Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Amazon naar Australië

Asda nog steeds goedkoopste Britse keten

Zuid-Afrika: Woolworths bovenaan tevredenheids-index
Volgens de laatste Zuid-Afrikaanse Customer Satisfaction Index (SAcsi) voor de supermarktsector zijn Zuid-Afrikaanse consumenten zeer tevreden met de grootste winkelketens van het land. Woolworths scoorde aanzienlijk hoger dan het gemiddelde van de sector van 76,2 en had een indexcijfer van 82,1. Woolworths is tevens de enige keten die ten opzichte van 2015 een duidelijke groei heeft meegemaakt. In 2015 had de keten nog een indexcijfer van 80,7. De keten Checkers had een score van 77,2, terwijl Pick n Pay een score had van 76,5. Shoprite en Spar zaten iets onder het gemiddelde met scores van respectievelijk 75,5 en 75,2. (businesstech.co.za)

Brazilië: GPA heeft in eerste kwartaal 9,5% omzetgroei

De Braziliaanse retailer GPA had in zijn eerste kwartaal van 2017 een netto omzet aan voedingsmiddelen van 10,55 miljard reais (€3,16 miljard), wat jaar op jaar een toename is van 9,5%. Van deze omzet kwam 6,51 miljard real (€1,95 miljard) op conto van de Multivarejo-keten, waarmee jaar op jaar een groei werd bereikt van 0,4%. De keten Assaí nam in omzet met 28,8% toe en kwam daarmee op 4,03 miljard real (€1,21 miljard). De netto vergelijkende winkelomzet steeg met 5,6%, terwijl deze spepcifiek bij Assaí toenam met 12,9%. (esmmagazine.com)

Marks & Spencer wil zes Britse vestigingen sluiten
Marks & Spencer is van plan om zes winkels te sluiten in het Verenigd Koninkrijk. De sluitingen vormen onderdeel van hervormingen van de Britse bedrijfsvoering, die voor het eerst vorig jaar bekend werden gemaakt. M&S gaf in november aan om in de komende vijf jaar zo'n 30 Britse kledingzaken en warenhuizen te sluiten en om ongeveer 45 locaties te renoveren tot supermarkten. In de komende zes maanden wil M&S 34 nieuwe supermarkten en twee warenhuizen openen. (Reuters)

Spanje: DIA en Eroski zetten samen huismerk op
De Spaanse ketens DIA en Eroski hebben een overeenkomst geketend om samen een joint venture op te zetten. De joint venture maakt het mogelijk om samen producten voor het huismerk in te kopen. Beide ketens hebben een aandeel van 50% in de joint venture, die de naam Red Libra Trading Services zal krijgen. Beide ketens benadrukken echter dat de manier waarop de joint venture wordt beheerd kan worden aangepast, zodat ook andere ketens zich bij de joint venture aan kunnen sluiten. (igd.com)

VK: Tesco stoot opnieuw keten af

Tesco gaat zijn opticien-keten in Ierland en het Verenigd Koninkrijk verkopen aan de opticien-marktleider Vision Express. Volgens de Britse CEO Matt Davies zorgt de desinvestering ervoor dat de keten zijn Britse kernactiviteiten kan versimpelen en versterken. (igd.com)

Asda nog steeds goedkoopste Britse keten
Asda is nog steeds de goedkoopste Britse keten, terwijl Tesco zijn best doet om prijsstijgingen door Brexit tegen te gaan. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de investeringsbank UBS. UBS publiceerde onlangs een overzicht van de prijzen van de grote Britse ketens over de maand maart. (businessinsider.com)



Schotse retailers teleurgesteld in omzetafname
De totale omzet van de Schotse retailsector nam in maart jaar op jaar met 2,1% af. Dit blijkt uit informatie van de Scottish Retail Consortium-KPMG Retail Sales Monitor. De omzet van non-food-producten nam af met 5,2%, terwijl die van voedingsmiddelen juist steeg met 1,8%. (BBC)

Japan: Amazon begint met thuisbezorging
Amazon Japan G.K. breidt zijn bezorgdienst Prime Now uit, zodat deze nu ook voorbereide maaltijden en andere voedingsmiddelen kan leveren. Naar verluid worden onder andere versproducten zoals groente en vis aan het assortiment toegevoegd. Een woordvoerder van Amazon weigerde onlangs echter elk commentaar. (japantimes.co.jp)

Meer automatisering bij Japanse buurtwinkels

Vijf grote buurtwinkelketens in Japan, namelijk Seven & I Holdings, East Japan Railway, Lawson, Ministop en FamilyMart Uny, gaan gebruik maken van geautomatiseerde kassa's waarin alle producten in een mand tegelijkertijd worden gescand. Normaal moeten de producten een voor een worden nagekeken met een scanner. Om de nieuwe technologie die hiervoor nodig is in 50.000 winkels toe te passen, is een investering nodig die wordt geschat op JPY100 miljard (€855,4 miljoen). (igd.com)

Amazon komt officieel naar Australië
Amazon heeft bevestigd dat de e-commerce-gigant van plan is om de Australische markt op te gaan. Hiermee komt een einde aan maanden aan speculatie. "Amazon Web Services werd in 2012 in de Australische regio geïntroduceerd. Vervolgens begonnen we in 2013 een Kindle Store op Amazon.com.au en hebben we nu bijna 1.000 Australische werknemers in dienst," aldus Amazon in een verklaring. Volgens de verklaring komt de volgende stap neer op het lanceren van een retail-assortiment en is het bedrijf nu bezig om hier plannen voor te maken. Amazon is in de afgelopen maanden actief op zoek geweest naar personeel voor meer dan 100 vacatures, waaronder voor de thuisbezorgdienst Amazon Fresh. (cnet.com)

17% van Vietnamese retailmarkt komt uit buitenland

Statistieken van het Vietnamese ministerie voor industrie en handel laten zien dat 17% van de Vietnamese retailsector in handen is van supermarkten die vanuit het buitenland worden gefinancierd. 70% van de retailsector bestaat uit buurtwinkels. Volgens Dinh Thi My Loan, de directeur van de Vietnamese retailersorganisatie, is de Vietnamese retailmarkt steeds aantrekkelijker geworden nu Vietnam vrije handelsverdragen heeft getekend en er een klantvriendelijker beleid is ingesteld.
Klik hier om het artikel te lezen op english.vietnamnet.vn.

Canada: Loblaw gaat zijn pompstations verkopen
De Canadese Retailer Loblaw gaat zijn gehele netwerk van 213 pompstations verkopen. De locaties worden voor CA$540 miljoen (€374,6 miljoen) overgenomen door Brookfield Business Partners. Het voorstel voor overname moet nog worden goedgekeurd, maar zal naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar worden afgerond. (thestar.com)

VS: Peapod sluit overeenkomst met Dinnertime.com

Ahold's Amerikaanse e-commerce-afdeling Peapod heeft een overeenkomst gesloten met DinnerTime.com. Dinnertime.com heeft een site ontwikkeld, waarmee boodschappenlijstjes en recepten kunnen worden samengesteld. Peapod kan nu in de 24 Amerikaanse regio's waar het actief is via Dinnertime worden uitgekozen als favoriete online supermarkt. Vervolgens geeft Dinnertime een aanbeveling op basis van factoren zoals de smaak van de consument, het huishoudelijk budget, de hoeveelheid beschikbare tijd of enige allergieën.  (supermarketnews.com)

VS: Sam's Club maakt van 21 merken een enkel huismerk
De Amerikaanse keten Sam's Club heeft zich in het afgelopen jaar erop gericht om 21 verschillende huismerken in het enkele huismerk Member's Mark te verenigingen. De keten heeft als onderdeel van dit proces het gehele huismerkassortiment nader bekeken om zo de kwaliteit te waarborgen. Hierdoor is het huismerk fors gegroeid. De jaarlijkse omzet van Member's Mark komt nu neer op $10 miljard (€9,32 miljard), wat 17% is van de totale omzet. In het afgelopen jaar heeft 94% van de consumenten van Sam's Club minstens een huismerkproduct gekocht. (igd.com)




Publicatiedatum: 21-4-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: