Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
supermarkten goed voor 87% landelijke groenten- en fruitverkoop

Omzet groenten- en fruitverkoop bij Belgische discounters stabiliseert

VLAM analyseerde de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK Belgium via zijn panel van 5.000 Belgische gezinnen verzamelde over de verkoop en het gebruik van groente en fruit. Qua distributiekanalen blijven de hypermarkten en grotere supermarkten (DIS 1) de belangrijkste spelers met een gezamenlijk volumeaandeel van bijna 50%. Hard discount kon de groei van de voorbije jaren niet voortzetten en bleef hangen op een aandeel van 24%. De groenten- en fruitwinkels, de openbare markt en de rechtstreeks aankoop op de hoeve blijven verder terrein verliezen.

De gemiddelde Belg kocht in 2016, net als in 2015, 39,1 kg verse groenten. Het thuisverbruik van fruit daalde licht naar 46,6 kg per capita. Door de hogere gemiddelde prijs van groenten en fruit steeg de besteding voor beide productgroepen wel tot 95,40 euro per capita voor verse groenten en 46,60 euro voor vers fruit.
Binnen het groentenrayon zijn tomaten de koploper, met cherrytomaten als stijgend segment, gevolgd door wortelen en ajuinen. Bij fruit zijn appelen de meest gekochte soort, gevolgd door bananen en sinaasappelen. Jonagold blijft de belangrijkste appelsoort, maar verliest wel jaarlijks aandeel.

DIS 1 blijft de marktleider op vlak van verse groenten en vers fruit
49% van het aangekochte volume verse groenten en vers fruit passeerde in 2016 bij DIS 1 (hypermarkten en grotere supermarkten) langs de kassa. Dit is 0,5 procentpunt hoger dan in 2015. Hard discount (Aldi en Lidl) heeft een volumeaandeel van 24%. Na een jaarlijkse stijging tussen 2010 en 2015 voor hard discount noteerden we in 2016 een stabilisatie. Ook de buurtsupermarkten bleven stabiel op 14% volumeaandeel. De supermarkten haalden in 2016 dus samen een aandeel van 87%. Verse groenten en vers fruit worden steeds meer supermarktproducten ten koste van de markten, groentewinkels en rechtstreekse aankoop



Stabiel thuisverbruik voor groenten
Het thuisverbruik van verse groenten blijft al een aantal jaren op nagenoeg hetzelfde peil, namelijk 39 à 40 kg per Belg. In 2016 kwamen we uit op 39,1 kg per capita, exact evenveel als in 2015. Door een stijging van de gemiddelde prijs van 2,36 euro per kg in 2015 naar 2,44 euro in 2016 noteren we wel een stijging in de besteding met 3,4% tot 95,40 euro per capita. Nagenoeg alle Belgische gezinnen kopen verse groenten. Ze doen dit gemiddeld 58 keer per jaar. Vlamingen en gezinnen uit de hogere sociale groep kopen in verhouding meer verse groenten dan Walen en gezinnen uit de middelste en lagere sociale groep.
Binnen het verse groentesegment stijgen de voorverpakte verwerkte groenten verder door van 3,3 kg per capita in 2015 naar 3,6 kg in 2016. Hiermee namen ze in 2016 een aandeel van 9% in volume en 16% in bestedingen in.



Licht dalend thuisverbruik van fruit

Het thuisverbruik van fruit daalde van 47,0 kg per capita in 2015 tot 46,6 kg per capita in 2016. Dit stemt overeen met een daling van 0,9%. Na een stabilisatie in 2015 zet fruit dus zijn dalende trend van de afgelopen jaren verder. Net als bij groenten, stijgt door een hogere gemiddelde prijs de fruitbesteding wel van 111,8 euro per capita in 2015 naar 116,7 euro in 2016 (+4,4%). Een gemiddeld Belgisch gezin koopt 51 keer per jaar fruit. Vlaamse huishoudens zijn grotere fruitkopers dan Waalse en oudere huishoudens grotere dan jongere.

Tomaat blijft de meest gekochte groente
De tomaat blijft de koploper binnen het groenteassortiment met een thuisverbruik van 6,0 kg per capita, gevolgd door wortelen met 5,8 kg per capita en ajuin met 4,4 kg per capita. Binnen het tomatensegment winnen vooral de kerstomaten aandeel ten koste van de gewone tomaten. In waarde zijn cherrytomaten ondertussen zelfs het belangrijkste segment geworden binnen de tomatenrayon. De belangrijkste stijgers in 2016 waren diverse slasoorten (andere dan kropsla; met rucola op kop), courgettes, spinazie en aubergines. Bij de dalers noteren we o.a. kropsla en bloemkool.
De Vlaming neigt in verhouding eerder naar paprika, prei, champignons, broccoli, bloemkool, spruitjes en spinazie, terwijl de Waal in verhouding eerder kiest voor ajuin, witloof, courgette, sla, sjalot, andijvie en aubergine. De Brusselaar springt er bovenuit voor tomaten, komkommer en prinsessenboontjes. Groentesoorten die eerder in de smaak vallen bij jongere gezinnen zijn tomaten, wortelen, paprika, courgette, champignons, komkommer, aubergine en diverse slasoorten. Oudere gezinnen kiezen daarentegen in verhouding eerder voor witloof, prei, koolsoorten, kropsla, selder, sjalot en asperges.

Appel blijft koploper binnen fruit, maar verliest aandeel
De appel bleef in 2016 de fruitsoort met het hoogste thuisverbruik (8,4 kg per capita), gevolgd door bananen met 7,5 kg per capita en sinaasappelen met 7,3 kg. Het thuisverbruik van appelen kent wel een jaarlijkse daling waardoor ze hun volumeaandeel binnen de fruitkorf zien dalen van 21% in 2008 naar 18% in 2016. Ook sinaasappelen, peren en pompelmoezen verliezen aandeel. Enkele stijgers zijn meloenen en enkele kleinere fruitsoorten zoals frambozen, blauwe bessen en vijgen. Jonge huishoudens kiezen eerder voor appelen, bananen en meloenen. Oudere huishoudens neigen eerder naar sinaasappelen, peren, perziken, nectarines, … Binnen de appelrayon is Jonagold de koploper met een volumeaandeel van 42%. Het thuisverbruik van Jonagold kent wel een jaarlijkse daling. In 2008 kocht de gemiddelde Belg nog 5,4 kg Jonagold, terwijl dit in 2016 nog 3,6 kg per capita was. Pink Lady is de afgelopen 8 jaar de belangrijkste groeier en is de 2de belangrijkste appelsoort geworden, met een thuisverbruik van 0,9 kg per capita. In 2016 kende Pink Lady wel een lichte terugval. Dé stijger in 2016 was Braeburn (van 0,2 naar 0,4 kg per capita).

Klik hier voor het rapport Thuisverbruik van groente en fruit in België in 2016

Publicatiedatum: