Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sector 3D-geprinte voeding tegen 2025 zo'n €389 miljoen waard

De sector van 3D-geprinte voeding groeit snel en heeft nog lang niet zijn volledige potentieel bereikt. Naar verwachting zal de sector tegen 2025 zo'n $425 (€389) miljoen waard zijn en zal het vanaf 2018 met een jaarlijks groeipercentage van ongeveer 55% uitbreiden, aldus een nieuw rapport van MarketsandMarkets.

Momenteel zijn op maat gemaakte chocolade en cake de grootste producten op de geprinte voedselmarkt. Het rapport suggereert dat deze levensmiddelen waarschijnlijk ook de grootste groei zullen doormaken. Noord-Amerika zal naar verwachting het grootste marktaandeel behouden in 2018, maar de 3D-voedselmarkt rond Azië en de Grote Oceaan zou het snelst groeien van 2018 tot 2025.

Een van de veel belovendste gebieden voor de ontwikkeling van de sector is die waar voedingsmiddelen met een aangepaste textuur voor ouderen worden gecreëerd. Geraamd wordt dat 4% van de Amerikaanse bevolking problemen heeft met kauwen en slikken, een stoornis die bekend staat als dysfagie. Het gaat hier voornamelijk om ouderen: 40% van de 70-jarigen dacht te lijden aan een vorm van dysfagie. Dit kan leiden tot grote voedingsgebreken, wat een dringend wereldwijd gezondheidsprobleem kan worden naarmate de bevolking ouder wordt.

Voedselmakers gebruiken al 3D-printers. Zo sponsorde Barilla een wedstrijd om een 3D-geprinte pasta te creëren, waarbij de winnaar met een pasta kwam die zich tijdens het koken ontpopt tot roos. Oreo gebruikte eerder een 3D-printer om zijn koekjescrèmevulling aan te passen qua patroon, smaak of kleur. En PepsiCo gebruikte de technologie om knapperiger aardappelchips te maken met diepere ribbels.
Publicatiedatum: