Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




foodwatch:

"Jumbo misleidend met sap-aanduiding"

Jumbo verkoopt in haar webshop onder de categorie 'sap', dranken die niet aan de wettelijke definitie van sap (100% vruchtensap) voldoen, zoals vruchtendranken en nectars. Dat meldt foodwatch. Deze dranken bestaan vooral uit suikerwater met vaak maar een kleine hoeveelheid sap. Zo verkoopt Jumbo onder de categorie 'ongekoeld sap' de drank Jumbo Helder granaatappel acai met 0,01% sap van granaatappel en 0,01% acai. foodwatch vindt dit misleidend en had een klacht hierover ingediend bij de Reclame Code Commissie. Sap is immers een wettelijk beschermde term voor een product dat uit 100% vruchtensap bestaat. De klacht is in eerste instantie niet gehonoreerd en zal nu verder procederen middels een bezwaarprocedure bij de Reclame Code Commissie. Albert Heijn en Plus pasten hun webshops na de klacht van foodwatch wel aan.



De klacht
Het zelfreguleringsorgaan Reclame Code Commissie erkent de klacht van foodwatch dat onder een categorie als 'ongekoeld sap' in de webwinkel van Jumbo veel niet-sappen worden verkocht. Ze gaat er echter van uit dat de consument doorklikt naar de productpagina van specifieke dranken waar alsnog de wettelijk juiste benaming staat ľ zoals nectar of vruchtendrank. Ze ziet de aangeboden dranken op de categoriepagina's niet als 'zelfstandige aanprijzing'. foodwatch vindt de uitspraak onbegrijpelijk en zal verder procederen door bezwaar tegen de uitspraak in te dienen. "Liegen is liegen, een nectar of vruchtendrank is geen sap. De leugen wordt niet weggenomen omdat Jumbo op andere webpagina's op de website wel het juiste verhaal vertelt."

Bron: foodwatch

Publicatiedatum: 4-4-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: