Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Deense discounter sluit alle vestigingen

M&S en Ocado verkennen samenwerking

Tesco ziet meer online verkeer in Maleisië
Maleisische consumenten maken over het algemeen nog weinig gebruik van online retail, wat met name geldt voor het doen van online boodschappen. Ondanks dat ziet het er naar uit dat de online omzet in Maleisië toe gaat nemen met een factor van 18% per jaar. Volgens CEO Paul Ritchie van Tesco Malaysia groeit de trend voor online boodschappen vrij traag, omdat Maleisische consumenten de voorkeur hebben voor traditionele markten en supermarkten. Hij verwacht echter ook dat de online omzet van Tesco toe zal nemen. (thestar.com.my)

Deutsche Post levert boodschappen voor Amazon Fresh

Deutsche Post DHL heeft een contract afgesloten met Amazon voor de Amazon Fresh-service in Duitsland. De overeenkomst kan mogelijk helpen om de zorgen weg te nemen in verband met Amazon als directe concurrent voor het Duitse logistieke bedrijf. "We willen graag de de diensten kunnen leveren voor die nodig zijn voor online boodschappen," aldus CEO Frank Appel tijdens een vergadering voor aandeelhouders. Amazon weigert tot nu toe commentaar. (Reuters)

VK: M&S en Ocado verkennen samenwerking
Marks & Spencer verkennen de mogelijkheden voor een fusie met de online supermarkt Ocado. Dit zou kunnen betekenen dat M&S zich nu eindelijk het online marktsegment op gaat. Volgens anonieme bronnen beginnen de gesprekken tussen M&S en Ocado ergens in de komende paar weken. M&S-CEO Steve Rowe zei onlangs dat een team van M&S de mogelijkheden onderzocht om in de herfst te experimenteren met thuisbezorging. (cityam.com)

Rusland: X5 heeft omzetgroei van 26,5% 
De Russische X5 Retail Group had in het eerste kwartaal van 2017 jaar op jaar een omzettoename van 26,5%. Het bedrijf behaalde dit resultaat dankzij een sterke like-for-like-omzet en een groter aantal winkeluitbreidingen. X5 heeft in de afgelopen periode 630 nieuwe vestigingen geopend, tegenover de 377 vestigingen in dezelfde periode van het jaar ervoor. (esmmagazine.com)

Singapore: Kwartaalwinst Sheng Siong stijgt met 4,3%
Sheng Siong Group heeft in zijn eerste kwartaal van dit jaar een netto winststijging gezien van 4,3% tot S$17,1 miljoen (€11,2 miljoen). Vorig jaar bedroeg de kwartaalwinst nog S$16,4 miljoen (€10,8 miljoen). De omzet steeg in deze periode met 4,1%, wat met name kwam door de vier nieuwe vestigingen die in 2016 werden geopend. (businesstimes.com.sg)

Deense discounter sluit alle vestigingen

De Deense retailer Dagrofa heeft besloten alle 103 vestigingen van zijn discountketen KIWI te sluiten. De KIWI-keten genereert momenteel 9% van de totale omzet van Dagrofa. De discountketen werd in 2008 opgezet. 30 vestigingen zullen worden heropend als winkels onder de merken SPAR of MENY, terwijl het merendeel gesloten zal blijven. Ondanks dat Dagrofa volgens eigen zeggen fors in KIWI heeft geïnvesteerd, denkt het bedrijf niet langer nog dat het mogelijk is om de keten tot een winstgevende onderneming te laten groeien. Dagrofa gaat zich vanaf nu meer richten op de thuisbezorging van lokale producten. (igd.com)

Argentinië: Cencosud test buurtwinkelformat
Cencosud heeft onlangs zijn eerste buurtwinkels geopend in Argentinië. Mogelijk is dit een eerste stap voor het bedrijf om zich meer te profileren als buurtwinkelketen in geheel Zuid-Amerika, zoals onder andere in Chili. Op dit moment focust het bedrijf zich in Chili op het openen van winkel formats van medium formaat. (igd.com)

Metro China opent eerste vestiging in Jinan
Metro gaat in augustus van dit jaar zijn eerste winkel openen in de de stad Jinan in de Chinese provincie Shandong. De nieuwe supermarkt krijgt een oppervlak van 7.900 vierkante meter. Metro heeft al meer winkels in Shandong, onder andere in steden als Weifang. (igd.com)

Rusland: Dixy Group heeft omzetafname in eerste kwartaal
De Russische Dixy Group had in het eerste kwartaal van 2017 een afname in omzet van 6% tot RUB 70 miljard (€1,13 miljard). De reden voor de afname was volgens het bedrijf het verminderde winkelverkeer. De like-for-like-omzet nam af met 9,8%, terwijl de bruto winst neerkwam op RUB 17,6 miljard (€283,4 miljoen). De totale verkoopruimte nam jaar op jaar toe met 2%. (esmmagazine.com)

VS: Weis investeert $90 mln in uitbreidingen
Weis Markets gaat in 2017 $90 miljoen (€82,3 miljoen) investeren in het uitbreiden van zijn netwerk. Vorig jaar werd het netwerk al uitgebreid door een overname. De investering wordt gebruikt voor zowel nieuwe winkels als voor de renovatie van bestaande locaties. Ook wordt met het geld zowel de leveringsketen als de IT-kant van het bedrijf verbeterd. Volgens de CEO van Weis wordt het budget gebruikt voor 14 renovaties, een nieuwe vestiging in Brunswick te Maryland, twee nieuwe pompstations en een uitbreiding van het distributiecentrum in Milton te Pennsylvania. Ook staan er zeven nieuwe vestigingen in de planning, die voor het grootste deel zullen worden geopend in 2018. (chainstoreage.com

Canadese discounters hebben tal van groeimogelijkheden
Discountketens hadden tien jaar geleden in de meeste markten in de wereld slechts een beperkte impact. Vandaag de dag nemen discounters echter steeds meer marktaandeel in, met aan kop ketens als Aldi en Lidl. Dit blijkt uit een nieuw verslag van de Boston Consulting Group.
Klik hier om meer te lezen op business.financialpost.com


Publicatiedatum: 2-5-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: