Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Veel supermarktformules weten zich nauwelijks te onderscheiden'

Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid. Die conclusie trekt Hendrik Beerda Brand Consultancy in het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek. Qua merkvoorkeur gooien consumenten vooral supermarkten op één grote hoop, stellen de consultants. Dat geldt met name voor formules als Spar, Coop, Deen, Emté, Hoogvliet, Poiesz, Jan Linders en Vomar. Ondanks hoge reclamebudgetten en prijsoorlogen wordt de supermarktkeuze met name bepaald door de afstand.

In de top 10 van retailmerken die door Hendrik Beerda Brand Consultancy werd opgesteld, bezet Albert Heijn na Bol.com de tweede plaats. Discounter Lidl staat in die ranglijst op plek 7 en Jumbo op 9. De consultants maakten tevens een ranglijst voor de 20 retailketens met de hoogste groeiverwachting. In deze lijst staat Lidl op plek 3 na Bol.com en Action. Jumbo staat op plek 7, Albert Heijn op 8 en Aldi op 11.

Het Retail Merkenonderzoek meet jaarlijks de merkkracht en het imago van de 100 grootste retailmerken van Nederland in omzet.Er wordt gewerkt met het onderzoeksmodel BrandAlchemy dat samen met de Universiteit van Amsterdam is ontwikkeld. Er wordt online een vragenlijst voorgelegd aan een representatieve steekproef van 1.537 Nederlanders die lid zijn van een online panel. Voor de 100 grootste retailmerken is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht, merkpersoonlijkheid, merkprestatie, aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Bron: Hendrik Beerda Brand Consultancy
Publicatiedatum: