Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ondanks complex seizoen goede uitbetaalprijzen

Goed seizoen voor Sweet Sensation

Donderdag 24 maart heeft The Greenery onder belangstelling van de Sweet Sensation telers teruggeblikt op het afgelopen verkoopseizoen. Ondanks het complexe seizoen konden er goede uitbetaalprijzen worden gepresenteerd.



Afgelopen jaar werd gekenmerkt door de extreme weersomstandigheden. Ton van Wiggen, verkoopleider peren: "Zowel tijdens de groei als de pluk waren de temperaturen hoog. Tijdens het plukseizoen zagen we temperaturen van 32 – 35 graden. Door de warmte in combinatie met vocht in de laatste fase van de teelt maken de peren nog een groeispurt waardoor de maatsortering dit jaar gemiddeld wat grover was dan voorgaande jaren. Door de warmte liep ook de kleur van de vruchten terug waardoor er wat meer Sweet Dored is geoogst. Hierdoor lag de middenprijs fractioneel lager dan vorig jaar."



Door Sweet Sensation blijvend promotioneel te ondersteunen met proeverijen op de winkelvloer en promoties in de retailbladen is de belangstelling van de consument sterk gegroeid. Afgelopen seizoen is voor het eerst een gezamenlijke Europese consumentenactie uitgevoerd in de afzetlanden Frankrijk, België en Nederland. De winnaars van actie wonnen een weekend shoppen in Parijs, Amsterdam of Londen.

Tijdens de bijeenkomst werd volgens traditie de Sweet Sensation bokaal uitgereikt. Dit jaar is de bokaal gewonnen door Michiel Appelhof van Fruitbedrijf de Appelhof uit Zeewolde. Uit zijn oogst voldeed maar liefst 90% van de peren aan de strenge kwaliteitseisen van Sweet Sensation en realiseerde zijn bedrijf een middenprijs van € 1,06 per kg over alle kilo's.



Bert Wilschut, product manager Sweet Sensation, besteedde tot slot aandacht aan de het komend teeltseizoen. De teelt van Sweet Sensation wordt komend seizoen verder geoptimaliseerd. Zo worden 17 teeltbedrijven intensief begeleid door medewerkers van Fruit Consult en Delphy. "De verwachtingen voor de toekomst blijven goed. In de komende jaren zal de markt voor Sweet Sensation wereldwijd verder doorgroeien", geeft Wilschut aan. Ook de vraag naar jaarrond beschikbaarheid neemt toe. "Door deze toenemende vraag zien we voldoende animo onder de telers om extra bomen aan te planten. Daarnaast zijn we met nieuwe telers in gesprek om het areaal Sweet Sensation verder uit te breiden."

Voor meer informatie:
Bert Wilschut
b.wilschut@thegreenery.com

 
Publicatiedatum: