Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Picnic krijgt investering 100 miljoen

Online boodschappenbezorgdienst Picnic krijgt een investering van 100 miljoen euro. Daarmee kan de bezorgdienst de komende drie jaar uitbreiden naar het hele land. Het geld komt onder meer van Nederlandse familiefondsen, investeringsmaatschappij NPM Capital, eigendom van de familie Fentener van Vlissingen en investeringsfonds De Hoge Dennen van de familie De Rijcke.

Picnic bezorgt nu alleen boodschappen aan huis in het midden van Nederland waar het bedrijf ongeveer 30.000 klanten bedient. Om landelijke bezorging mogelijk te maken wil Picnic vijf nieuwe distributiecentra openen. "We zijn een moderne melkboer die alles heeft, voor iedereen betaalbaar is en altijd voor je klaarstaat", zegt Joris Beckers, een van de oprichters van Picnic.
In Amersfoort, de stad waar Picnic begon, wordt inmiddels vijf procent van de boodschappenomzet online behaald. Picnic heeft daarin een aandeel van 83 procent. In heel Nederland wordt slechts 1 procent van de boodschappenuitgaven online gedaan. Volgens Michiel Muller, een van de oprichters van de online supermarkt, zijn er daarom nog veel groeimogelijkheden.

Duurzaamste supermarkt
Er komen 2000 elektrische wagentjes, waarmee bezorgers langs de deuren gaan. "We willen de meest duurzame supermarkt ter wereld worden." Het bedrijf verwacht dit jaar 2000 nieuwe banen te creƫren. Op termijn zou dat kunnen oplopen tot 10.000 arbeidsplaatsen. Het bedrijf draait nu ongeveer 30 miljoen omzet en wil in 2017 richting de 100 miljoen euro.

Silicon Valley
Het geld van de familiefondsen wordt over een periode van drie jaar in het bedrijf gestoken. Volgens Picnic waren er ook 'een hele lijst' partijen uit het buitenland, bijvoorbeeld uit Silicon Valley, die in het bedrijf wilden investeren. Vanwege het langetermijnkarakter van de investering kregen de Nederlandse fondsen de voorkeur. Met de investering krijgen de families een belang van enkele tientallen procenten in het bedrijf.

Publicatiedatum: