Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Freshfel wil aangescherpte Europese wetgeving verpakkingen

"Fruit op verpakking alleen bij minstens 50% fruit"

Het imago van vers fruit wordt nog altijd te vaak door voedingsproducenten misbruikt. Op verpakkingen staan afbeeldingen van fruit, terwijl dat ingrediƫnt niet of nauwelijks aanwezig is. Dat stelt de European Fresh Produce Association Freshfel in het rapport Where is the Fruit? De organisatie pleit voor een wettelijke regeling waarbij op een verpakking alleen een afbeelding van fruit gebruikt mag worden als het product minstens 50% fruit bevat.

Freshfel onderzocht 188 producten in 13 landen van de Europese Unie. Slechts 20% bevatte 50% fruit of meer, terwijl 7% van de producten helemaal geen fruit bevatte. Bij 34% een derde van de producten bevatte minder dan 10% fruit en bij eveneens 34% had fruitgehaltes van tussen de 11% en 50%. In veel gevallen wordt de consument dus misleid omdat hij een gezonde keuze denkt te maken door voor een product met fruit op de verpakking te kiezen.

De uitkomsten zijn in strijd met met de doelstellingen van de EU-regelgeving. In EU-verordening 1169/2011 op voedselinformatie aan consumenten staat dat 'voedselinformatie niet misleidend mag zijn', terwijl de EU-verordening 1924/2006 inzake voedings- en gezondheidsclaims, bepaalt dat in de claim geen foto's, grafische voorstellingen of symbolen gebruikt mogen worden die suggereren dat een levensmiddel bepaalde eigenschappen heeft.

Freshfel wil dat de Europese regelingen aangescherpt worden. De organisatie pleit voor een wettelijke regeling waarbij op een verpakking alleen een afbeelding van fruit gebruikt mag worden als het product minstens 50% fruit bevat.

Lees hier het volledige rapport van Freshfel.
Publicatiedatum: