Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede kwaliteit maar minder vraag naar Marokkaanse aardbeien

In Marokko nadert het aardbeienseizoen zijn einde. In december bereikte de aanvoer een piek die duurde tot in januari. Volgens Kaoutar Abouljalil, van het exportbedrijf Leader Morocco, waren de kwaliteit en prijzen uitstekend maar bleef de vraag achter ten opzichte van vorig jaar.

"Ik denk dat de kleine vraag te maken heeft met het begin van het Marokkaanse seizoen in 2016. Het was toen zeer heet in Marokko, wat nadelig is voor de aardbeienteelt. Deze weersomstandigheden hadden hun weerslag op de kwaliteit. Dit seizoen is de kwaliteit echter uitmuntend maar waarschijnlijk twijfelen veel consumenten na het vorige seizoen aan de kwaliteit van onze aardbeien," legt Kaoutar uit.

Leader Morocco exporteert zijn aardbeien per luchtvracht naar Rusland. Terwijl veel exporteurs momenteel terughoudend zijn wat betreft het zakendoen met de wispelturige Russische markt, is Leader Morocco gespecialiseerd in de handel met Rusland. "Onze bedrijfsdirecteur is een Rus. Zodoende kunnen wij rechtstreeks en duidelijk communiceren met onze Russische klanten. We werken ook met vooruitbetalingen, die het risico van de handel met Rusland beperken."



Dit seizoen heeft Leader Morocco ongeveer wekelijks een luchtvracht van 3 tot 4 ton verzonden. Het bedrijf doet inmiddels alweer 3 tot 4 jaar zaken met de Russische markt. De aardbeien worden ingekocht bij telers in de noordelijke streken van Marokko en vervolgens rechtstreeks naar de Russische groothandel geëxporteerd.

"De concurrentie op de Russische markt was dit seizoen kleiner dan voorgaande seizoenen," vervolgt Kaoutar. Er waren minder exporteurs uit Turkije en Egypte actief op de markt waardoor het volume kleiner was. Dit zorgde voor hogere aardbeienprijzen."

Kaoutar geeft toe dat op de binnenlandse markt de concurrentie nog altijd groot is. Het bedrijf hoeft echter niet echt rekening te houden met concurrerende exporteurs vanwege zijn Russische directeur waardoor Leader Morocco in een unieke positie verkeert voor de handel met Rusland.

Voor Leader Morocco zijn de hoge logistieke kosten het grootste obstakel voor de export naar de Russische markt. "Er waren meerdere logistieke bedrijven die gericht waren op het transport tussen Marokko en Rusland maar een aantal hiervan is gestopt. Het komt er op neer dat momenteel één bedrijf het monopolie op de logistieke dienstverlening tussen beide landen in handen heeft. Dit maakt het erg moeilijk om de kosten te drukken en lagere transportprijzen te bedingen."

Kaoutar is van mening dat men een uitstekende kwaliteit moet leveren in combinatie met goede dienstverlening en volledige transparantie als men wil slagen als exporteur in de verssector. "Je moet er altijd voor zorgen dat alles tot in de puntjes geregeld is," besluit Kaoutar.


Voor meer informatie:
Kaoutar Abouljalil
Leader Man (Morocco)
Email: development@leader-man.org
Mob: 00212-661-281466

Publicatiedatum: