Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Europese Commissie onthult details truckkartel

"Uitstel schonere motoren om van oude truckvoorraad af te komen"

Op 6 april 2017 heeft de Europese Commissie een rapport openbaar gemaakt met de onderbouwing voor de eerder opgelegde megaboete van 2,93 miljard euro aan de deelnemers van het truckkartel. Uit het rapport blijkt gedetailleerd welke onrechtmatige handelingen de fabrikanten DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Scania en Volvo/Renault hebben gepleegd. Zo beschikten de fabrikanten over speciale software waarmee de verboden prijsafspraken werden gemaakt. Ook werden er binnen het kartel afspraken gemaakt om de introductie van nieuwe milieuvriendelijkere en zuinigere motoren keer op keer uit te stellen.

Met het beschikbaar komen van deze aanvullende informatie kan MKB-Claim binnenkort haar collectieve procedure tegen de truckfabrikanten starten.

De Europese Commissie bevestigt in haar rapport dat de prijsverhogingen van trucks periodiek werden afgestemd. Hierdoor werd prijsconcurrentie bestreden en bleven de prijzen kunstmatig hoog. Volgens de commissie hadden de fabrikanten de beschikking over speciale software met de catalogusprijzen van alle modellen en opties. Deze software verving de traditionele prijslijsten en werd met elkaar gedeeld, met uitzondering van DAF. Overleg tussen de fabrikanten vond plaats per telefoon en e-mail. Ook waren er een aantal keer per jaar bijeenkomsten, met name in Duitsland. Binnen het kartel werden ook afspraken gemaakt om de introductie van schonere motoren uit te stellen. "Wij vermoeden dat de fabrikanten dit deden om van hun oude voorraden af te komen. Dit ging ten koste van hun klanten én het milieu", zegt Simon Zuurbier van MKB-Claim. "Voor ons was het nog wachten op deze aanvullende informatie van de commissie. Nu kunnen we op korte termijn onze collectieve procedure starten." MKB-Claim vertegenwoordigt 2900 bedrijven die gezamenlijk meer dan 23.000 vrachtwagens hebben gekocht in de periode waarin het kartel actief was. Deelname aan de claim geschiedt op basis van no cure no pay en is nog steeds mogelijk.

Bron: MKB Claim
Publicatiedatum: