Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Focus op duurzaamheid, zoeken naar onlinemogelijkheden

The Greenery zet Braziliaanse dochteronderneming in etalage

De jaarcijfers van The Greenery laten een positief beeld zien over boekjaar 2016. De nettowinst verdubbelde van 4,1 miljoen euro in 2015 naar 9 miljoen euro vorig jaar. Dat resultaat werd gehaald ondanks een lagere omzet. Wie verder leest in het jaarverslag van de afzetorganisatie, komt nog enkele opvallende zaken tegen.

Om bij de financiƫle cijfers te blijven: Hoewel er over het geheel een goed resultaat gemeld kan worden, hadden specifieke onderdelen een moeilijk jaar. De volledige dochteronderneming The Greenery Italia had een lastig jaar. Het bedrijf is afhankelijk van de afzet van grote volumes in kortere periodes. In het jaarverslag staat: "Dat leidde er toe dat niet altijd de marges werden gehaald die nodig zijn voor een positief resultaat. Wel slaagde Greenery Italia erin opnieuw een aantal nieuwe klanten in het retailsegment toe te voegen, waaronder MD en Carrefour."

2016 wordt voor Hoogsteder en Greenery France als een margetechnisch redelijk, maar lastig jaar getypeerd. Voor Van den Berg was 2016 zelfs een uitstekend jaar met een goed resultaat bij een omzet en volume conform verwachting. Van den Berg heeft een significante positie op de Zwitserse markt en is sterk vertegenwoordigd in het grootwinkelbedrijf. De omzet van Dalice is, vooral door een betere prijsvorming van knoflook, met 18% gestegen ten opzichte van 2015. Het volume daalde met 6% door een lagere beschikbaarheid van knoflook.

Klik hier om snel de financiele resultaten in te zien.

Ook werd er in het biologisch segment een forse omzetgroei geboekt, maar de markt groeit nog altijd sneller dan de productie. Ondanks dat in het begin van 2016 meer telers interesse toonden in omschakeling, blijft de productie achter bij de vraag.

De focus op de kernactiviteit van The Greenery, die in voorgaande jaren al leidde tot verkoop van dochterondernemingen Mulder Onions en North Bank Growers, gaat verder. Voor de Braziliaanse mangoproducent PTLA wordt naar een overnamekandidaat gezocht.

Van 9 naar 3 DC's
In Nederland is het beleid er op gericht om het aantal DC's te verminderen. Van de 9 DC's die The Greenery in 2013 had, moeten er in 2019 nog 3 over zijn. Dat betekent dat het vloeroppervlak wordt teruggebracht van 105.000 m2 in 2013 naar 60.000 m2 in 2019.

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel en wordt op praktische punten zichtbaar. Zo is het leasewagenpark van The Greenery onder handen genomen en wordt gesteld dat een leaseauto minimaal energielabel C moet hebben. Daarnaast wordt het gebruik van het openbaar vervoer gestimuleerd.

Online blijft een zoektocht, maar het kanaal wordt steeds belangrijker. "The Greenery onderzoekt hoe dit kanaal optimaal bediend kan worden en stelt haar 'license to operate' veilig door middel van: Partners voor 'online' verkoop. Proefprojecten met directe levering aan eindgebruikers. Het 'online proof' maken van producten op basis van onderzoeksresultaten. Verdere verduurzaming van het primaire logistieke proces. Borgen van voedselveiligheid. Aanbieden van 'convenience' en 'ready to eat' producten."

Op een andere plaats in het jaarverslag schrijven Gerard Pronk en Steven Martina: "Duurzame relaties tussen retailers en leveranciers kunnen de constante kwaliteit van het product waarborgen. Retailers worden tegelijkertijd zelf uitgedaagd door nieuwe (online) toetreders, alternatieve producten, nieuwe en meer eetmomenten via on- en offlinekanalen. Wij moeten dus ook aansluiting houden bij de online markten van onze klanten."

Klik hier om het volledige jaarverslag te lezen.
Publicatiedatum: