46,6 miljoen dollar te hebben gerealiseerd in het eerste kwartaal van dit jaar. Het kwartaal kent twee gezichten voor FDP. Enerzijds daalde het netto-inkomen aanzienlijk ten opzichte van het voorgaande jaar. Anderzijds laten verschillende segmenten forse groeicijfers zien, maar kon dat de gevolgen van een lastige markt en tegenvallende wisselkoersen onvoldoende compenseren.



De netto-omzet kwam uit op 1.032,4 miljoen dollar tegen 1.018,1 miljoen over het eerste kwartaal van 2016. De stijging in de omzet is vooral te danken aan meer verkopen in het segment 'overig fruit' en bewerkte producten. De resultaten in het bananensegment vielen tegen.


De brutowinst daalde van 140,7 miljoen dollar in 2016 naar 99,1 miljoen dollar over het eerste kwartaal van dit jaar. De daling is het gevolg van hogere kosten voor het fruit en een lagere verkoopprijs voor de bananen. Ook de effecten van de wisselkoers pakten negatief uit hoewel dit gedeeltelijk gecompenseerd werd door een groter verkocht volume.

De netto-inkomsten kwamen uit op 46,4 miljoen dollar, een jaar eerder was dat nog 81,7 miljoen dollar. Op vergelijkbare basis wordt het resultaat er niet beter op. Dan staat het resultaat voor het eerste kwartaal van 2017 op 43,7 miljoen dollar tegen 81,3 miljoen dollar een jaar eerder.

Bananen
De netto-omzet over het eerste kwartaal daalde naar 445,1 miljoen dollar. Een jaar eerder was dat nog 458,6 miljoen dollar. Oorzaak ligt in een gedaalde verkoop in alle regio's. Het volumes was 1% groter dan vorig jaar. Wereldwijd stonden de prijzen onder druk en daalden met 63 dollarcent of 4% naar 14,18 dollar per eenheid. Een jaar eerder was dat nog 14,81 dollar per eenheid. De brutowinst daalde naar 35 miljoen dollar. Ter vergelijking, een jaar eerder was dat 48,8 miljoen dollar. De kosten per eenheid lagen 1% lager dan een jaar eerder.

Ananas
De verkoop daalde met 11% naar 110,9 miljoen dollar ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook het volume stond onder druk en daalde met 8%, net als de prijzen die 4% lager uitvielen. De kosten bleven echter stabiel ten opzichte van het voorgaande jaar.

Avocado's en bewerkt fruit
Waar de netto-omzet in 2016 bleef steken op 480,9 miljoen dollar realiseerde het bedrijf dit jaar over het eerste kwartaal een omzet van 506,2 miljoen dollar. De stijging is vooral te danken aan de verkoop van avocado's en bewerkte producten, die lieten een stijgende lijn zien. De brutowinst kwam uit op 48,4 miljoen dollar, een scherpe daling ten opzichte van de 77,1 miljoen dollar een jaar eerder.

De verkoop van bewerkte producten steeg met 21% naar 141,4 miljoen dollar. Het volume steeg met 20% en de prijzen vielen 1% hoger uit. De kosten per eenheid stegen echter met 2%.
Avocado's lieten een forse groei zien van 59%. Daarmee kwam de omzet uit op 70,6 miljoen dollar in vergelijking met het voorgaande jaar. Het volume steeg met 4%, maar de prijzen lieten een grotere stijging zien van 53%. Ook de kosten per eenheid stegen met 54%.

Niet-tropisch
De verkopen daalden met 6% naar 78 miljoen dollar, ondanks dat het volume steeg met 6%. De prijzen stonden echter fors onder druk en vielen 11% lager uit, terwijl de kosten per eenheid met 13% stegen.

Prepared Food
Over het eerste kwartaal van 2016 kwam de omzet uit op 78,6 miljoen dollar. Dit jaar steeg de omzet naar 81,1 miljoen dollar. Dit was vooral te danken aan een grotere verkoop in het bewerkte ananassegment. De brutowinst kwam uit op 15,7 miljoen dollar, een stijging ten opzichte van de 14,8 miljoen dollar van een jaar eerder.

"We zijn erg tevreden met de vooruitgang die we in het eerste kwartaal geboekt hebben," reageert Mohammad Abu-Ghazaleh, Chairman en Chief Executive Officer. "We bereikten belangrijke doelen die de diversifiëring van het business platform verstevigen."

"In het eerste kwartaal hebben we nieuwe producten geïntroduceerd, voegden nieuwe klanten toe aan ons bewerkte segment en zagen ons marktaandeel in de avocadomarkt stijgen. Tegenwind was er ook, waaronder een zwakke bananenmarkt, een kleiner volume ananas en een slecht Chileens seizoen. We blijven optimistisch en geloven dat investeringen en kostenbesparingen zullen resulteren in lange termijnwaarde voor onze aandeelhouders."

De aandelenkoers van het bedrijf is licht gedaald, maar over een periode van 12 maanden boekte de koers toch een winst van 40%.

Meer informatie:
Christine Cannella
Fresh Del Monte Produce Inc.
Tel: +1 305-520-8433
Publicatiedatum: