Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Paprikateelt Zuid-Korea vs Nederland

Zuid-Korea is een belangrijke markt voor Nederlandse paprikarassen. Vanwege de lange cyclus van circa 11 maanden en het (beperkte) stoken dat hoort bij de winterteelt in Zuid-Korea, maken lokale paprikatelers gebruik van de in Nederland ontwikkelde rassen. Toch zijn de verschillen in omstandigheden dusdanig groot dat succesvolle rassen in Nederland niet altijd het beste resultaat geven in Zuid-Korea. Recentelijk vertrok vertegenwoordiger Frank Duijndam naar Zuid-Korea om de werkwijze van paprikatelers te bekijken, ondersteuning te bieden en vragen te beantwoorden.



Kastypes
De paprikatelers in Zuid-Korea maken gebruik van ruwweg drie soorten kastypes. Ten eerste een soort plastic boogkassen. Daarnaast de zeer oude glazen kassen, die te vergelijken zijn met de kassen van de jaren 70-80 in Nederland. Tot slot zijn er ook de moderne glazen kassen, die vandaag de dag ook in Nederland worden gebouwd.


Twee teeltseizoenen
Zuid-Korea kent twee teeltseizoenen. De winterteelt is de belangrijkste met circa 400ha en start met 4-weekse planten in de maanden juli en augustus. De zomerteelt beslaat circa 200ha en begint in de maanden februari t/m april.

De winterteelt is dus de belangrijkste in areaal, maar ook in productiviteit. Die varieert van 18 tot circa 25kg/m², afhankelijk van teler en kastype. De belangrijkste kostenposten zijn energie en arbeid. Daarom zijn de meeste kassen uitgerust met dubbel of driedubbel schermdoek en komen arbeiders uit landen als Bangladesh en Cambodja. Meestal zijn de kosten gelijk aan of enkele euro's hoger per m² dan in Nederland. De winterteelt vindt overwegend plaats langs de West- en Zuidkust. Bedrijven zijn vaak één of hooguit enkele ha groot en vormen vaak per gebied coöperaties van 20 à 30ha.

Tijdens de zomerteelt wordt uitsluitend geteeld in plastic boogkassen en deze teelt vindt alleen plaats tegen de grens met Noord-Korea.



Rassen
Ondanks de overeenkomsten in teelt betekent het succes van een ras in Nederland niet direct ook hetzelfde succes in Zuid-Korea. In Zuid-Korea is een ras bij voorkeur compact groeiend in verband met de vele lage kassen. Terwijl de laatste jaren populaire rassen in Nederland krachtiger en grover zijn geworden. Denk bijvoorbeeld aan Maranello en Maduro nu en zet deze af tegen Ferrari en Spider van vroeger. Ook moet een ras in Zuid-Korea generatief genoeg zijn om in hitte en vocht van eind augustus te zetten. De winterdagen zijn vaak relatief licht in vergelijking met de Nederlandse winterdagen. Daarentegen is het wel vaak erg koud en is -15 ºC geen uitzondering.

Met een relatief grote plant gaan de schermen dicht en is het toch nog donker en vochtig in de kas. Dan mag een gewas niet explosief gaan groeien. Na de winter is een snel herstel en zetting gewenst met voldoende kracht om het seizoen t/m juli af te maken. Rassen die deze balanceertruc al jaren het beste uitvoeren zijn Scirocco in rood en Volante in geel. Dit zijn daarom al jaren de belangrijkste rassen in de markt. Een markt voor groen is er niet en oranje nauwelijks.

Paprikateelt Zuid-Korea vs Nederland: Afzet
De teelt van paprika in Zuid-Korea is in de jaren 90 van de vorige eeuw begonnen voor de Japanse markt. Japan importeert jaarlijks 40.000 ton paprika uit Zuid-Korea. Daarnaast leveren Nederland en Nieuw-Zeeland samen zo'n 12.000 ton paprika's per jaar aan Japan. Sinds 2016 is Canada ook in de race voor de Japanse markt. De belangrijkste afzetmarkt voor de Zuid-Koreanen is inmiddels het thuisland. De consumptie van de geblokte paprika (die niet van origine in het dieet van de Koreaan voorkomt) is mede door een vernuftige promotiecampagne door de Korean Pepper Association (KPA) explosief gestegen.

Voor meer informatie:
Enza Zaden
Haling 1E
1602 DB
Enkhuizen
T +31 (0)228 350 100
F +31 (0)228 315 960
info@enzazaden.nl
www.enzazaden.nl
 
Publicatiedatum: