Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bulgarije: 20% omzetgroei voor T-Market in 2016

Google lanceert bezorg-app

VS: Save-A-Lot trekt oud-Lidl-topman aan
De directie van Save-A-Lot heeft opnieuw een voormalig Lidl-topman aangenomen in de persoon van Kevin Proctor. Proctor was eerder lid van de directie voor de Ierse tak van Lidl. In 2013 werd hij naar de VS gestuurd om daar de Amerikaanse tak van Lidl op te zetten. (supermarketnews.com)

VS: H-E-B maakt gebruik van vertical farming
Een gespecialiseerde afdeling van een H-E-B-vestiging in Dallas gaat door middel van verticale teelt ongeveer zes soorten bladsla produceren. De bladsla wordt geproduceerd in een scheepscontainer van 16 meter lang, die is aangepast voor verticale teelt van vier niveaus hoog. De groentes worden voorzien van licht in onder andere de kleur magenta en hebben verder geen gewasbeschermingsmiddelen of zonlicht nodig. De bladsla wordt verkocht voor prijzen die overeenkomen met andere groentesoorten van H-E-B. (fooddive.com)

VS: Kroger richt zich op duurzame en verantwoorde producten
De Amerikaanse keten Kroger gaat als onderdeel van zijn "Sustainability Lives Here"-campagne digitale kortingsbonnen aan zijn consumenten uitdelen. De coupons zijn bestemd voor duurzame producten, die zijn voorzien van certificaten zoals Fair Trade, Rainforest Alliance en Forest Stewardship Council. Ook zullen de coupons kunnen worden gebruikt bij biologische producten. (igd.com)

VS: Strack & Van Til wordt overgenomen
Het moederbedrijf van Strack & Van Til is van plan om 22 vestigingen van de in Indiana gevestigde supermarktketen te verkopen. Ook worden negen winkels van de discountketen Ultra Foods gesloten. (nwitimes.com)

VS: Supervalu wil Unified-huismerk aanhouden
Supervalu is van plan om na de fusie met Unified Grocers het huismerk van Unified aan te houden. Volgens CEO Mark Gross is het doel om de producten en diensten te leveren die het beste werken voor de winkels en de consument. "Dat is met inbegrip van het voortzetten van de distributie van kwalitatief hoogwaardige huismerken van Topco en Unified, zoals Springfield, Western Family en Natural Directions," aldus Gross. (supermarketnews.com)

Lidl krijgt toestemming voor uitbreiding in New Jersey
Lidl heeft onlangs toestemming gekregen om in Atlantic County een supermarkt op te zetten. De nieuwe locatie si onderdeel van het uitbreidingsplan voor New Jersey, dat in rap tempo vorm begint te krijgen. (nj.com)

Walmart India evalueert investeringsmogelijkheden
Walmart India evalueert de mogelijkheden voor buitenlandse investering, nu de wetgeving in India hiervoor is aangepast. De Indiase overheid staat nu toe dat bedrijven voor 100% vanuit het buitenland worden gefinancierd. Volgens de CEO van Walmart India, Krish Iyer, is het besluit van de overheid positief. "Het is een erg nobel streven, waardoor voedselverspilling kan worden verminderd en het inkomen van telers kan worden verdubbeld." (insideretail.asia)

India: BigBasket en Grofers praten over fusie

De Indiase online supermarkt BigBasket, dat wordt beheerd door Supermarket Grocery Services Pvt. Ltd, en zijn kleinere concurrent Grofers India Pvt. Ltd zijn in gesprek gegaan over een mogelijke fusie. Als de twee bedrijven inderdaad samen worden gevoegd, betekent dit dat Grofers-investeerder SoftBank Group mee werkt aan een financieringsronde van $60 miljoen tot $100 miljoen (€55,9 miljoen tot 93,2 miljoen). (livemint.com)

Zuid-Afrika: Meer winst voor Pick n Pay dankzij versproducten

Pick n Pay Stores had een toename in de jaarwinst van 17%. De Zuid-Afrikaanse keten had zijn vers-assortiment uitgebreid en het winkelnetwerk uitgebreid. Ook heeft de keten in verband met het verminderd besteedbaar inkomen van de consument zijn prijzen laag proberen te houden. De omzet steeg met 7% tot 77,5 miljard rand (€5,4 miljard). (Bloomberg)

VS: De reden waarom supermarkten met maaltijdpakketten komen
Uit een recent onderzoek van Harris blijkt dat een op de vier volwassen consumenten in 2016 een maaltijdpakket heeft gekocht. 70% van de consumenten die maaltijdpakketten hebben gekocht, zijn dit herhaaldelijk blijven doen. Pakketten met versproducten zijn zodoende een succes bij consumenten en spelen goed in op de huidige markttrends omtrent gezondheid en gebruiksgemak. De belangrijkste redenen die consumenten aangeven bij het kopen van maaltijdpakketten is omdat het tijd bespaart (aldus 46% van de consumenten) en omdat er weinig tijd nodig is om de maaltijd te bereiden (aldus 45%). (ownbrandsnow.com)

Google lanceert bezorg-app in India

Google heeft een nieuwe hyperlokale app voor thuisbezorging geïntroduceerd op de Indiase markt. Aero levert voedingsmiddelen aan consumenten in Mumbai en Bangalore. Google werkt voor de app samen met restaurants. Op dit moment zijn onder andere Freshmenu, Box8 en Fassos partners voor de app. Consumenten kunnen betalen met creditcard, online bankieren of met contant geld als het product wordt bezorgd. (igd.com)

Denemarken: Michael Loeve is internationaal directeur van Netto
Dansk Supermarket, dat de Netto-keten beheert, heeft Michael Loeve aangesteld als internationaal directeur. Loeve was eerder werkzaam als CEO bij B&Q UK & Ireland. Loeve wordt in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Netto in Denemarken, Duitsland, Polen en Zweden. Het netwerk van Netto bestaat uit zo'n 1.300 vestigingen. (esmmagazine.com)

Vietnamese buurtwinkelsector neemt het meest toe

De supermarktsector van Azië is de grootste ter wereld en heeft tot 2021 een verwachte jaarlijkse groei van 6,3%, aldus analisten van IGD. De omvang van de Aziatische markt wordt met 2021 geraamd op US$4,8 biljoen (€4,5 biljoen) en zal daarmee dan net zo groot zijn als Europa en Noord-Amerika samen. Wat het buurtwinkelsegment betreft raamt IGD een jaarlijkse groei van 37,4%) bij Vietnam, van 24,2% bij de Filipijnen en van 15,8% bij Indonesië. IGD baseert zich hierbij op de prestaties van de grootste buurtwinkelketens in elk land. (bangkokpost.com)

VK: The Co-operative lanceert plan voedseldonatie

De Britse retailer The Co-operative is begonnen met een initiatief voor voedseldonaties. Het bedrijf wil het initiatief inzetten in de 2.500 steden en dorpen in het Verenigd Koninkrijk waar Coop-vestigingen staan. Met het initiatief gaat de keten genoeg voedingsmiddelen aan lokale goede doelen doneren voor zoveel als 20 miljoen maaltijden per jaar. Het initiatief was eerder in 60 Coop-vestigingen getest. (esmmagazine.com)

Rusland: 21,2% omzetgroei voor Lenta
Lenta had een omzetgroei van 21,2% en een toename van 3,9% in like-for-like-omzet. Lenta leunt bij de winstgroei voornamelijk op kostenoptimalisatie via aanschafallianties, een geïntegreerde leveringsketen en een geoptimaliseerde winkel-layout. Lenta verwacht in 2017 een winstgroei met 20% aan rendement van de huidige investering. (igd.com)

Bulgarije: 20% omzetgroei voor T-Market in 2016
De omzet van T-Market nam in 2016 jaar op jaar met meer dan 22,1% toe tot 172,9 miljoen leva (€88,4 miljoen). Dit blijkt uit een verslag van MaximaGrupe, waar T-Market-eigenaar Maxima Bulgaria een onderdeel van is. Binnen de retailgroep heeft het Bulgaarse bedrijf de hoogste omzetgroei behaald. MaximaGrupe is actief in nog vier andere landen. (agroberichtenbuitenland.nl)


Publicatiedatum: