Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"AGF-consumptie hele jaar door evenwichtiger geworden"

Tholen - De Belgische AGF-handel verloopt momenteel vrij rustig vanwege een verlofperiode. "De tendens van de laatste jaren is dat Belgen rond en tijdens gezamenlijke vakanties steeds vaker het land verlaten en vakantie gaan vieren in het buitenland. Vliegtickets zijn steeds goedkoper en daarnaast worden veel activiteiten in België juist duurder. We voelen die momenten overduidelijk in de handel. Toch moeten we het niet zien als bedreiging. Als je mee gaat in de tijd zie je die ontwikkeling en moet je het accepteren", vertelt Cédric Geens van Jonckheere.



Stabieler

Hij ziet feestdagen minder belangrijk worden in België. "Feesten zoals Pasen worden niet meer zo gevierd als 15 jaar geleden. Vroeger was het echt een groot familiefeest en dat was bij Kerst ook het geval. Nu is dat veel minder. De handel speelt meer in op het weer dan op feesten. De manier van leven van de jongeren van nu is minder strak en gaat op hun eigen manier. De generatie van nu staat hier veel soepeler in dan onze ouders." Hij vervolgt: "Over het ganse jaar door is de AGF-handel evenwichtiger geworden in België. Natuurlijk zijn er de vakanties zoals ik noemde, maar mensen consumeren het hele jaar door evenwichtiger er zijn weinig uitschieters meer."

Charentais is luxeproduct geworden

Momenteel zit de handel in een transitieperiode. "De aanvoer Spaanse groenten is afgelopen en het wachten is op het nieuwe fruitseizoen met Spaans, Italiaans en Frans fruit." Meloenen, waaronder de Charentais-variëteit verkoopt Jonckheere bijna jaarrond. "Ze komen momenteel uit Guadeloupe Martinique. Dat seizoen loopt correct. Het is een vliegtuigmeloen, de kwaliteit is heel goed. De prijzen spelen ook een belangrijke rol en die zijn bijzonder hoog op het moment." Als het gaat om Charentaismeloenen is de consumptie volgens hem een stuk minder dan vroeger. "Het was vrij gangbaar in België, maar is een luxeproduct geworden. Prijzen waren eerdere jaren gemakkelijker realiseerbaar en er was meer appreciatie dan nu. Dat heeft ook weer te maken met het feit dat mensen hun geld anders besteden."

Voor meer informatie:
Cédric Geens
W. Jonckheere SPRL
Werkhuizenkaai 112
1000 Brussel
Tel: +32 - 22426103
Fax: +32 - 22451079