Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Zwitserland: Migros laat consumenten producten vergelijken / Rusland: O'Key wil winkelervaring verbeteren

Lidl opent nieuw Brits DC

VK: Lidl opent nieuw DC in West Midlands
Lidl heeft onlangs zijn elfde regionale distributiecentrum geopend in de West Midlands-regio in het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor worden 400 banen voor de directe omgeving gegenereerd. Zes maanden eerder opende Lidl een distributiecentrum in Southampton. De nieuwe centra zijn onderdeel van een uitbreidingsplan op basis van een investering van £1,5 miljard (€1,75 miljard). (retailgazette.co.uk)

Rusland: O'Key wil winkelervaring verbeteren
De O'Key Group zegt zich in het komende jaar volledig toe te leggen op het verbeteren van de algehele winkelervaring voor de consument. Eerder maakte de retailgroep zijn resultaten voor 2016 bekend. Daaruit blijkt dat de groep jaar op jaar een totale omzetstijging van 8,0% had. De omzet kwam neer op RUB 175,4 miljard (€2,91 miljard). Het hypermarkt- en supermarktsegment van de groep genereerde een omzet van RUB 169,7 miljard (€2,81 miljard), wat een toename is van 4,9%. De discountafdeling had een omzet van RUB 5,8 miljard (€96,16 miljoen). Volgens de retailer is het doel om de efficiëntie van het hypermarkt- en supermarktsegment te verbeteren en om het netwerk van de discountketen uit te breiden. (esmmagazine.com)

VS: Kroger brengt geplande uitbreiding me 35% terug
Kroger Co. wil de plannen voor winkeluitbreidingen met 35% omlaag schroeven. In 2016 plande de keten 85 projecten, maar nu is dat aantal omlaag gebracht naar 55, aldus het jaarlijkse 10-K-verslag van de Securities and Exchange Commission dat onlangs is uitgebracht. Het verslag laat zien dat het aantal investeringen met tot 13% wordt verminderd en neer zal komen op ergens tussen de $3,2 miljard en $3,5 miljard (€3,0 miljard en €3,3 miljard), terwijl de geplande investering in 2016 nog op $3,7 miljard (€3,46 miljard)  stond. Kroger gaf eerder al aan dat de plannen van 2017 voor nieuwe winkels met vertraging zouden worden uitgevoerd, maar had de manier waarop nog niet specifiek aangegeven. Al met al verwacht het bedrijf een toename in totale verkoopruimte van 1,8%, in vergelijking met de 3,4% van 2016. (supermarketnews.com)

VK: Ocado zoekt naar nieuwe topleverancier
Ocado is dit jaar wederom begonnen met zijn wedstrijd, waarin wordt gezocht naar de nieuwe belofte op het gebied van Britse voedingsmiddelen. De online supermarkt doet daarom een oproep naar kleine leveranciers in het Verenigd Koninkrijk om zich aan te melden voor de wedstrijd voor de titel van Nieuwste Britse Topleverancier. De producten van de winnaar van de wedstrijd worden opgenomen in het assortiment van Ocado. Daarnaast krijgt de winnaar een bedrag van £20.000 (€23.400) voor promotiedoeleinden. (kamcity.com)

Zwitserland: Migros laat consumenten producten vergelijken
De Zwitserse keten Migros laat zijn consumenten door middel van een mobiele app producten vergelijken terwijl ze in de winkel zijn. Dankzij de nieuwe Discover-functie van de Migros-app kunnen consumenten producten inscannen en vervolgens online de meningen van andere consumenten over dit product lezen. (ecommercenews.eu)

India: Big Basket leent 450 mln rupee voor logistiek
Big Basket heeft bij Trifecta Capital een lening van 450 miljoen rupee (€6,48 miljoen) afgesloten voor nieuwe faciliteiten voor opslag en koelketenlogistiek. De in Bengaluru gevestigde online retailer zoekt al langer naar investeringsfondsen en heeft daarnaast gekeken naar de mogelijkheden om de kleinere concurrent Grofers over te nemen. Ook probeert Big Basket voor $150 miljoen (€140,3 miljoen) aan financiering te verkrijgen via de investeringsbank Morgan Stanley. De overeenkomst hiervoor zou in april moeten worden getekend, al gaan er geruchten dat het langer zal duren voordat een akkoord wordt afgesloten. (indiatimes.com)

Engelse asperges bij Tesco

Engelse asperges zijn drie weken eerder dan normaal verkrijgbaar bij Britse Tesco-vestigingen. De hoeveelheid zonlicht van de afgelopen weken heeft het Engelse aspergeseizoen versneld, waardoor Britse consumenten aan het einde van maart al toegang tot de eerste asperges hadden.

Publix nog steeds een van de waardevolste merk van Florida

Publix staat wederom hoog in een lijst van de meest waardevolle merken van Florida. Elk jaar brengt het financiële adviesbureau. een verslag uit, waarin de waarde van de grootste merken ter wereld worden geanalyseerd. 15 van de 500 grootste merken van de VS zijn te vinden in Florida. Samen hebben deze bedrijven volgens het verslag een gecombineerde waarde van $39,5 miljard (€37,0 miljard). (heraldtribune.com)

Jongvolwassen mannen doen vaker online boodschappen
Hoewel online consumenten in alle demografische groepen en lagen te vinden zijn, worden boodschappen het meest online gedaan door jongvolwassen mannen in de leeftijd van 18 tot 44. Dit blijkt uit een verslag van een onderzoek naar online consumentengedrag onder de naam "The Virtual Grocery Store" van het onderzoeksbureau NPD Group. Andere groepen die meer geneigd zijn tot online boodschappen zijn leden van Amazon Prime en jonge volwassenen in het algemeen. (groceryheadquarters.com)

VS: Blue Apron huurt bankieren voor beursgang in 2017

Blue Apron, het grootste bedrijf in de VS voor maaltijdpakketten, heeft investeringsbankiers ingehuurd om de beursgang van het bedrijf in 2017 te leiden. Het in New York gevestigde bedrijf heeft Goldman Sachs, Morgan Stanley en Citigroup ingeschakeld voor de uitvoering van de beursgang, die misschien met de herfst al zal worden gerealiseerd. De beursgang van Blue Apron vindt plaats op een moment dat er veel sprake is van concurrentie in het marktsegment voor maaltijdpakketten. Verschillende bedrijven maken gebruik van een concept, waarbij recepten en de bijbehorende verse ingrediënten direct aan consumenten worden geleverd, die lid zijn van de dienst van het betreffende bedrijf. Minstens een concurrent van Blue Apron heeft zelf ook plannen voor een beursgang. (cnbc.com)

Walmart investeert $135 mln in DC in Alabama
Walmart gaat $135 miljoen (€126,3 miljoen) investeren in een distributiecentrum in Mobile in de staat Alabama. Hierdoor worden 550 banen in deze regio gegenereerd. De nieuwe opslag-, laad- en los-faciliteiten vormen samen het vierde distributiecentrum van Walmart in Alabama en zullen waarschijnlijk voor een significante stimulans voor de haven van Mobile zorgen. De bouw van het distributiecentrum zal ongeveer 14 maanden duren. Als de nieuwe faciliteit van 232.000 vierkante meter eenmaal in bedrijf is, zal deze zo'n 800 Walmart-vestigingen ondersteunen. (bizjournals.com)

Australische supermarktsector heeft baat bij zwakkere economie

De omzet van Coles en Woolworths zal in de komende vijf jaar met mogelijk 5% toenemen. De reden hiervoor is omdat Australische consumenten meer voedingsmiddelen bij supermarkten zullen halen om kosten te besparen en te compenseren voor de toenemende uitgaves voor kinderopvang en andere kosten.
Klik hier om meer te lezen op smh.com.au

VS: Supervalu combineert twee ketens
Supervalu gaat de bedrijfsvoering van twee van zijn ketens combineren. De noodlijdende ketens Shoppers Food & Pharmacy en Farm Fresh worden samengevoegd. Als gevolg van de fusie verdwijnen 21 van de 44 managementfuncties bij Farm Fresh, die worden overgenomen door Shoppers in Bowie. Farm Fresh-directeur Mickey Nye blijft actief bij Supervalu als regionaal onderdirecteur, in welke functie hij verantwoordelijk zal zijn voor Farm Fresh, Shoppers and Shop n' Save. (supermarketnews.com)

VK: Waitrose verhoogt bananenprijs met 4,1%
Waitrose heeft zijn bananen met 4,1% in prijs verhoogd van 72p per kilo tot 75p per kilo (van €0,84 tot €0,88). De reden hiervoor zijn de recente overstromingen in het Caribisch Zeegebied, die een aantal plantages in deze regio hebben overspoeld. (mirror.co.uk)

Amazon wil grote merken weglokken bij Wal-Mart en Costco
Amazon.com heeft een aantal van de grootste merken ter wereld uitgenodigd op het hoofdkwartier in Seattle. De e-commerce-gigant wil deze bedrijven overhalen om hun producten direct aan online consumenten te leveren, zodat ze op deze manier retailketens als Wal-Mart, Target en Costco kunnen omzeilen. De vergadering van drie dagen wordt in mei gehouden en zal worden bijgewoond door vertegenwoordigers van bedrijven als General Mills, Mondelez en andere leveranciers van verpakte goederen. De deelnemers krijgen onder andere een rondleiding op een distributiecentrum van Amazon en een presentatie van Worldwide Consumer-directeur Jeff Wilke, die direct onder Amazon-oprichter Jeff Bezos staat. (seattletimes.com)


Supermarktketens moeten zich richten op leden van Amazon Prime
Klik hier om het artikel te lezen. 

Hoe retailers hyperlokaal aansluiting kunnen vinden
Klik hier om het artikel te lezen.







Publicatiedatum: 4-4-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: