Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Labels, sortering en smaak: alles om meer zachtfruit te verkopen

Fotoreportage Global Berry Congress 2017

Tholen - Smaak en kwaliteit vormen de sleutelwoorden van het Global Berry Congress dat gisteren in Rotterdam gehouden werd. Opvallend veel aandacht voor de consument en het veranderende gedrag van de consumenten tijdens de verschillende sessies. Niet verwonderlijk dat termen als smaak en kwaliteit dan vaak genoemd worden, al dreigde de twee woorden aan waarde te verliezen naarmate ze vaker genoemd werden.

Naast cijfers over veranderende consumptiepatronen werd er tegen het einde van de ochtend nagedacht over de vraag: hoe kunnen we meer zachtfruit verkopen? Ben Maes van Special Fruit vertelde over het label Berry Fresh. De merknaam bestaat al langer, maar sinds 2013 is de verkoop met 70% gestegen, vertelt Ben. Oorzaak daarvoor ligt in de kernwaarden van het merk: jaarrond aanbod, een netwerk van vaste telers en eigen productie. Om de consumptie te vergroten is het belangrijk om de consument te bereiken voordat de supermarkt bezocht wordt, terwijl de klant door de supermarkt loopt en nadat het product gekocht is.


Ben Maes, Special Fruit.

Klik hier voor de fotoreportage

Special Fruit werkt onder andere samen met het Portugese BFruit. Dit bedrijf startte in 2013 en bestaat uit een groep zachtfruittelers. In totaal telt het areaal 10 hectare bramen, 100 hectare frambozen, 75 hectare blauwe bessen en 14 hectare rode bessen. "Portugal heeft als enige land in Europa het voordeel van de Atlantic Breeze, waardoor we een langer seizoen hebben," vertelt Pedro Bragança. Daarnaast ontwikkeld het fruit langzamer dan in andere gebieden waardoor smaak en kleur van het fruit beter zijn, zo betoogt de Portugees.


Pedro Bragança, BFruit.

Op het kleine beurspleintje, waar pakweg twintig bedrijven zich presenteerden, viel op dat de toeleveranciers goed vertegenwoordigd waren. Waar in de lezingen nagedacht werd over consumptie, marketing en verkoop stond bij deze bedrijven de stappen eerder in de keten centraal. Vooral het begin van de keten, de veredeling en opkweek, kregen veel aandacht. De reacties onder de standhouders waren wisselend. Het congres trekt nauwelijks de technische mensen en telers die de doelgroep vormen voor deze bedrijven. Positief is echter dat de mensen die het congres bezoeken, uiteindelijk wel knopen doorhakken, zo vertelt een standhouder.


Raffaele Benedetti, Unitec.

Na de pauze eer aandacht voor de kwaliteit van de bessen na de oogst. Unitec en BBC Technologies vertellen over de invloed van een goede sortering. Raffaele Benedetti voorspelt een vergelijkbare omschakeling als in de kersen, waar de optische sortering inmiddels standaard is. Een Chinese klant van de Italiaanse machinebouwer vertelt dat de verkoop met 20 tot 30 procent steeg door de goede sortering. Geoff Furniss, CEO van BBC Technologies, voegt toe dat techniek de consumentenervaring verbeterd. Een goede consumentenervaring resulteert eerder in een herhaalaankoop en dus groei voor de sector, zo redeneert de Nieuw-Zeelander.


Geoff Furniss, BBC Technologies.

Ekland Marketing greep het congres aan om nieuwe directieleden voor te stellen. De zachtfruit specialist stelde Patrick Ballew aan als CEO. Rodrigo Ocampo neemt de taak van CFO over en ook Gabriala Pavia treedt toe tot de directie.


Klik hier voor de fotoreportage