Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Retail Center Rijk Zwaan geopend

Afgelopen maandag opende veredelingsbedrijf Rijk Zwaan het eerste Retail Center ter wereld. "Duitsland is een van de grootste afzetmarkten van Europa en daarom is Berlijn de plaats geworden van het eerste Retail Center ter wereld", aldus Jan Doldersum van Rijk Zwaan.

Klik hier voor de fotoreportage


Opening door Jan Doldersum, Jörg Werner en Jürgen Köhne

Het doel van Retail Center van Rijk Zwaan is om de retailer een advies op maat te geven met betrekking tot wat er op het schap zou moeten liggen, welke positionering, welke hoeveelheden, soorten, etc. In het Retail Center wordt veel consumentenonderzoek verricht en daar is het ook op ingedeeld.


3 soort supermarkten: Bovenin het Nederlandse , daaronder het Amerikaanse en rechts het Duitse concept

De ruimte is ingericht in 3 soort supermarkten. Het Nederlandse systeem met gesloten deuren en veel convenience, het Duitse systeem met de focus op de discounter en het Amerikaanse systeem met een open koeling.

"Alle kennis die we vanuit hier opdoen, zullen we delen met onze staf wereldwijd en ook met onze klanten in verschillende landen in Europa en buiten Europa", vertelt Jörg Werner, Business Development Manager van Rijk Zwaan.

Eye-Tracking
Om tot het juiste advies te komen, worden er verschillende onderzoeken verricht. Eye-tracking is er een van. De consument krijgt een speciale bril met een camera in het midden en de glazen geven aan waar de ogen naar kijken, wanneer de ogen zich fixeren en hoelang ze ergens naar kijken.


Eye-tracking

Deze technologie wordt gebruikt met test-shopping. Hierbij krijgt de consument een karretje mee en bijvoorbeeld 10 euro om alle benodigde groenten voor een salade te kopen. Of ze staan voor een groot uitgebreid schap en vragen om een bepaalde productsoort uit te kiezen. Aan de hand van de camera kunnen ze zien hoe de consument kijkt en hoe ze de keuzes maken.

Met de informatie kan bepaald worden waar de consument veel naar kijkt en hoe ze naar een schap kijken en aan de hand daarvan kan een advies gegeven worden over hoe het schap ingedeeld moet worden.


Andreas Müller vertelt meer over de onderzoeken

Retail advies
"De retailer wilt graag zijn marktaandeel behouden en dus moeten we weten welke producten op het schap komen en waar die neergezet moeten worden. Tegenwoordig heb je zoveel tomaten, dat een consument het overzicht snel kwijt kan raken. Daarom proberen we ook aan de hand van diepte-interviews en focusgroepsdiscussies meer te weten te komen over koopgedrag bij de consument", zegt Andreas Müller, Chain Manager van Rijk Zwaan Germany and Austria.
"We hopen samen met de retailer dit Retail Center te gebruiken om omzetten te verhogen en om bij te dragen aan een verhoging van de groentenconsumptie", concludeert Jörg Werner.


Roel Janssen van Philips

Philips en In-Farm

Rijk Zwaan werkt ook samen met bedrijven die hun producten met teelttechnieken naar het optimale niveau kunnen brengen. "Zo zijn er retailer die wel producten van Rijk Zwaan op hun schap willen hebben, maar die aan strenge eisen moeten voldoen met betrekking tot nitraatgehalte", legt Roel Janssen van Philips uit. "Met onze Led verlichting kunnen we het juiste lichtrecept maken, waardoor er aan deze eisen worden voldaan."

Daarnaast heeft Philips ook een cosmetische functie. "Als een slasoort door te weinig UV geen mooie roodkleuring krijgt, dan kunnen we met onze verlichting ervoor zorgen dat ze alsnog de gewenste UV-hoeveelheid krijgen."

Ook Infarm werkt met Rijk Zwaan samen. Ze hebben verticale teelt technologie die ze leasen aan restaurants, supermarkten en anderen. De afnemer hoeft niet om te zien naar de teelt. "Twee keer per week komen we langs om te zorgen voor oogst en verzorging van het gewas", vertelt Martin Weber van Infarm.

Niet alleen de uitstraling is de reden voor afnemers om met Infarm in zee te gaan. "Er zijn bedrijven die hebben ontdekt dat wij de sla goedkoper kunnen leveren dan de andere leveranciers."

Een aantal Rijk Zwaan partners heeft een 'sneak preview' van het Retail Center gekregen tijdens de Fruit Logistica van dit jaar. Hun feedback was zeer positief en is gebruikt om de faciliteiten nog verder te optimaliseren.

Retailers en andere Rijk Zwaan partners kunnen nu een afspraak maken voor een bezoek aan het Retail Center via www.rijkzwaan.com/retailcenter of door contact op te nemen met hun lokale Rijk Zwaan contactpersoon.

Klik hier voor de fotoreportage