Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nog steeds misleidende consumenteninformatie volgens Freshfel rapport

Waar is het fruit?

Het beeld en de naam van vers fruit wordt nog vaak misbruikt door andere voedingssectoren. Dit is de belangrijkste conclusie van de nieuwe editie van Freshfel's studie 'Where is the Fruit?'. Er zijn nog steeds teveel producten die fruit prominent op de verpakking weergeven ondanks beperkte of geen aanwezigheid van fruit waarmee de resultaten van een eerdere studie in 2010 worden bevestigd. Van de 188 onderzochte producten in 13 EU-lidstaten (representatief voor 80% van de de EU-bevolking) hadden slechts 20% een fruitgehalte van 50% of meer. In 7% van de producten zat helemaal geen fruit, 34% hadden minder dan 10% fruit en in nog eens 34% was er tussen 11% en 50% fruit. Deze cijfers tonen aan dat de praktijken van voedingsbedrijven niet overeenkomen met de doelstellingen van de EU-verordening betreffende voedselinformatie aan consumenten, noch de EU-verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen.

Een nieuwe editie van de studie 'Where is the Fruit' van Freshfel, de Europese vereniging voor de AGF-sector, analyseert het fruitgehalte zoals aangegeven op de etiketten van voedingsproducten. Hierbij gaat het om een verscheidenheid van producten die een afbeelding van of een verwijzing naar fruit op de verpakking gebruiken en is er niet naar een bepaalde categorie voedingsmiddelen of naar een bepaald merk gekeken. Uit de resultaten blijkt dat er nog steeds misleidende informatie de consument bereikt. Sommige consumenten zouden vanwege het gebruik van 'gezonde' afbeeldingen zoals van fruit, kunnen denken dat ze een gezonde keuze maken maar komen in werkelijkheid bedrogen uit. 

EU-verordening 1169/2011 stelt dat 'voedselinformatie aan consumenten niet misleidend mag zijn'. EU-verordening 1924/2006 inzake voedings- en gezondheidsclaims bevat de omschrijving 'foto's, grafische of symbolische voorstellingen, die suggereren dat een voedingsmiddel bepaalde eigenschappen heeft'. Volgens beide verordeningen mogen er geen valse of misleidende beweringen zijn naar consumenten toe. Consumenten hebben waarheidsgetrouwe informatie nodig wanneer ze een bepaald product kopen, zeker in het huidige klimaat van steeds meer gezondheidsbewuste consumenten en stijgende niveaus van zwaarlijvigheid. Volgens Daphne van Doorn, beleidsadviseur bij Freshfel voor duurzaamheid en gezondheid: "Uit dit 'Where is the Fruit' rapport blijkt dat er nog steeds lacunes zijn in de EU-regelgeving die bij consumenten tot verwarring kan leiden over voeding. De consument zou niet met foto's van fruit mogen worden misleid terwijl er weinig tot geen fruit in het eindproduct zit."

Een manier om de huidige situatie te rectificeren zou het eindelijk volledig invoeren van de voedingsprofielen binnen de voedingsclaimverordening zijn. Een product zou ten minste 50 gram fruit per 100 gram eindproduct moeten bevatten om een foto, grafische of symbolische afbeelding van fruit te kunnen gebruiken zonder de maximale drempelwaarden voor zout, suiker en vet te overschrijden. Groenten en fruit zijn belangrijke onderdelen van een gezond dieet. Er is veel onderzoek gedaan (bijvoorbeeld via de Wereldgezondheidsorganisatie) waaruit blijkt dat voldoende dagelijkse consumptie van groenten en fruit ernstige ziekten zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker kan helpen voorkomen. Volgens dit rapport moet de consument beter worden beschermd en moet er meer aandacht worden gegeven aan de promotie van het eten van verse vruchten en groenten.

Klik hier voor het volledige rapport.
Publicatiedatum: