Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dominiek Keersebilck, REO Veiling:

"Veel potentie voor Belgische groenten in Canada"

Tholen - De zoektocht naar nieuwe markten in België blijft doorgaan. Eén van die markten is Canada, waar we van 9 tot 11 mei onze Belgische groenten weer gaan promoten samen met andere veilingen, VLAM en verschillende Belgische exporteurs", vertelt Dominiek Keersebilck, Commercieel Directeur van de REO Veiling. "Via het Europese programma komt er extra aandacht voor paprika, witloof en prei tijdens de CPMA."

Zandvrij

Een product dat al jaren door België wordt verkocht aan Canada, maar wat nog veel potentie heeft, is witloof. "Het land heeft ook eigen productie, maar niet jaarrond. Deze markt zou voor witloof en andere groenten zeker nog wat groei kunnen betekenen de komende jaren. Ik kijk er naar uit wat de ervaringen voor de exporteurs zijn. Vanuit de REO Veiling gaat er ook prei en knolselder naar Canada. Toch is de export nog steeds een uitdaging. We hebben nog wat moeilijkheden te overwinnen. Zo is de Canadese markt bang voor aaltjes en zijn ze heel streng in controles op zand. Alles moet volledig 'zandvrij' zijn. Voor hydro witloof is dat geen probleem, maar bij producten als prei en knolselder is het een andere zaak. Bij deze groenten is het bijna onoverkomelijk dat er nog zand op zit. Er wordt nu extra op gecontroleerd en gewassen, maar het blijft een uitdaging", besluit Dominiek.


Cijfers VLAM en Eurostat.

Taste of Europe II
"VLAM is present op de CPMA in Canada in het kader van het EU-programma 'Taste Of Europe II'. De deelnemers op onze beursstand zijn Vanco en Nicolaï als exporteurs en er is de medewerking van BelOrta, Veiling Hoogstraten en REO veiling. Naast onze Belgische groenten en fruit zetten we dit jaar specifiek witloof, paprika en prei in de kijker. De CPMA is onze kick-off van onze nieuwe Europese campagne die wij in Canada voor 3 jaar zullen uitrollen voor deze 3 producten. Gedurende 3 jaar gaan we via tastings op het winkelpunt Belgische paprika, witloof en prei promoten in Canada. Op de CPMA willen we de Canadese professionals alvast laten kennismaken met onze nieuwe campagne", aldus Nele van Avermaet van VLAM.

Cijfers VLAM (en Eurostat)
De Belgische export van groenten naar Canada bedroeg bijna 2,3 miljoen euro in 2007. Het volume dat jaar was 1127 ton. Opvallend is dat het totale exportvolume in de loop der jaren wat is gedaald. In 2010 was er een export-hoogtepunt van 1238 ton groenten, waarbij paprika het grootste aandeel had. In de jaren erna is het aandeel paprika gedaald. Andere belangrijke producten die België naar Canada stuurt, zijn prei en witloof. Het volume is in de loop der jaren gedaald. In 2016 bedroeg het totale exportvolume naar Canada 1053 ton, waarvan 46 ton paprika, 62 ton prei en 268 ton witloof. Het jaar ervoor was het 68 ton paprika, 224 ton prei en 251 ton witloof.

Voor meer informatie:
Dominiek Keersebilck
REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101
B-8800 Roeselare
Tel: +32-51231206
Fax: +32-51231289
www.reo.be