Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht abrikozenmarkt Italië

Volgens gegevens van Istat was de Italiaanse abrikozenexport in 2016 slechts 1% hoger dan in 2015. Het exportvolume bedroeg 24.700 ton wat in lijn is met de trend van de voorgaande drie jaar. De lagere export kan ten dele worden toegeschreven aan het feit dat de productie al voor het tweede jaar op rij laag was. De exportwaarde, die €37 miljoen bedroeg, daalde met 2% ten opzichte van 2015, maar bereikte desondanks het hoogste niveau van de laatste jaren. De gemiddelde exportprijs lag op €1,50 per kilo, wat vrij hoog is maar 3% onder het gemiddelde van vorig jaar ligt.

97% van de export is bestemd voor EU-landen. De Duitse markt importeerde 42% van het totale exportvolume, iets minder dan het jaar daarvoor. De export naar Oostenrijk groeide daarentegen. Tsjechië volgde met 7%, en Slovenië en Kroatië met 4%. De overige EU-landen hadden een aandeel van 2%-3% van het totaal.

In 2016 bedroeg de export naar extra-EU landen 2% van het totaal, wat minder is dan voorgaande jaren. Zwitserland nam de grootste volumes af.


De export vond vooral in mei en juni plaats (97% van het totaal), hoewel er ook steeds meer fruit in augustus werd geëxporteerd (7%).

Vorig seizoen waren de volumes in de maand mei groter dan in 2015 en gelijk aan die van 2014 (17% van het totaal). In juni daalden de exportvolumes echter naar 46% ten opzichte van 51% in het jaar daarvoor. De export in juli nam eveneens af en daalde van 31% in 2015 naar 29% in 2016.

Italiaanse import
In 2016 lagen de importvolumes met 23.000 ton op het laagste niveau van het recente verleden, (29% lager dan het voorgaande seizoen na drie jaar van volumes tot 29.000 ton).

Na een goed seizoen in 2015 daalde de waarde eveneens, hoewel de gemiddelde prijs constant bleef op €1,22 per kilo. Er werd uitsluitend uit EU-landen geïmporteerd. Meer dan 50% van de import was afkomstig uit Spanje, waarmee het land al voor het tweede jaar op rij de grootste leverancier is, een positie die jarenlang door Frankrijk werd vervuld. De dalende trend van de Franse export houdt aan. In 2016 daalde het aandeel van Frankrijk naar 39% ten opzichte van 43% in 2015. De import uit Duitsland nam licht toe, terwijl de import uit Turkije verder daalde.

Het fruit komt voornamelijk tussen juni en augustus op de markt met een kleine aanvoer in september. In 2016 waren de volumes kleiner dan in 2015: in mei kwam er 4.000 ton op de markt, in het seizoen daarvoor was dit 6.000 ton, in juni daalden de volumes van 8.800 ton naar 5.000 ton en in juli van ruim 9.000 ton in 2015 naar 6.000 ton. In augustus bedroeg de volumedaling slechts 1.000 ton. In september daalden de volumes met 2.200 ton tegenover 1.000 in het voorgaande seizoen.


Export van concurrerende landen
Op de abrikozenmarkt zijn Spanje, Frankrijk en Griekenland de grootste concurrenten van Italië. De laatste vijf jaar is het aandeel Spaanse abrikozen duidelijk gegroeid. In 2011 bedroeg het exportvolume 31.000 ton en het vorige seizoen was dit gegroeid naar 80.000 ton. Met 28% van de totale export (22.000 ton) is Duitsland de grootste afzetmarkt, gevolgd door Frankrijk met 22% (17.000 ton) en Italië met 15%. 

De laatste zes jaar exporteerde Frankrijk gemiddeld 50.000-52.000 ton. In 2016 werd met 42.000 ton echter het kleinste volume van het recente verleden geëxporteerd. Franse abrikozen zijn met name bestemd voor Duitsland (18.000 ton, 43% van het totale volume) en Zwitserland (5.000 ton, 12% van het totaal), Italië (7.000 ton, 17% van het totaal) en Zwitserland (5.000 ton, 12% van het totaal). De Griekse export bedraagt 15.000-17.000 ton (gemiddelde van 2011-2016) waarbij er tot 2015 sprake was van een dalende trend. Duitsland is met 5.000 ton (31%) de belangrijkste afzetmarkt, gevolgd door Bulgarije met 4.000 ton (24%) en Roemenië met 1.700 ton (11%).

Consumptie Italië
Op de Italiaanse markt neemt de consumptie van abrikozen toe. In 2016 bedroeg de afzet 81.000 ton (het hoogste volume van de laatste acht jaar). Na een buitengewoon succesvol seizoen in 2008, toen de afzet 85.000 ton bedroeg, wisselden de resultaten per jaar. In 2016 werd echter voor het vierde jaar op rij een goed resultaat behaald. 

Sinds 2009 is de gemiddelde prijs stabiel en ligt deze boven de €2,30 per kilo. In 2016 bedroeg de gemiddelde kiloprijs €2,35.

De laatste vijf jaar tonen consumenten steeds meer belangstelling voor deze fruitsoort. Zo veel zelfs dat de penetratie-index (het percentage van de huishoudens dat minstens éénmaal per jaar abrikozen koopt) van 61% in 2011 naar 68% in 2016 steeg. Gemiddeld kochten huishoudens 5 kilo abrikozen per jaar voor iets minder dan €11.

Wanneer men het landelijke productievolume vergelijkt met het inwonertal, bedraagt de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking ongeveer 1,3 kilo, waaruit geconcludeerd kan worden dat de hoeveelheden redelijk stabiel blijven. 

Er is echter wel ruimte voor verbetering. De groeiende vraag naar deze fruitsoort is te danken aan de successen die er geboekt zijn op het gebied van nieuwe rassen. 

Bron: CSO for FreshPlaza
Publicatiedatum: