50% van de Spaanse consumenten kiest vaker voor gezonde snacks. Uit een onderzoek van Ainiaforward blijkt dat consumenten verschillende redenen hebben om vaker een gezond tussendoortjes te nemen. Ten eerste zijn consumenten steeds bewuster van hun gezondheid. Daarnaast zijn gezonde snacks makkelijker verkrijgbaar, beter voor de lijn en hebben zij steeds betere organoleptische eigenschappen.
70% van de consumenten is van mening dat een gezond tussendoortje uit natuurlijke ingrediënten moet bestaan, zoals fruit (73%), quinoa (55%), noten (amandelen, walnoten, cashews, hazelnoten 47% en aloë vera (41%).
Consumenten kopen en consumeren vaak snacks. Volgens Ainiaforward koopt 86% meerdere malen per week snacks. 62% eet meermalen per week een tussendoortje, waarvan 23% dagelijks en 12% slechts één keer per week. Tussen de maaltijden door geven consumenten de voorkeur aan gezonde snacks.
Crackers en snacks op basis van gedroogd fruit wordt het vaakst gegeten. 53% en 41% van de consumenten eet deze producten zelfs dagelijks. Tot de minst gegeten snacks behoren hummus (57%), guacamole (54%), groentechips (54%), gedroogd fruit (52%) en popcorn (49%).
Consument wil graag duurzame, biologisch afbreekbare verpakkingen
Het milieubewustzijn onder consumenten groeit. 58% ziet zijn gezonde snacks bij voorkeur verpakt in recyclebare materialen en 53% wil graag biologisch afbreekbare verpakkingen. Een persoonsverpakkingen zijn het meest in trek en dat heeft te maken met een aantal factoren, zoals het gebruiksgemak, de betere houdbaarheid en een betere controle over de calorie-inname.
Natuurlijke ingrediënten voor vernieuwende producten
De uitkomsten van het onderzoek werden gepresenteerd tijdens de conferentie 'Foods of the Future'die onlangs gehouden werd in het AINIA Technology Center. De aanwezigen werden geïnformeerd over de nieuwste trends binnen de foodsector, nieuwe ingrediënten en technologieën, zoals micro-encapsulatie en extrusie die in de toekomst belangrijk zullen zijn bij de ontwikkeling van voedingsproducten.
De voorkeur voor natuurlijke bereidingen, waaronder vegetarische en veganistische alternatieven, zijn bepalend voor de ontwikkeling van nieuwe producten en dranken. Deze producten zouden ingrediënten moeten bevatten uit planten, zaden, granen, groenten en fruit die passen bij het groeiende gezondheidsbewustzijn en persoonlijk welbevinden van de hedendaagse consument.
Gezonde voeding en dranken voor iedereen
Gezonde voeding moet niet beschouwd worden als een luxe. Door de nieuwste innovaties toe te passen is de levensmiddelen- en drankenindustrie er in geslaagd producten te ontwikkelen die de consument extra gezonde eigenschappen bieden en toch gunstig geprijsd zijn.
AINIAFORWARD houdt enquêtes om de wensen, levensstijl en gedrag van consumenten beter te kunnen doorgronden en hun diepere beweegredenen te onderzoeken binnen hun sociale en culturele context. "De ontwikkeling van onze methodologieën zijn gebaseerd op co-creatie processen die AINIAFORWARD in staat stellen een toekomstbeeld te schetsen en de emotionele toestand van consumenten in kaart te brengen in nieuwe situaties. Hierdoor kunnen we de markt een stap voorblijven en anticiperen op nieuwe productmogelijkheden en -strategieën," aldus onderzoekster Cristina Jodar.