Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Citrus uit Sevilla voorzien van WWF-label

Het in Sevilla gevestigde Naturgreen heeft in dit seizoen zijn eerste citrus met WWF-label geëxporteerd. Het label van het World Wildlife Fund staat garant voor duurzame teelt. 

Naturgreen is onderdeel van de Iberhanse-groep en bevindt zich in de gemeente La Algaba. Het bedrijf is qua volume een marktleider op het gebied van citrusexport (perziken en nectarines) en staat op de derde of vierde plaats met betrekking tot de export van steenfruit (perziken en nectarines). Een van de belangrijkste markten is Duitsland, waar Edeka een van de grootste klanten is.

Edeka werkt al langer met het WWF samen aan initiatieven op het gebied van duurzame landbouw. Hieruit is onder andere het "Zitrus Edeka"-project ontstaan. Bij dit project wordt gebruik gemaakt van citrus dat door Naturgreen wordt geproduceerd in de regio Vega del Guadalquivir.

Het idee achter het project komt neer op het telen en vermarkten van duurzaam citrus, waarbij milieuvriendelijke landbouwmethodes worden toegepast. De teeltmethodes moeten bijdragen aan het verbeteren van de biodiversiteit, efficiënter watergebruik en het gebruik van de minst schadelijke gewasbeschermingsmiddelen.

"Zitrus Edeka" begon een jaar geleden met ongeveer 200 hectare aan areaal voor citrus bij het teeltbedrijf El Esparragal, dat onder Iberhanse valt. De eerste duurzame sinaasappelen zijn zodoende in dit seizoen geproduceerd. De teeltprocessen worden gecontroleerd door het WWF. Na de oogst wordt het fruit voorzien van een label met de kenmerkende panda. Vervolgens is Edeka verantwoordelijk voor de distributie van het fruit in het eigen winkelnetwerk.

"De duurzame methodes hebben geweldig resultaat opgeleverd. Dit jaar hebben we het gebruik van een aantal gewasbeschermingsmiddelen kunnen verminderen dankzij de toepassing van inheemse fauna," zegt Felipe Fuentelsaz van het WWF.

De oogst van dit seizoen is volgens het WWF qua volume te vergelijken met het vorige seizoen, maar heeft als voordeel dat dit fruit een hogere retailprijs geeft. Het WWF zal ongeveer drie jaar extra jaren door blijven werken aan het verbeteren van de citrusteelt in El Esparragal. Het plan voor 2017 is dat de methodes op nieuwe teeltbedrijven worden geïntroduceerd en dat het areaal voor duurzaam citrus met 200 tot 800 hectare wordt uitgebreid.
Publicatiedatum: