Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Waldo Maree, Stargrow

Hoe teel je nieuwe, baanbrekende fruitrassen?

Er zijn vele fruitsoorten op de markt en binnen elke categorie is er een ruime keuze aan rassen. Hoe weet je dan welk ras de volgende nieuwe trend zal worden?

FreshPlaza sprak met Waldo Maree van het Zuid-Afrikaanse bedrijf Stargrow in de hoop meer inzicht te krijgen in de manier waarop nieuwe rassen tot stand komen en bij grote retailers in het AGF-schap belanden.

"Vandaag de dag hebben telers behoefte aan rassen die waarde toevoegen gedurende de hele productieketen. Bij het cultiveren van een nieuw ras moet men rekening houden met zowel de wensen van de consument als van de producent. Ondanks dat klimaatverandering voor grotere uitdagingen in de fruitproductie zorgt, moeten producenten rassen telen die goed geaccepteerd worden op de markt. Wij streven ernaar om een perfecte balans tussen deze twee factoren te realiseren," legt Waldo uit.



Waldo Maree en Khaya Ngoshe

Nieuwe rassen op de markt introduceren
Het ontwikkelen en testen van een nieuw ras, van zaailing tot winkelschap, duurt jaren. De productie-aspecten worden in verschillende micro-klimaten geƫvalueerd om te zien waar de verschillende rassen het best presteren. Er worden consumententesten gedaan. Zo vindt er bijvoorbeeld tijdens het seizoen met telers, licentiehouders, exporteurs en retailers iedere twee weken overleg plaats om het ras te evalueren. Er worden kleine proefvelden aangelegd en het fruit wordt ter beoordeling naar consumenten gestuurd.

"Om een idee van de marktacceptatie te krijgen, is contact met handelaren en retailers noodzakelijk. Zodra we redelijke volumes van een nieuw ras hebben, wordt het binnen ons hele netwerk getest. Aan de hand van de feedback die wij vervolgens ontvangen, kunnen we bepalen of het product op consumentenniveau geaccepteerd zal worden."

De 'next big thing'
"Men moet ook vooruit kunnen kijken naar de marktwensen van de toekomst. Momenteel is rood vruchtvlees het toverwoord binnen de sector dus eigenlijk hadden we jaren geleden al moeten starten met de teelt van rode rassen om deze nu commercieel beschikbaar te hebben. Het duurt echter twintig jaar om een ras in het winkelschap te krijgen," legt Waldo uit.

Twintig jaar vooruit plannen is nagenoeg onmogelijk. Vandaag willen consumenten rood vruchtvlees maar wat willen ze volgend jaar of het jaar daarna? Hoe zal het klimaat over twintig jaar zijn? 

"Genetische variatie is belangrijk. Ziekten en plagen zijn steeds moeilijk te bestrijden en de regels met betrekking tot gewasbeschermingsmiddelen worden eveneens strenger. Hoe zullen de zaken er over een jaar of tien voor staan?" Een aantal gewasbeschermingsmiddelen zal verboden zijn en er zullen wellicht ziekten voorkomen waar we nu nog niet mee te maken hebben. Men kan zich hier eigenlijk niet op voorbereiden maar het is wel belangrijk om een grote basis te hebben om mee te werken, met voldoende genetische varianten om uit te kiezen. Deze varianten beschikken over verschillende resistenties, kleuren vruchtvlees, smaken enzovoort. Het is altijd goed om iets achter de hand te hebben in geval van nood."

Het pruimenras Polaris, ontwikkeld door Stargrow met een 18-20 brix.

Stargrow
Stargrow is een particuliere onderneming die twintig jaar geleden werd opgericht en die zich hoofdzakelijk richt op het kweken van steenfruit, kersen, druiven en citrus maar ook zelf fruit teelt en exporteert. Het bedrijf is onderdeel van het International New Variety Network. Stargrow heeft kwekerijen op drie locaties, die alle andere klimatologische omstandigheden hebben. Het grootste gedeelte van de kwekerijen is gewijd aan hardfruit en citrus. Het bedrijf is al ruim twintig jaar betrokken bij de veredeling van rassen en spitst zijn rassen toe op de groeiomstandigheden in Zuid-Afrika. Acht jaar geleden werd het bedrijf uitgebreid met een marketingafdeling.

Voor meer informatie:
Waldo Maree
Stargrow
Tel: +27 21 880 1882
Email: waldo@stargrow.co.za
www.stargrow.co.za

 
Publicatiedatum: