Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Kersen met chocoladelaagje, een Spaanse specialiteit

Het Spaanse kersenseizoen is onlangs begonnen en niet de hele kersenoogst is bestemd voor de verse consumptie. Het in Zaragoza gevestigde bedrijf Chocoter voegt namelijk waarde toe aan lokale kersen en ander fruit door het te omhullen met een laagje chocolade. 

"We verwerken kersen, sinaasappelen, appelen, abrikozen, perziken, pruimen en peren," zegt José Caro. "We kopen ons fruit in bij lokale leverancier en het is dan al gesuikerd. We houden wel toezicht op het suikeren omdat we er zeker van willen zijn dat de kwaliteit en kalibers aan onze eisen voldoen. Hierna voorzien wij de vruchten van een chocolade-omhulsel."



Zonder conserveermiddelen
Caro vertelt dat het fruit met zwaveldioxide wordt behandeld om het rijpingsproces te stoppen. Hierna worden er glucose en suiker aan toegevoegd. Op deze manier kunnen wij garanderen dat het product tot minstens een jaar na bereiding voor consumptie geschikt is zonder dat we gebruikmaken van conserveermiddelen. Tot slot worden de kersen twee maanden op alcohol gezet zodat ze een likeursmaak krijgen. Het overige fruit behoudt zijn natuurlijke aroma. Voor Chocoter komt kwaliteit op de eerste plaats, vandaar dat het altijd fruit van Spaanse bodem gebruikt. Het fruit hoeft dan ook niet lang opgeslagen te worden. Er wordt gebruik gemaakt van pure chocolade met een cacaogehalte van 55% - 60%.

10% naar Verenigde Staten
Chocoter verkoopt zijn producten vooral op de binnenlandse markt maar exporteert ook naar een paar landen. 10% wordt naar de Verenigde Staten geëxporteerd en dit is dan ook de belangrijkste buitenlandse markt voor Chocoter. "We exporteren vooral gechocolateerde sinaasappelpartjes naar de Verenigde Staten. We leveren ook aan andere markten zoals de Verenigde Arabische Emiraten, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Italië. We verkopen maar weinig in Midden-Europa," vervolgt Caro.


Binnen dit segment is Chocoter marktleider in Spanje. Hoewel het bedrijf beroemde chocolademerken tot zijn grootste concurrenten kan rekenen, weet het zich te onderscheiden. "Andere merken maken likeurbonbons en geen gechocolateerde kersen. Hier in Aragon zijn echter wel veel patissiers die polvorones en sprits maken maar hun producten zijn anders dan de onze en zij richten zich daarnaast vooral op het kerstseizoen. Er zijn maar twee of drie bedrijven die net als wij jaarrond produceren."

Toerisme en binnenlandse consumptie
De producten zijn bestemd voor verschillende doelgroepen en om deze reden zijn ze in verschillende verpakkingen verkrijgbaar. "Toeristen zijn onze belangrijkste doelgroep. Zij kopen vooral de traditionele fruitmandjes uit Aragon, die wij op vele locaties, zoals luchthavens, aanbieden. Vooral in de kerstperiode verkopen we veel producten op de binnenlandse markt."


In de supermarkt doen onze producten het minder goed omdat zij doorgaans tussen andere zoetwaren in het winkelschap staan. Consumenten verwarren ze hierdoor met duurdere producten. In delicatesse- en speciaalzaken verloopt de afzet daarentegen een stuk beter.

Derde generatie
Chocoter begon in de vijftiger jaren van de vorige eeuw toen Caro's grootvader het product ontwikkelde. Caro is dus al de derde generatie die deze familietraditie voortzet. Het bedrijf gebruikt uitsluitend Napoleon kersen, die in de regio Aragon worden geteeld en Salustiana sinaasappelen.


Voor meer informatie:
More information:
José Caro
Chocoter
Ctra. N-II, Km. 227,
50293 Terrer, Zaragoza, Spain
Tel.: +34 976 887574
comercial@chocoter.com
carochocolate.es


Publicatiedatum: 25-4-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: