Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Nieuw-Zeelandse Zespri-kiwi's zijn er weer

"In 20 jaar gegroeid van 'trade tool' tot bekend consumentenmerk"

Tholen - In de avond van 2 mei 2017 kwam de eerste boot met Zespri kiwi's binnen in de haven van Zeebrugge. "De eerste lading is SunGold, de Green volgt over een tweetal weken. De eerste kiwi's zullen dus weer snel in de schappen liggen.

De raming van vorig jaar was voor Green 80 miljoen dozen. "Dit jaar komt er een beetje minder. De afgelopen twee seizoenen voor Green waren uitzonderlijk. De opbrengst per hectare lag heel hoog in vergelijking met de jaren ervoor, rond de 2000 dozen per hectare meer. Dit jaar is de Green weer terug naar haar normale niveau." SunGold zit nog in de lift. "Dit vooral omwille van het feit dat steeds meer boomgaarden stilaan op volle productie komen. Er is in vergelijking met vorig seizoen een groei van 10 miljoen dozen voor SunGold. Voor SunGold betekent dat een totale productie van omstreeks 55 miljoen dozen. Hiervan zijn zo'n 11 miljoen dozen bestemd voor Europa", vertelt Nele Moorthamers van Zespri. De maatvoering is groter dan vorig jaar. Er zaten veel factoren mee, die de maat positief kon beïnvloeden, zoals het weer."



Nieuw reeferschip
Naast de aanvoer in traditionele reeferschepen, zullen de kiwi's voor het eerst ook in een nieuw reeferschip worden verscheept; een reefer die voor het eerst containers vervoerd. Containers staan op een 'normaal' containerschip altijd bovendeks, nu met deze nieuwe methode staan ze ook onder dek. In het verleden konden containers onderdeks niet goed worden gekoeld. Daar heeft men nu een oplossing voor gevonden."

Gebalanceerd

Zespri vindt het haar verantwoordelijkheid als bedrijf om de consument erop attent te maken dat gezonde voeding heel belangrijk is. "We promoten een gebalanceerde en gezonde levensstijl. Het hoeft niet altijd hetzelfde te zijn, variatie is goed. Mensen moeten niet de hele dag enkel kiwi's eten. Ze zijn lekker, smaakvol en zeer gezond en we presenteren het fruit als een van de lekkerste en bovendien supergezonde opties maar het moet de mensen niet worden opgelegd. We willen dat mensen graag kiwi's eten, omdat men het lekker vindt!"

20 jaar Zespri
"In 1997 was de situatie totaal anders dan in 2017. Toen teelden we enkel Green. Er was toen nog geen Gold of SunGold. Die Gold hebben we in 1999 gelanceerd in Azië en in 2000 in Europa. Ondertussen zijn we professioneler geworden op heel veel gebieden, zoals de teelttechnieken, de marktbenadering en het merk. De smaak van Green is sinds het begin ook veel geëvolueerd. Een groene kiwi heeft natuurlijk nog steeds dezelfde zoet-zure frisse smaak, maar door de jaren heen hebben onze telers hard gewerkt om die smaak consistent aan te bieden."



Concurrentie
De introductie van Gold was een 'gamechanger' voor Zespri. "In appelen hebben we veel variëteiten, maar bij kiwi's was dat ongezien. In de afgelopen vijf jaren zijn er heel veel rassen bij gekomen op de markt. In kiwi was de groene 'hayward' heel lang het enige wat er was." Dit betekent ook dat de concurrentie is toegenomen. "Zeker in het Noordelijk Halfrond, zoals Italië en Frankrijk." Nele vindt de consistentie in kwaliteit een belangrijk onderscheid met andere kiwi's. "Zespri zet zich in voor een constante lekkere kiwi. Wij stellen enorm hoge eisen aan onze telers en zij zorgen ervoor dat het fruit zo goed mogelijk smaakt. Wij willen qua kwaliteit aan de top zitten. Waar en door wie het wordt geteeld: Zespri kiwi's zijn hetzelfde." Ze geeft aan dat dit aan het einde van het seizoen een enorme uitdaging is. "De Green die de eerste maanden van het jaar in de schappen ligt is minder nieuw dan die er nu straks aan komt. Je hebt dat bij alle versproducten, tegen het einde van het seizoen is er meer uitval. Dat maakt dat we rond die tijd ook veel meer werk hebben om die consistentie te waarborgen. We moeten meer herpakken, controleren en nog eens controleren voordat we uitleveren. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat we ook op dat moment nog het beste fruit aan de handel en consument leveren."



Gold was bijna helemaal weg

Eén van de grootste dieptepunten was de ziekte PSA die de Gold-kiwi's aantastte. "We zijn er sterker uitgekomen en telers kunnen zich nu beter wapenen tegen PSA. Individuele telers hebben zware verliezen geleden ten tijde van Psa maar de industrie heeft ook bewezen dat samenwerking een belangrijk wapen is in dergelijke situaties. Telers hebben een manier gevonden om met de ziekte om te gaan en zetten nu heel hard in op preventie. De ziekte zal niet weg gaan, maar het is beheersbaar. Van 2012 t/m 2015 heeft Zespri zeer moeilijke jaren gehad. "Er was een enorme dip in de aanvoer van Gold door PSA. Geleidelijk aan zijn we gelukkig weer stapvoets gegroeid. Met name in 2012 was Gold bijna helemaal weg. Het was maar een fractie van wat we nu verkopen." Aan de andere kant waren er ook lichtpuntjes. Het was ook de tijd van de lancering van SunGold en die variëteit is nu een belangrijke pijler in onze toekomst."



Naamsbekendheid

Het merk Zespri is ook ontwikkeld in de laatste 20 jaar. "Van een gewone trade-tool zijn we gegroeid tot een bekend consumentenmerk. In veel landen hebben we al een goede reputatie en bekendheid opgebouwd. Voor de Benelux zitten we tussen de 76% en 79% als het gaat om geholpen naamsbekendheid. In een aantal andere Europese landen zitten we op hetzelfde niveau. Helaas is de spontane naamsbekendheid nog vrij laag. "We zitten nog niet standaard in het hoofd van de consument. Dit jaar gaan we extra hard werken om die spontane naamsbekendheid te vergroten. We gaan uitpakken met een impactvolle TV-campagne, met een langere aanwezigheid dan vorig jaar. We gaan daarnaast ook een eventtour doen in België en Nederland. Door middel van deze Summer Tour willen we zo veel mogelijk mensen kiwi's laten proeven. Daarbij ligt de focus op beleving. Met een VR-bril kunnen mensen de kiwiboomgaarden 'bezoeken' en komen ze te weten hoe ze groeien." Ze vervolgt: "De landen waar Zespri traditioneel al verder uitgebouwd is, zijn Spanje, Duitsland en de Benelux. Daarnaast willen we Italië en Frankrijk verder ontwikkelen om ze op hetzelfde niveau te krijgen."


Smaak

Naast Nieuw-Zeeland worden de kiwi's geteeld in Italië, Frankrijk, Griekenland en Spanje. De productie in Nieuw-Zeeland telt momenteel bijna 13.000 hectare. Daarvan is 60 procent Green en 40 procent SunGold. Het areaal in Italië is na Nieuw-Zeeland het grootst en groeit nog steeds sterk. "We zijn daar gestart met de teelt in 2001 en hebben besloten om het areaal SunGold met 800 hectare per jaar te laten groeien de komende drie jaar. Dat zal ook een enorme impact hebben op het volume." Green kiwi's zijn jaarrond beschikbaar. "SunGold uit Nieuw-Zeeland is verkrijgbaar tot september/oktober. Daarna hebben we tot rond kerst nog aanvoer uit Italië. Die seizoenen sluiten vrijwel naadloos aan en ook dit jaar willen we daar naartoe werken."

Nog geen nieuwe rassen

Er zijn momenteel geen nieuwe rassen commercieel. "In onze ontwikkelingsprogramma's worden telkens nieuwe variëteiten getest en ook op dit moment hebben we een aantal interessante pistes maar het is nog te vroeg om daarover een beslissing te nemen., We hebben een aantal proeven gehad met rode rassen, maar ook die waren ook zeer gevoelig voor PSA. Samen met plant & food in Nieuw Zeeland hebben we het grootste kiwifruit ontwikkelingsprogramma in de wereld waarin we zeer veel investeren en waarin een heel breed spectrum aan kiwirassen wordt onderzocht. We hebben zelfs kiwibessen in het teeltprogramma zitten, maar ook daar zitten veel uitdagingen aan. Met name de shelflife is een moeilijk punt. We willen pas iets op de markt brengen als het écht een onderscheidend ras is qua smaak, kleur en voorkomen, en die hebben we nog niet gevonden. Er zitten zeker nog variëteiten in de pijplijn, maar nog vér van commerciële ontwikkeling vandaan.

Voor meer informatie:
Meer informatie:
Nele Moorthamers
ZESPRI International (Europe) NV.
Posthofbrug 10 bus 3
B-2600 Berchem
T + 32 3 201 08 05
F +32 3 201 08 91
nele.moorthamers@zespri-europe.com
www.zespri.eu