De vraag is de laatste jaren enorm gegroeid. In de Verenigde Staten is de gemiddelde jaarlijkse consumptie per persoon gestegen van 1,6 kilo in 2006 naar 3,1 kilo in 2015. Consumenten hebben steeds meer belangstelling voor deze trendy vrucht omdat hij rijk is aan gezonde vetten. Zo voegde koffieketen Starbucks vorige maand nog een avocadospread aan zijn menukaart toe.
"Ook in Azië en Europa stijgt de afzet," vertelt Roland Fumasi, analist van de Rabobank in Californië. "Deze markten nemen meer Mexicaans product op zodat er kleinere volumes voor de Amerikaanse markt beschikbaar zijn."
Mexico is goed voor 82% van de avocado's die ten noorden van de grens worden geconsumeerd. De Mexicaanse avocado-export naar de Verenigde Staten steeg van 10,9 miljoen kilo in 2000 naar maar liefst 8 miljard kilo in 2015, zo blijkt uit gegevens van het Hass Avocado Board.
Avocadobomen kennen beurtjaren waardoor de productievolumes per jaar wisselen. Dit seizoen wordt er rekening gehouden met een kleinere oogst, vertelt Fumasi. In Californië zal de productie dit jaar mogelijk 44% lager zijn.
De Amerikaanse restaurantketen Chipotle Mexican Grill liet onlangs weten dat het avocadotekort de kosten onder druk zet. In de Verenigde Staten bedroeg de retailprijs op 21 april jongstleden €1,16 per stuk. Vorig jaar was dit nog €0,89.
Naar verwachting zullen de avocadoprijzen op een vrij hoog niveau blijven. Mogelijk zelfs gedurende de hele zomer, laat Fumasi weten. "Voor lagere prijzen zullen consumenten geduld moeten hebben tot het najaar en dan is het nog maar te hopen dat het volgende Mexicaanse seizoen grotere volumes zal opleveren."
Bron: bloomberg.com