Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Te lage luchtvochtigheid speelt Frostbuster parten

Diverse telers, die een Frostbuster hebben ingezet tijdens de koude nachten van vorige week, schrokken toen het licht werd van het resultaat. Ter hoogte van de uitblaasmond was in de boomrijen een bruine strook van verbrande en uitgedroogde blaadjes te zien. Het probleem deed zich bij verschillende telers voor, terwijl deze telers voorheen dit beeld nooit hadden gezien en ook geen andere instellingen hadden gebruikt.

Opvallend bij één van de telers was dat dit schadebeeld zich niet in de kersen voordeed, maar wel in de appelen en in mindere maten in de peren. Deze teler had een Frostguard in de kersen geplaatst, waarbij geen schade ontstond, maar een paar rijen verder in de appelen wel. In het overige hardfruit heeft hij met een Frostbuster gereden.

De bijzondere weersomstandigheden van vorige week zijn de hoofdoorzaak, legt Patrik Stynen van de Belgische fabrikant Agrofrost uit. "Tijdens een normale nachtvorst is de relatieve luchtvochtigheid 85 tot 100%. Nu was dat slechts 40 tot 50%", vertelt Stynen. Daardoor zijn de blaadjes en bloemen uitgedroogd door de warme en droge lucht uit de Frostbuster. Om dit probleem te voorkomen, is Agrofrost een aantal jaren geleden gestart met het bouwen van Frostbusters met een uitlaat van onder in plaats van boven. Daardoor worden de jonge delen aan de boom niet direct geraakt. Daarnaast heeft de fabrikant het gebruiksadvies aangepast. "De oude machines verwarmen tot 100°C, terwijl nu 80°C de standaard is. Bij een lage luchtvochtigheid adviseren we zelfs in te stellen op 60 tot 70°C. Ook is het dan beter niet telkens in dezelfde rij te rijden'", legt Stynen uit.

Hij vertelt dat waar met de Frostbuster of Frostguard is gewerkt in Nederland en België het resultaat redelijk tot goed was, maar schade niet overal is voorkomen. In Zuid-Duitsland waren de omstandigheden te extreem en ontstond toch schade.

Bron: NFO
Publicatiedatum: