Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi renoveert winkels bij Lidl-locaties

Waarschuwing voor Tesco-fusie

VS: Aldi renoveert winkels bij Lidl-locaties
Aldi gaat zijn winkels in een aantal regio's in de Mid-Atlantic renoveren. De keten begint hiermee bij vestigingen die zich vlakbij locaties bevinden waar vermoedelijk de eerste Lidl-winkels worden geopend. Aldi gaf in februari aan te beginnen met een renoveringsproject van $1,6 miljard (€1,5 miljard), waarbij het assortiment aan versproducten wordt uitgebreid en de rond de 1.300 winkels van de keten in de VS worden gemoderniseerd. (supermarketnews.com)

Filipijnen: 7-Eleven-winkels hebben winstgroei van 17%
Philippine Seven Corp. heeft in 2016 met zijn 7-Elevenketen een netto winstgroei behaald van 17%. Het resultaat kwam tot stand dankzij de opening van 410 nieuwe vestigingen, waarmee werd gecompenseerd voor het sluiten van 17 branches. De gehele omzet, waarbij zowel eigen winkels als franchise-vestigingen worden meegerekend, nam toe met 23,2% tot P31,8 miljard (€594,0 miljoen). In het vierde kwartaal nam deze omzet jaar op jaar toe met 20%, van P8,29 miljard (€154,9 miljoen) in 2015 tot P8,75 miljard (€163,5 miljoen) nu. (bworldonline.com)

VS: ShopRite breidt programma voor gratis fruit uit
ShopRite gaat zijn programma voor gratis fruit uitbreiden. Het programma werd eerder dit jaar in een klein aantal vestigingen ingezet. Hier komen nu vijf extra winkels bij in Pennsylvania en New Jersey. De nieuwe vestigingen vallen onder het beheer van ShopRite in Hunterdon County. Het gratis fruit-programma houdt in dat kinderen van onder de 12 een gratis banaan, clementine of ander seizoensgebonden stuk fruit krijgen als ze met een ouder of begeleider een ShopRite-vestiging bezoeken. Het fruit bevindt zich op de versafdeling. Het programma wordt gecontroleerd door een team van diëtisten dat aan de supermarkt is verbonden. (Shoprite)

Australië: Aldi verliest tempo
De prijzenoorlog van de Australische supermarktsector neemt af. Volgens analisten van de investeringsbank UBS zijn er tekenen te zien die wijzen op een stabielere markt. Een onderzoek naar de Australische supermarktsector laat zien dat Aldi aan tempo verliest in zijn belangrijkste markten aan de oostkust, nu de keten zich meer richt op uitbreiding in Zuid- en West-Australië. Ook trekt Woolworths zijn consumenten weer aan. "Aldi heeft steeds meer moeite om nieuwe consumenten af te pakken van zijn concurrenten," zegt analist Ben Gilbert. (heraldsun.com.au)

Fiji: IGA plant winkeluitbreiding
NEWWORLD is van plan om meer IGA-vestigingen te openen in Fiji. NEWWORLD-CEO Anil Patel geeft aan dat zijn bedrijf twee verschillende soorten werkterrein heeft. Dit zijn aan de ene kant standaard supermarkten en aan de andere kant de Amerikaans/Australische winkelfranchise IGA (Independent Grocers Alliance). "Er staan een aantal projecten in de planning voor dit jaar. We gaan later dit jaar meer IGA-vestigingen openen." Volgens Patel zorgen meer IGA-winkels ervoor dat een breder assortiment aan producten beschikbaar moet zijn voor consumenten. (fbc.com.fj)

VK: Nisa-baas waarschuwt voor Tesco-fusie
Nisa-directeur Nick Read waarschuwt ervoor dat de fusie tussen Booker en Tesco voor een enorme verstoring van de buurtwinkel-sector kan zorgen. Nisa is als buurtwinkelketen een directe concurrent van ketens als Londis, Budgens en Premier, die allemaal door Booker van goederen worden voorzien. Volgens Nick Read is het dom om te denken dat de overname met een waarde van £3,7 miljard (€4,3 miljard) van Booker door Tesco geen bedreiging voor Nisa gaat zijn. (retailgazette.co.uk)

Britse consumenten willen uitgaves verminderen wegens inflatie
Bijna de helft van alle Britse huishoudens wil zijn uitgaves verminderen in reactie op de aanhoudende inflatie, zo blijkt uit een enquête. De uitkomst van de enquête illustreert de druk waar Britse consumenten onder staan wegens stijgende energieprijzen en de dalende wisselkoers van de Britse pond in verband met de Brexit. Een ander onderzoek van het British Retail Consortium (BRC) laat zien dat de prijsinflatie voor voedingsmiddelen in de afgelopen maand is toegenomen met 1,0%. Dit betreft de scherpste toename in prijzen sinds februari 2014. (Reuters)

Choppies actief in Mozambique
Ondanks dat Choppies financiële moeilijkheden in de regio heeft, is de retailer van plan om verder in Afrika uit te breiden. De huidige strategie is gericht op meer winstgevendheid op de langere termijn. In december opende Choppies 19 nieuwe vestigingen, waarbij het winkelnetwerk werd vergroot van 183 locaties naar 202. (igd.com)

Dollar Express-vestigingen afgesplitst wegens Dollar Tree-fusie

323 kleine discount-winkels zijn afgesplitst naar aanleiding van de overname van Dollar Tree-Family Dollar door Dollar General. De winkels zijn momenteel actief onder het merk Family Dollar. De winkels werden minder dan twee jaar geleden overgenomen door het investeringsbedrijf Sycamore Partners, dat van plan was om de winkels te renoveren tot het Dollar Express-merk. In plaats daarvan worden de winkels in de komende maanden heropend als Dollar General-vestigingen. (supermarketnews.com)

VK: Nisa heeft stijgende omzet ondanks moeilijke omstandigheden

De groothandelaar Nisa had een like-for-like-omzetgroei van 2,2% in de afgelopen drie maanden tot 2 april. De totale omzet kwam neer op £299 miljoen (€349,7 miljoen). Nisa gaf toe dat de eerste drie maanden van 2017 zwaar zijn geweest, maar dat zes van de zeven laatste weken een hoger resultaat hebben gegeven dan vorig jaar. (talkingretail.com)

Franse consument houdt vast aan fysieke winkels

Internetgebruikers in Frankrijk zijn ongeacht hun geslacht of leeftijd meer geneigd om hun boodschappen op traditionele wijze te doen. Volgens een in februari gehouden enquête van Promise Consulting heeft slechts 5% zijn laatste boodschappen online gedaan. (emarketer.com)

Retailers breiden dit jaar vooral lokaal uit
Klik hier om het artikel te lezen.



Publicatiedatum: