Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Minder winst en nieuw hypermarktconcept voor Coop Denemarken

Asda maakt telers boos met nieuw huismerk

Japan: Aeon wil prijzen verlagen
De Japanse retailer Aeon Co is van plan om de prijzen van zo'n 250 artikelen te verlagen. De verlagingen betreffen producten zoals melk en andere dagelijkse benodigdheden. Het prijsbeleid geeft duidelijk het financiële klimaat van Japan aan. De Japanse centrale bank probeert inflatie te stimuleren en consumenten aan te moedigen om meer uit te geven. (Reuters)

Aldi onthult nieuwe verpakking tegen voedselverspilling

Aldi heeft een nieuwe verpakking geïntroduceerd die consumenten moet helpen om minder voedsel te verspillen. De nieuwe verpakking voor versproducten bevat tips hoe het product het beste kan worden opgeslagen en hoe verspilling kan worden verminderd. De verpakking is voorzien van het "Love Food, Hate Waste"-logo van de stichting Wrap. (igd.com)

Australië: Woolworths gaat leveranciers sneller betalen
De supermarktketen Woolworths belooft net als concurrent Coles zijn leveranciers sneller te betalen. Desondanks zullen volgens de investeringsbank Goldman Sachs leveranciers nog steeds gebruik moeten maken van financiële instanties om de periode te overbruggen tot ze worden uitbetaald. Per 1 juli van dit jaar gaat Woolworths kleine leveranciers met een netto omzet van minder dan AU1$ miljoen (€710.000) binnen 14 dagen uitbetalen.
Klik hier om meer te lezen op smh.com.au.

Japan: 4% meer jaarwinst voor Aeon door supermarkten
De Japanse retailer Aeon Co heeft een stijging in jaarwinst van 4% dankzij een toename in omzet bij zijn supermarkten en drogisterijen. Hiermee kon de groep compenseren voor het zwakke resultaat bij zijn warenhuizen. De winst kwam voor de periode van 12 maanden tot 28 februari neer op 184,7 miljard yen (€1,59 miljard), wat iets minder was dan de verwachte winst van 190 miljard yen (€1,63 miljard). Analisten van Reuters hadden de winst geraamd op 185,9 miljard yen (€1,6 miljard). (Reuters)

Tesco herstelt zich dankzij winststijging
Tesco had een hogere jaarwinst dan was verwacht. Daarmee laat de keten zien dat het zich steeds sneller begint te herstellen en heeft CEO Dave Lewis meer armslag om investeerders aan te trekken voor de geplande overname van Booker. De like-for-like jaaromzet van Tesco steeg met 0,9%, wat de eerste toename sinds 7 jaar is. "We hebben er alle vertrouwen in dat we op deze sterke resultaten in het komende jaar verder kunnen bouwen," zei Lewis. Lewis werd in september 2014 actief als CEO en heeft sindsdien het bedrijf kunnen verbeteren dankzij een focus op lagere prijzen, een gestroomlijnd assortiment, nieuwe merken voor versproducten en een verbeterde service. Ook heeft Lewis gewerkt aan het verbeteren van de relaties met leveranciers. (Reuters)



VK: Sainsbury's doet proef met goedkoop AGF-assortiment

Sainsbury's heeft een nieuw, goedkoop assortiment voor groente en fruit gelanceerd onder de naam Greengrocer's Value Selection. Het nieuwe assortiment is een goedkoper alternatief voor het standaard-assortiment voor groente en fruit en moet consumenten aanspreken die aan een kleiner budget zijn gebonden. Het assortiment bestaat voornamelijk uit tweede klas-producten en lijkt een vervanging te zijn van het Basics-assortiment. Op dit moment bevat het assortiment vooral populaire producten, zoals uien, appelen, aardbeien en paprika's. (igd.com)

VK: Asda maakt telers boos met nieuw huismerk
De keten Asda heeft opnieuw zijn goedkopere Smart Price-assortiment onder het merk Farm Stores in het assortiment geplaatst. Eerder kreeg Asda kritiek op het gebruik van de naam "Farm Stores" van Britse teeltorganisaties. De organisaties zijn van mening dat Asda met de naam "Farm Stores" onterecht gebruik maakt van het imago van de teeltsector. De naam is volgens de organisaties misleidend voor de consument en beledigend voor telers. Asda is van plan om met 2018 alle Smart Price-producten te vervangen. Asda maakte eerder gebruik van de naam "Farm Stores", maar stopte in 2001 met dit merk naar aanleiding van aanhoudende kritiek. Vorig jaar kreeg Tesco soortgelijke kritiek op de introductie van een eigen "farm"-merk voor zijn budget-assortiment. (theguardian.com)

Finland: Kesko verkoopt groentewinkels
De Finse retailer Kesko gaat zijn groentenwinkelketen K-maatalous verkopen aan het Zweedse bedrijf Lantmannen EK. De keten wordt overgenomen voor €38,5 miljoen. Kesko claimt door de overname een winst te maken van €13 miljoen. (Reuters)

Zuid-Afrika: Woolworths lanceert food-to-go-concept
Het in Zuid-Afrika gevestigde Woolworths heeft een nieuw winkelconcept geïntroduceerd onder het merk Now Now. De Now Now-vestigingen zijn ontwikkeld om consumenten die onderweg zijn en haast hebben tegemoet te komen. De keten wil met het nieuwe concept een assortiment aanbieden met betaalbare en verse producten. (igd.com)

Retailers zien af van uitbreiding in Afrika
Afrika wordt minder interessant voor lokale retailers, nadat de Afrikaanse supermarktsector met 2016 zijn traagste groei in 20 jaar tijd heeft moeten melden. De vooruitzichten voor 2017 zijn niet veel beter en veel bedrijven verleggen hun focus van uitbreiding van het winkelnetwerk naar het verbeteren van de klantenervaring. Volgens de Wereldbank vertraagde de groei van de sector in de Afrikaanse regio onder de Sahara in 2016 tot 1,5%. Er is volgens de Wereldbank sprake van een verhoogd risico wegens het onzekere beleid vanuit de VS en Europa en de aanhoudend zwakke prijzen voor goederen. (businesslive.co.za)

Denemarken: Winst van Coop neemt af met 59,8%
Het Deense Coop had in 2016 een afname in netto omzet van 1,1% tot DKK 44,7 miljard (€6,01 miljard). De winst nam af met 59,8% tot DKK 254 miljoen (€34,2 miljoen). De redenen voor de slechte resultaten waren volgens Coop de tragere groei van de Deense supermarktsector en het sluiten van 27 onrendabele vestigingen. (igd.com)

VS: Plumb's Foods voegt AWG-huismerk aan assortiment toe
Het voormalige Plumb's Valu-Rite Foods is begonnen met het renoveren van zijn winkels naar het merk Great Lakes Fresh Market. Ook heeft de keten het Best Choice-huismerk van Associated Wholesale Grocers in het assortiment opgenomen. De keten bestaat uit drie vestigingen, die vorig jaar door het in Michigan gevestigde L.M. Foods werden overgenomen. De winkels worden opnieuw ingericht met een grotere focus op de versafdeling en biologische producten. (supermarketnews.com)

Amazon overwoog overname van Whole Foods
Amazon.com heeft in de herfst van 2016 overwogen om Whole Foods Market Inc. over te nemen, maar heeft dit niet doorgezet, aldus een anonieme bron via Bloomberg. Amazon overwoog of Whole Foods kon helpen om zijn activiteiten in de supermarktsector aan te sterken. Er werd echter geen concreet plan opgesteld. (Bloomberg)

H-E-B is grootste werkgever van de staat

H-E-B is op dit moment de grootste particuliere werkgever van Texas. Er zijn meer dan 100.000 werknemers in dienst in zowel Texas als Mexico, waarmee H-E-B de grootste werkgever is in de Amerikaanse retailsector. (houstonchronicle.com)

VS: Wal-Mart saneert banen in het management
Wal-Mart Stores gaat in april meer banen in het management verwijderen, ondanks dat het bedrijf meer investeert in e-commerce en het terugwinnen van zijn positie als goedkope retailer in de Amerikaanse supermarktsector. De ontslagronde betreft honderden posities in zowel de internationale als de technologische afdeling van het bedrijf, als in de warenhuis keten Sam's Club. (Reuters)

Denemarken: Coop introduceert nieuw hypermarktconcept
Coop heeft in Denemarken een nieuw concept geïntroduceerd voor hypermarkten in Esbjerg. Het nieuwe concept gaat uit van een aantal kleinere gespecialiseerde winkels, zoals een groentewinkel, een slager, een afhaalrestaurant en een buurtwinkel. (igd.com)
Publicatiedatum: