"De boodschap moet de bühne over"
Jan-Willem in de oude citrusveiling
Wat heb je voor opdracht meegekregen?
Total Produce heeft in 2016 al een strategisch beleidsplan gemaakt waarbij het vooruit kijkt naar 2020 en zelfs verder naar 2025. We gaan de komende jaren echt een professionaliseringsslag maken, intern maar zeker ook extern, waarbij category management, transparantie, innovaties en waarde creatie belangrijke pijlers zijn. De tijd van het alleen maar dozen schuiven, is wat ons betreft echt voorbij. We zijn als autoriteit in de overzeese importhandel een kennisbaak en moeten dat ook meer over de bühne krijgen. Wij weten bijvoorbeeld alles over meloenen. Dan mag een klant ook verwachten dat je hem meeneemt in je toekomstvisie en trends over dit product.
Aan welke innovaties denk je dan?
Dat kan in concepten, in verpakkingen, maar ook op productniveau vanuit de driehoek teler – Total Produce – zaadveredelaar. Het is misschien niet eenvoudig om te innoveren, maar het kan absoluut. Dat bewijzen we onder meer met onze mini-watermeloen, die erg goed verkoopt. Jonge consumenten verliezen snel hun interesse en willen continue worden verrast om hen te blijven bereiken moeten we continue en sneller innoveren.
Kiezen jullie voor voorwaartse of achterwaartse integratie?
Verder achterwaarts integreren gaat haast niet meer. Met de meeste telers werken we al jarenlang zeer nauw samen. In feite zijn we zelf de bron. We telen dan vaak niet zelf, maar werken al tientallen jaren met grote producenten samen. Grootschaligheid is daarbij voor ons een voorwaarde. Ik zeg altijd: olifanten dansen met olifanten. Vaak hebben deze partijen ook meer kennis en kracht. Om innovaties op grote schaal te introduceren, kun je eigenlijk niet met kleine partijen werken. Daarom richten we ons op voorwaartse ketenontwikkeling richting de eindverkopers.
Het hele interview lezen? Neem een abonnement op het Vakblad Primeur en wij sturen jullie het maart-nummer toe