Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Biedronka opent 100 nieuwe vestigingen in 2017

£7 mln financiering voor online supermarkt Farmdrop

£7 mln aan financiering voor online supermarkt Farmdrop
De nieuwe Britse online supermarkt Farmdrop heeft £7 miljoen (€8,3 miljoen) aan financiering verkregen. Een groot deel van het geld is afkomstig van Londense investeringsfonds Atomico. Farmdrop werd i 2014 oorspronkelijk opgezet als een click & collect-service, waarmee consumenten hun producten direct bij telers konden bestellen. De bestelling zou dan vervolgens op een centraal punt kunnen worden afgehaald. Sindsdien is het concept echter aangepast tot thuisbezorging. Het belangrijkste speerpunt van het concept is echter dat bij het bestellen en leveren van de producten de grote supermarktketens worden omzeild. "De overheersende rol van de supermarkten in de afgelopen vijftig jaar heeft een enorme druk gezet op de prijzen bij telers," aldus mede-oprichter Ben Pugh.
Klik hier om meer te lezen op techcrunch.com.

Wal-Mart wijst meer kapitaal toe aan India en China

Wal-Mart-CEO Doug McMillon heeft aangegeven dat India samen met China een belangrijke groeimarkt voor zijn bedrijf is. Wal-Mart gaat daarom meer kapitaal in deze markten steken om de activiteiten daar op een lucratieve manier uit te breiden. "We maken in het kader van winstgevende groei strategische keuzes om onze portfolio te versimpelen en onze focus te vergroten. We hebben bijvoorbeeld minder belangrijke vaste activa als winkelcentra in Chili en onze Mexicaanse kledingwinkelketen Suburbia van de hand gedaan. Onze nadruk voor investering ligt nu op onze Noord-Amerikaanse markten (Mexico en Canada) en de belangrijkste groeimarkten (India en China). (indiatimes.com)

Polen: Biedronka opent 100 nieuwe vestigingen in 2017

De Poolse discountketen Biedronka is van plan om met december 2017 100 nieuwe vestigingen te openen. De keten is in handen van de Portugese retailer Jerónimo Martins. Op dit moment bestaat het netwerk van Biedronka uit 2.722 winkels, wat 55 meer vestigingen is dan een jaar geleden. Biedronka genereerde in 2016 66,9% van alle omzet van Jerónimo Martins en had een aandeel van 48% in de totale investeringen van de retailgroep. Verder helpt Biedronka bij het exporteren van Portugese producten. (esmmagazine.com)

Shoprite breidt uit in Angola

De Zuid-Afrikaanse retailgroep Shoprite is van plan om $571,7 miljoen (€537 miljoen) in Angola te investeren om daar het winkelnetwerk uit te breiden. Angola is met 53 vestigingen nu al een van de belangrijkste markten van Shoprite. In de komende vijf jaar worden er 15 winkelcentra, 22 supermarkten (waarvan drie al sinds 2015 actief) en een distributiecentrum geopend. Daarnaast worden er vier supermarkten gerenoveerd. Het netwerk wordt uitgebreid in 11 van de 18 provincies van Angola. (esmmagazine.com)

Jerónimo Martins heeft omzetgroei van 9% in eerste kwartaal
De Portugese retailgroep Jerónimo Martins heeft in het eerste kwartaal jaar op jaar 9% aan omzetgroei gehad. De omzet kwam neer op €3,7 miljard, terwijl de netto winst tot €778 miljoen en er voor €101 miljoen werd geïnvesteerd. De omzet bij de Poolse keten Biedronka kwam neer op €2,52 miljard, wat een groei is van 10,8% en een aandeel in de totale omzet van 68,7%. Tijdens het eerste kwartaal opende de retailgroep 11 winkels en werden 109 nieuwe huismerkproducten geïntroduceerd. 42,6% van de totale omzet is nu afkomstig van huismerkproducten. In Portugal had de keten Pingo Doce een omzetgroei van 0,8% tot €823 miljoen, waarmee 22,4% van de groepsomzet werd gegenereerd. Er werden in het kwartaal twee nieuwe vestigingen geopend en in totaal 43 nieuwe huismerkproducten geïntroduceerd. (esmmagazine.com)

Lidl begint nieuwe promotiecampagne in Duitsland
Lidl heeft in Duitsland een nieuwe promotiecampagne opgezet met een grotere focus op het eigen merk. Er wordt gebruik gemaakt van een gloednieuw design, waarbij een kassabon een visueel centrale rol speelt. De nieuwe stijl is bedoeld om een meer consistente eigen identiteit op te bouwen, waarbij de kassabon de nadruk legt op de rol van Lidl als discounter. (esmmagazine.com)

Finland: Omzettoename van 30,5% bij Kesko

De omzet van de Finse retailgroep Kesko nam in maart toe met €1,0 miljard. Jaar op jaar is dat een toename van 30,5%. Het supermarktsegment nam in deze maand in omzet toe met 13,1% tot €467,8 miljoen. (esmmagazine.com)


België: Colruyt investeert in bio-merk
De Belgische Colruyt-groep gaat €30 miljoen investeren in zijn biologische supermarktketen Bio-Planet. De investering is nodig om ervoor te zorgen dat het merk ook op de lange termijn nog door kan blijven groeien. Bio-Planet zit nu in een fase waarin wordt uitgebreid. (esmmagazine.com)

CP Indonesia sluit overeenkomst met 7-Eleven 

Charoen Pokphand Indonesia, dat verbonden is aan het Thaise conglomeraat Charoen Pokphand Group, heeft een overeenkomst gesloten van 1 biljoen rupia (€69,1 miljoen) met 7-Eleven. Het bedrijf gaat zowel het beheer van de buurtwinkels van 7-Eleven als de op dit moment verantwoordelijke franchisenemer Modern Sevel Indonesia overnemen. De overeenkomst wordt naar verwachting in juni afgerond. (asia.nikkei.com)

Rusland: Magnit heeft omzetgroei van 4,6%
Magnit had een omzetgroei van 4,6% en een afname in like-for-like-omzet van 4,8%. Het resultaat kwam voornamelijk door het buurtwinkelformat van Magnit, terwijl de afname van de like-for-like-omzet verklaard kan worden door de afname van 4,6% in winkelverkeer. Ook nemen de uitgaves van consumenten per winkelbezoek af. (igd.com)

De behoefte aan groenteslagerijen bij supermarkten
Klik hier om het artikel te lezen.

Publicatiedatum: 26-4-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: