Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gemeenten, scholen en bedrijven stimuleren gezond voedingspatroon jeugd

Kinderen nemen ouders mee in hogere groenten- en fruitconsumptie

Tholen – Jong geleerd is oud gedaan, een wijsheid die de gemeente Bergen op Zoom inzet om de jongeren in de gemeente als vanzelfsprekend meer groenten en fruit te laten eten. "We hopen mensen hiermee meer bewust te maken. Een gedragsverandering teweeg brengen is iets van de lange adem, maar we hopen dat dit een bijdrage gaat leveren", zegt wethouder Yvonne Kammeijer van de gemeente. Aandacht voor een gezond voedingspatroon is een van de zes pijlers van de F!tfabriek in de gemeente die inzet op gedragsverandering en meer bewegen in Bergen op Zoom. De F!tfabriek staat daardoor in nauw contact met jongeren maar willen via hen ook de ouders aan het denken zetten, vertelt projectleider Victor Besters. Daarom hangen in alle Albert Heijn-filialen binnen de gemeente Bergen op Zoom borden met 'Groente en fruit, zet je tanden erin'.

Motiveren
"De borden blijven tot na de zomervakantie hangen", vertelt Huib Pannekoek van Albert Heijn Glacisstraat. "En er gaat in samenwerking met de F!tfabriek meer gebeuren. Scholen komen samen met een diëtist op bezoek om hier te voelen, ruiken, proeven op de groente- en fruitafdeling." De F!tfabriek zou graag zien dat kinderen hun ouders gaan motiveren om extra groente- en fruit te in te kopen. Victor: "Dat is de reden dat we deze bewustwordingscampagne bij de Albert Heijn filialen zijn opgestart. Daarnaast doen aangesloten scholen projecten in de klas. Kinderen krijgen dan bijvoorbeeld als huiswerk mee om thuis een gezonde maaltijd te koken. Kinderen vinden dat heel leuk en de ouders dan meestal ook."



Actie
Filiaal Albert Heijn Glacisstaat komt zelf ook in actie richting de jeugd. "Wij zitten vlak naast een middelbare school. Tussen de middag komt de jeugd nogal eens een frikandelbroodje halen en gooit de lunch van thuis in de prullenbak. We willen deze jongeren meer bewust maken van de keuze die zij op dat moment maken en zijn op dit moment manieren aan het bedenken om dat vorm te geven, want we willen het natuurlijk niet verbieden. Verder hebben wij ook altijd een kleine winkelwagen klaarstaan met snoeptomaten, mandarijnen en appeltjes voor kinderen om gratis te proeven."



Energiedrank
Bergen op Zoom is een van de Jogg-gemeenten, waarbij Jogg staat voor Jongeren op gezond gewicht. Al meer dan 199 gemeenten sloten zich bij dat landelijke project aan. De gemeenten die zich committeren vertalen de boodschap van gezonde eten en meer bewegen naar een lokale aanpak. De Bernardusschool in Haarlem bedacht bijvoorbeeld een ludieke manier om kinderen bewust te maken van de inhoud van energiedrankjes. Deze bevatten vooral suikerklontjes was de conclusie. De kinderen maakten vervolgens zelf energy-drankjes van spinaziesap, rode bietensap, kokoswater die ze ook heel lekker vonden.



Malden (Gelderland) is geen Jogg-gemeente maar voerde onlangs zelfs een snoepverbod in. Koek, chips en snoep zijn verboden op school, wat het makkelijker maakt om een appel mee te geven als tussendoortje. De school heeft ook een eigen moestuin en spelen restaurantje. De school dingt mee naar de Nationale onderwijsprijs.