"AGF-consumptie hele jaar door evenwichtiger geworden"
Stabieler
Hij ziet feestdagen minder belangrijk worden in België. "Feesten zoals Pasen worden niet meer zo gevierd als 15 jaar geleden. Vroeger was het echt een groot familiefeest en dat was bij Kerst ook het geval. Nu is dat veel minder. De handel speelt meer in op het weer dan op feesten. De manier van leven van de jongeren van nu is minder strak en gaat op hun eigen manier. De generatie van nu staat hier veel soepeler in dan onze ouders." Hij vervolgt: "Over het ganse jaar door is de AGF-handel evenwichtiger geworden in België. Natuurlijk zijn er de vakanties zoals ik noemde, maar mensen consumeren het hele jaar door evenwichtiger er zijn weinig uitschieters meer."
Charentais is luxeproduct geworden
Momenteel zit de handel in een transitieperiode. "De aanvoer Spaanse groenten is afgelopen en het wachten is op het nieuwe fruitseizoen met Spaans, Italiaans en Frans fruit." Meloenen, waaronder de Charentais-variëteit verkoopt Jonckheere bijna jaarrond. "Ze komen momenteel uit Guadeloupe Martinique. Dat seizoen loopt correct. Het is een vliegtuigmeloen, de kwaliteit is heel goed. De prijzen spelen ook een belangrijke rol en die zijn bijzonder hoog op het moment." Als het gaat om Charentaismeloenen is de consumptie volgens hem een stuk minder dan vroeger. "Het was vrij gangbaar in België, maar is een luxeproduct geworden. Prijzen waren eerdere jaren gemakkelijker realiseerbaar en er was meer appreciatie dan nu. Dat heeft ook weer te maken met het feit dat mensen hun geld anders besteden."
Voor meer informatie:
Cédric Geens
W. Jonckheere SPRL
Werkhuizenkaai 112
1000 Brussel
Tel: +32 - 22426103
Fax: +32 - 22451079