Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Lonen chauffeurs met 10% omhoog, kunnen AGF-vervoerders stijging hebben?

Tholen - Transportwerknemers als vrachtwagenchauffeurs krijgen er de komende drie jaar stapsgewijs in totaal 10 procent salaris bij. De lonen gaan met zo'n drie procent per jaar omhoog. Vakbonden en werkgevers in de branche hebben dat afgesproken. We stelden enkele AGF-vervoerders de vraag of ze deze stijging kunnen hebben.


Adrie Visbeen, Rob van Opzeeland en Marcel van Bruggen

"Wij hebben als vervoerders TLN als belangenorganisatie die communiceert met vakbonden van chauffeurs. Het is nog altijd een spel, zonder iets te kunnen zeggen over de uitkomst. Die zullen we moeten afwachten", benadrukt Adrie Visbeen van Visbeen Transport. "Maar als je me op voorhand vraagt om te zeggen of de 10% op te brengen is in drie jaar, dan zeg ik nee. Vergeet niet dat we in Nederland nog steeds ťťn van de hoogste brutosalarissen hebben van Europa en het wordt ons alsmaar moeilijker gemaakt."

"Het schijnt een hele rits aan maatregelen te zijn, ik zal daar eerst kennis van moeten nemen voor ik kan oordelen", zo reageert Rob van Opzeeland van Kivits-Drunen op de plannen. "Feitelijk is het belangrijk mensen correct te belonen. We verwachten namelijk nogal wat van onze mensen. Mochten inderdaad de loonkosten met 10% stijgen in een paar jaar, dan zal geen enkele vervoerder dit uit zijn huidige marge kunnen betalen!"

"De ontwikkelingen omtrent de CAO zetten de concurrentiepositie van de Nederlandse transportsector verder onder druk in het internationale kader", vreest
Chris Cooijmans van Gist World.

Marcel van Bruggen van ABC Logistics ziet het chauffeursvak veranderen. "De chauffeur is tegenwoordig veel meer een belangrijke schakel in de logistieke keten. Door enorme technische ontwikkelingen in de transportsector ontstaat er ook vraag naar een ander soort chauffeur. Ook is het is al langer bekend dat er een vergrijzing is in de transportsector. Daarom is het is voor transportbedrijven steeds lastiger geworden om aan chauffeurs te komen. Ik verwacht door deze loonsverhoging - en wanneer het basisloon van een chauffeur stijgt - dat het chauffeursvak aantrekkelijker wordt."

"Voor werknemers die veel overuren maken en/of toeslagen krijgen, wat in de AGF sector gebeurt, zal deze nieuwe CAO niet per definitie een verbetering zijn. De komende drie jaar zullen de transporttarieven onder meer door deze verhoging dan ook gaan stijgen. Uiteraard zal dit ook gevolgen hebben voor de AGF sector. Prijzen worden hierdoor onder druk gezet", besluit Marcel.



Op zaterdag 22 april heeft overleg plaatsgevonden tussen TLN en de vakbonden FNV, CNV en De Unie over het ultimatum met betrekking tot de KNV cao dat op 25 april zou aflopen. Dit overleg heeft geleid tot een onderhandelingsresultaat waardoor het ultimatum is opgeschort en waarover de bonden hun achterban zullen gaan raadplegen. De raadpleging met betrekking tot de KNV achterban van de vakbonden zal naar verwachting tot 6 mei in beslag nemen.

Publicatiedatum: 25-4-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Reacties:


Reaktie op bericht van "mannetje"

Denk dat ik weet welk bedrijf je bedoelt..... ben er zelfs ontslagen maar ben daarna nooit iemand tegengekomen die negatief ingeseind was door de eigenaar! En het is niet allemaal goud wat blinkt, ook niet in het transport!

Wat die alcohol en dfugs betreft..... daar heb je een punt!
Ander mannetje, Nederland - 26-4-2017 22:06:28


Als men in de transportwereld in 10 Š 15 jaar van enkele auto`s naar 100 auto`s kan groeien, dan moet het wel lucratief zijn, daarnaast wordt het ene na het andere bedrijf overgenomen. Helaas worden de chauffeurs daar niet voor beloond en dan bedoel ik het niet alleen financieel,maar een compliment of schouderklopje is mťťr dan geld. De directie kent het personeel niet eens meer en heeft geen idee wat er op de werkvloer gebeurd en moet gebeuren, daar komt nog bij dat als je met een boos gezicht vertrekt bij je werkgever, dat je op moet letten dat hij niet de gehele regio gaat afbellen en negatief info geeft van de chauffeur. Maar het is een mooi beroep, ondanks dat er bij bepaalde bedrijven zťťr veel druk op de schouder van de chauffeur wordt gelegd. Tevens zou het goed zijn om meer controle uit te voeren op alcohol en drugs gebruik, chauffeurs kunnen de stress soms niet aan en pakken deze middelen, met alle gevaren van dien.
mannetje, waalwijk - 26-4-2017 19:04:33


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: